Gruppe nummer 3; Tormod, Rune, Silje, Elin og Cecilie.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Stressmestring & Mindfulness i skolen
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Noen utfordringer for skolene
Grete Haaland Sund HiAk,
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Veiledet lesing Mørkved skole
Vurdering for læring på Linderud skole
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
ELEVMEDVIRKNING.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Avdeling for sosionomutdanning
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Mappemetodikk.
Didaktiske analysekategorier
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
PROSJEKTSAMLING VANDREBOKA 21 APRIL Hva har prosjektet ført til for Dokka Videregående Skole ? Hva blir videreført?
Ulikheter og variasjoner
Vurdering for læring.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Mål og læring hos elever
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy
Velkommen til et nytt skoleår!
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Hvorfor MAKKERSKAP? Hanne Gry og Katinka. Målsettingen for Makkerskap Å skape et inkluderende klasserom der færre elever skal oppleve at de faller utenfor.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Mappene og det nye paradigmet Paradigmeskifte – def. Nytt/gammelt paradigme.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Fra kunnskap til handling
IKT for læring Mattias Øhra.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Pedagogisk tiltaksplan Sandgotna skole
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 9
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Gruppe nummer 3; Tormod, Rune, Silje, Elin og Cecilie

Formålet med mappene Det bevisste valget for skolen og lærerne –Tydeliggjøre skolens mål –Samle elevarbeide på en oversiktlig måte –Få mer kunnskap om hvordan hver enkelt elev best lærer –Planlegge og vurdere undervisningen bedre

Formålet med mappene Det bevisste valget for elever og foreldre –Ta større ansvar for egen læring –Bedre kunne se og påvirke egen utvikling –Lære seg å reflektere over eget arbeid og egen læring –Lære samarbeidslæring

Formålet med mappene Elevenes mappe skal også bidra til å: –Skape et bedre samspill mellom hjem og skole ved at foreldrene får bedre innblikk i hva eleven vil, kan, og gjør på skolen –Forbedre informasjonen ved overgang til nytt skoletrinn eller ved bytte av skole Fra informasjon om mappe arbeid på Foreldremøte ved stenkulan skole,jan 1999

Formålet med mappene Synliggjøring av læring og resultater samt gir et bilde av elevens utvikling Tydeliggjøring av elevens utviklingsbehov, drivkrefter, mål og svake og sterke sider Ansvarliggjøring av den enkelte elev og av lærere og foreldre når det gjelder kvaliteten ved elevens læring Bevisstgjøring av elevene om egen tenking og læring

Formålet med mappene Mappemetodikken: –Stille opp klare og fokuserte mål –Skape en struktur som gjør det mulig å nå målene –Igangsette og opprettholde de prosessene som fører til målet

Formålet med mappene Ved hjelp av mappene kan elevene : –Få oversikt over eget skolearbeid –Gjennom lærerveiledning lære å undersøke sitt eget arbeid kritisk, reflektere over det og vurdere det –Hjelpes til å konkretisere arbeidet og gjøre det lettere for foreldre å følge med i hva barna jobber med, for så å aktivt støtte barna i utviklingsprosessen

Å bygge opp en mappe: Mappe en er et hjelpemiddel til organisering av elevens læringsmuligheter. Formålet for mappen er at eleven skal mer selvstendige, effektive og framgangsrike i læringsarbeidet. Mappen kan danne grunnlaget for videre veiledning i et langt arbeidsliv. Tre måter å bygge opp en mappe: (se bildet)

Elevens kunnskapsprosess Metankognisjon er at eleven skaffer seg kunnskap om sin egen kunnskapsprosess. Eleven får innsikt i hvordan de selv tenker og legger opp strategier. De lærer også hvordan de er i stand til å følge og selv kontrollere kunnskapsprosessen. Mappemetodikken gjør at det er lettere å oppnå metankognisjon. Refleksjon er at eleven i skolesammenheng analyserer og bedømmer det som har foregått i en læringssituasjon. Refleksjoner bør dokumenters og legges inn i et undervisningsmiljø. (refleksjonene er ment som at elevene skal kunne integrere tidligere kunnskap med de nye, slik at de får personlig relevans.)

Samordning av mappen Samordning av mål: Eleven kan bli forvirret av forskjellige krav som stilles. Noen av kravene kan komme i fra skolen, egne og foreldres krav. Skolen har resultatmål og innsatsmål. Mål gjør at det blir stil krav, som kan være mer eller mindre realistiske. Mappene har som oppgave å skape en bedre samordning av de forskjellige aktørenes mål.

Krav til eleven Altfor store krav: Gjør at mennesker føler en utilstrekkelighet, dårlig samvittighet og mange ganger angst! Altfor små krav: Gjør at mange mennesker blir frustrerte og i lengden kan det føre til understimuli. En mulig årsak er at en har få sosiale kontakter. 3 læresoner: Klagesonen: læringen føles smertefull, vanskelig og ukontrollerbar (overstimulering). Flytsonen: læringen føles utfordrene og overkommelig (krav og kompetanse er i likevekt). Slumresonen: læringen føles ensformig, langtekkelig og kjedelig (understimulering). Det å jobbe med mappene betyr at en i sin pedagogiske praksis aksepterer at elvene er ulikt utrustet og at læringen er individuell. Målet er å få eleven inn i ”flytsonen”.