Modul 2, PBL – A Øystese 26.-27. september 2011 Aktuelle saker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tariffavtale – vi? Informasjon til medlemmer i barnehager som ikke har tariffavtale Utdanningsforbundet februar 2011.
Advertisements

Veileder til kravene om pedagogisk bemanning i barnehageloven med forskrifter Kurs for ATV-B 14. oktober 2011.
Kunnskapsløftet og fysisk aktivitet: Kompetanseutvikling i skolen
Ny veileder om kravene til pedagogisk bemanning i barnehageloven
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Arbeidstid i kommunale barnehager
Arbeidstidsordninger i barnehagen. Mer papirarbeid? Kartlegging i barnehagen, Lasse Kolstad.
Konferanse Thon Hotell Oslo Airport NTL Forskningsinstitutter
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Eierskap og styring i høyere utdanning
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Fylkesmannen i Telemark Framtidens barnehage En god barndom varer hele livet Barnehagen er første skritt på den veien som heter livslang læring En god.
Personalmøte GFU 26. september 2012
Karriererettleiing Konferanse v/ Utdanningsdirektoratet Bergen Svein-Erik Fjeld, Opplæringsdirektør Hordaland.
Levanger kommune enhet Bunntekst 1 Orientering til Driftskomiteen Antall barnehager/eierforhold etc. 8 kommunale (203 barn/ 20,3%) Status for.
Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Opplæring for tillitsvalgte 28. september Opplæring for tillitsvalgte 28. september 2010 Program for dagen – Presentasjon av alle Informasjon.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Nord-Trøndelag Leiar i barnehage og skule -store forventningar.
«Fylkesbarometeret» GSI 2010/2011:
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
NTL Forskningsinstitutter Konferanse og nettverkssamling Voksenåsen mai 2009.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Møte for nye barnehagestyrere
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Tariff Strategikonferansene Tariffperioden Hovedoppgjøret 2008Hovedoppgjøret 2008 –Økonomisk ramme: 6,34 % –Søkelys på kompetanse.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Felles innsats gir resultater Barnehagekonferanse 23. oktober 2006
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Barnehagekontoret Styrermøte Barnehagekontoret ”Øie-utvalgets innstilling”
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef
Tariff 2014, Årsmøter og litt annet moro.
Skien/Telemark 4.februar 2011 Solveig Eldegard Kva vil Utdanningsforbundet gjere for vaksenopplæringa?
Arbeidsplassar i barnehagen Kontaktforum barnehage 18. november 2014
Arbeidstidsavtalen.
Nettverk GRS Nov./des Utdanningsforbundet Bergen Bergen.
Barnehagelova. Lov- og avtalesystemet Tariffavtalar Hovudtariffavtalen Barnehagelova Arbeidsmiljølova Ferielova Likestillingslova Aldersgrenselova Pensjonslova.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Arbeidstid SFS 2201.
Klubbarbeid i barnehagen
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Arbeidstid i barnehagen Regional skulering haust 2011 Nina Beate Jensen, Utdanningsforbundet Hordaland.
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Skoleeiermøte i Troms Skolens behov og forventninger Ved Oddbjørn Njøs.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
FULL BARNEHAGEDEKNING I FJELL KOMMUNE. INNHALD INNHALD TRE SUKSESSFAKTORAR POLITISK STYRING POLITISK STYRING ADMINISTRATIV KOMPETANSE ADMINISTRATIV KOMPETANSE.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Musikkfa get Korleis blir innhaldet, organiseringa og undervisninga no, då?
1 Kunnskapsløftet og utfordringar for lærarutdanninga Peder Haug Høgskulen i Volda.
KVA FOR KONSEKVENSAR VIL DEN NYE RAMMEPLANEN HA FOR INNHALD, ORGANISERING OG UNDERVISNING I F Ø RSKULEL Æ RARUTDANNINGA? Sett fr å : - kommuneadministrasjonen.
Loen 23. og 24. mars Anne K F Midtbø Barnehagen som læringsarena Utfordringar i ny rammeplan for barnehagen sett frå kommune- administrasjon Anne.
Delegasjonsreglement
Finnmark – lokallagsledere og HTV Reidun Blankholm, sentralstyret.
Ny veileder om kravene til pedagogisk bemanning i barnehageloven Kurs for tillitsvalgte Utdanningsforbundet Finnmark
Organisasjonsmessig behandling. Tariff 2016 Hva blir det viktigste for Utdanningsforbundet i vårens hovedoppgjør? Tariff 2016s2.
Samisk barnehagekonferanse Nytt fra Fylkesmannen i Finnmark
Ny finansieringsmodell til private barnehager
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Modul 2, PBL – A Øystese september 2011 Aktuelle saker

