Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Levanger kommune Revidering av skolebruksplan - Orientering DK – Øystein Lunnan Revidering av skolebruksplan Orientering DK
Advertisements

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Helhetlig system for utvikling og oppfølging av Stavangerskolen 3
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Fylkesvise samlinger høsten 2013
FGIL/FAU – kurskveld – Trude Nøst, kommunalsjef
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Kontaktmøte for Vg Del 1: Samling i kantina med informasjon fra rektor og Elevtjenesten (rådgivere, PPT, helsesøster og miljøarbeider) Del 2:
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Skoleledermøte Det handler om resultater Direktør Astrid Søgnen
VURDERING.
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
Nasjonale prøver.
Organisering og arbeidet i kommunene
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Samarbeide hjem – skole - Trude Nøst,
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Levanger kommune Rådmannen Møte med fau'ene 16.nov 06 - Fung Kommunalsjef Geir Mediås Oppvekst – Levanger kommune Begrepet ”tilpassa opplæring” Budsjett.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
KS skoleeiernes organisasjon og politisk aktør Innlegg v direktør Eva Lian Skoleeiermøte i Troms 25.januar 2010.
Ungdomsskolen u-trinnet
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Kunnskapsløftet og elevvurdering
Hvordan forbedre skolen/læringen gjennom kvalitetsundersøkelser, målinger, evalueringer og analyser av disse?
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Stavangers system for kvalitetsvurdering og utvikling av våre grunnskoler Bruk av resultater og dialog.
Den gode skoleeier I Nes.
Betre læringsresultat vår 2014
Skoleeiers styringsdialog
Nasjonale prøver Sandved skole
Skole/hjem-samarbeid
Kurs for brukere av KFF-KSS
montessoriforbundet, februar 2018
Utdanningssystemet sitt årshjul
Innledning om KFF-KSS.
Kurs for brukere av KFF-KSS
Kurs for brukere av KFF-KSS
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering. Grunnlag for kvalitetsutvikling innen oppvekst Kvalitetslosen AS– tilbyr et system for kvalitetssikring av hele kommuneorganisasjonen. Kvalitetsutviklingssystem for skole §13.10 – Modell hentet fra Gjøvik og bearbeidet av en arbeidsgruppe i Levanger kommune, sjekkliste utarbeidet av KS og Udir samt Kvalitetslosen. Det jobbes nå med å avstemme disse systemene og legge det inn i årshjulet for skolene. Hele systemet vil bli presentert i egen sak i DK til våren.

Kvalitetslosen AS KvalitetsLosen AS videreutvikler og automatiserer løsninger innenfor balansert målstyring, kvalitetsutvikling, internkontroll, risikoanalyse og oppfølging av avvik/tiltak. Produktene er tilrettelagt for kommunal sektor og helse sektor. Levanger kommune har inngått samarbeid om kvalitetsdokumentasjon (dvs. ”biblioteket”) og oppfølging av avvik/tiltak.

Modell for kvalitetsvurdering og -utvikling av grunnskolene i Levanger kommune Vurdering av skolen som lærende organisasjon: Områder: Skolens handlingsplan/ virksomhetsplan Fra kvalitetsplanen Tilpasset oppl, (herunder §5) Læringsstrategier Elevenes kompetansemål Elevvurdering Retningslinjer Samarbeidsavtaler mellom skolene og hjelpetjenestene Kompetanseutvikling Kartlegge skolenes kompetansebehov Skolens kompetanseplan Kompetanseplan for kunnskapsløftet L/V Brukermedvirkning Skolens plan for samarbeid hjem/skole Kurs foreldrekontakter Skapende læring/IKT Kultursekken Pedagogisk bruk av IKT/Læringsplattform HMS Medarbeider-undersøkelsen Elevenes skolemiljø (§9A) Vurdering av elevenes læringsutbytte: Områder: Brukermedvirkning Elevsamtalen Elevundersøkelsen Elevrådskurs Årsplan/ukeplan Mappevurdering Samarbeid heim/skole Foreldrekonferanse Tiltak/strategier Eksamen Resultat Nasjonale prøver / PISA/PIRLS/TIMMS Tiltak/strategi Obligatoriske prøver i norsk og matematikk Diverse kartleggingsprøver Trinnets årlige vurderingsmøte (Oppsummering/egenvurdering) Skolens årlige egenvurdering Kommunenivå Dialog skole/skoleeier Rapportering/tilbakemelding Politisk behandling Samarbeid skoleeier/FGIL Møte DK/skoleledere

Innholdet i veilederen Elementer i et forsvarlig system Veileder om Kravet til skoleeiers «forsvarlige system» i henhold til opplæringsloven § 13-10 Innholdet i veilederen Elementer i et forsvarlig system Systemkrav som virkemiddel for kvalitetsutvikling Lovtekst og lovforarbeider Sjekkliste Lenke til veileder og sjekklister: http://udir.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=3161