Rettleiing av nyutdanna førskulelærarar og lærarar Rettleiar om krav til pedagogisk bemanning Tariff 2012 Finansiering av barnehagar Utval som skal vurdere barnehagesektoren. ”Øye – utvalet” Stats2

Rettleiing av nyutdanna førskulelærar og lærarar er eit arbeidsgjevaransvar Stats3 Pedagogavtalen: KD og KS Avtale KS og PBL – A ”Alle nyutdannede lærere i grunnskole og videregående skole skal få tilbud om veiledning fra høsten 2010” ”Alle nytilsatte nyutdannede førskolelærere skal få tilbud om veiledning i løpet av 2011/2012”

Ny i Hordaland 2 Universitet og høgskular har fått midlar Samarbeid og dialog mellom lærarutdannarane og barnehageeigar Møteplass mellom UH –sektoren, rettleiarane og dei nyutdanna UH gje faglege innspel UH kan inviterast inn på styrarmøtar eller møte rettleiar Stats4

Rettleiing av nyutdanna – endå ei oppgåve? Hugs å drøfta med arbeidsgjevar korleis rettleiing kan gjennomførast i din barnehage. Kven skal rettleie? Når? Kan dette gjennomførast med den bemanning vi har? Konsekvensar for kven? |Kompetanseutvikling? Rettleiarutdanning? Stats5

Ny rettleiar om krav til pedagogisk bemanning i barnehagelova Varslet i St. meld. ( ) Kvalitet i barnehagen Tydeliggjøring av gjeldende regelverk Ingen innstramming eller endring i regelverket KDs pressemelding: Barnehagene er lovpålagt å ha et visst antall barn per førskolelærer. Mange barnehager har tolket regelverket feil og har dermed hatt for få førskolelærere. Nå vil kunnskapsministeren rydde opp i praksisen med en veileder til kommunene. Stats6

Pedagognormen Minimum én pedagogiske leder pr barn når barna er over tre år Minimum én pedagogisk leder pr. 7-9 barn når barna er under tre år Kortere oppholdstid enn seks timer, kan barnetallet økes noe dersom det er forsvarlig Kravet om én er konstant og representerer en bestemt størrelse. Pedagognormen åpner således ikke for å beregne en prosentandel av en pedagogstilling per barn. Normen skal være oppfylt for barnehagen som helhet. Stats7

Viktig å passe på –Styrer i kvar barnehage? –Nok tid til leiing? –Norm for pedagogisk bemanning oppfylt? NB! Spørsmål om tid til ledelse må ses i sammenheng med tariffavtalen og eventuelt tvistes etter hovedavtalens reglar Stats8

Tariff Høyring Utdanning nr. 14, 9. september s. 66 – 67 Høyringshefte på sentral nettside

Spørsmål til klubbmøter/medlemsmøter Hovedprioriteringer Bør de økonomiske kravene være de viktigste ved oppgjøret i 2012? Begrunn svaret. Er det andre krav vi bør fremme? Begrunn svaret. Sentrale og lokale forhandlinger Hva skal til for at våre medlemsgrupper skal få bedre økonomisk uttelling gjennom de ulike lokale forhandlingsbestemmelsene? Kriterier for lønnsendringer Hva legger dere i begrepene 1) utdanning, 2) kompetanse og 3) ansvar? Hvilke eksempler har dere på hvordan kompetanse og ansvar kan nyttes som kriterier ved lønnsendringer?

Spørsmål til klubbmøter/medlemsmøter (2) Faglige karrierestillinger Hva slags faglige karrierestillinger mener dere bør opprettes? Hva kan være aktuelle kriterier som kan ligge til grunn for slike karrierestillinger? Spesielt om tariffområdet Andre synspunkter og innspill

Finansiering av barnehagar Store utfordringar etter fjerning av øyremerka tilskot (var store nok frå før) Fjerning av øyremerking førar til kutt! Foreldre i Oslo slår alarm om underbemanning Kva kan vi gjera? Melde frå når det ikkje er forsvarleg drift etter lov og rammeplan Utdanningsforbundet arbeidar politisk. Krav til nasjonale standardar…… Stats12

Utval som skal vurdere barnehagesektoren. ”Øye – utvalet” Utvalet skal blant anna vurdere: behovet for nasjonale reguleringar Kommunen sitt behov for styring med barnehagetilbodet i kommunen som lokal barnehagemynde korleis vidareutvikle tilsynet på barnehageområdet, herunder forholdet mellom statleg og kommunalt tilsyn Kva kompetanse som bør være tilstede på de ulike forvaltningsnivåene for å sikre at barnehagetilbudet drivast og utviklas i tråd med rammeplanen og barnehageloven Utvalet skal legge frem sin innstilling 1. desember 2011 Stats13

Sist, men ikkje minst… Saman er vi sterke – verv fleire!! Rekrutteringspotensiale i private barnehagar i Hordaland: 772 Stats14