Om å jobbe aktivt med sitt lederskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
VERDIGHETSPRINSIPPER
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Media håndtering og kommunikasjon
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Generelt ved medarbeidersamtaler
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Den vanskelige samtalen
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Viktige styringssignaler for folkehelsearbeidet - Involvering og innovasjonsledelse Monica Fleisje, Akershus fylkeskommune.
Svein-Eirik Jensen Tel: , Mob: SEJ Rotarys etiske grunnlag.
Innsikt om din gruppekultur og hvordan dette påvirker ditt team
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Effektive lederteam og dialogkompetanse
LP-modellen fra et rektorperspektiv
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Sosialkonstruktivisme
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Verktøy for å kartlegge holdninger
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Profesjonelle læringsfellesskap
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
KONFLIKTTRAPPA Gjør det verre Gjør det bedre
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Om å jobbe aktivt med sitt lederskap Refleksiv ledelse Om å jobbe aktivt med sitt lederskap

Refleksiv ledelse er nødvendig fordi: Våre organisasjoner er under forandring – det som var riktig i går kan være galt i dag Våre medarbeidere er under forandring – noen snakker f.eks. ikke vårt språk og er ikke inneforstått med våre referanser Forventningene til deg som leder er under forandring – du må stille deg undersøkende til hvordan andre opplever ditt bidrag

Refleksjon 10 minutter Individuell øvelse: Se gjennom notatene dine. Noter to inntrykk du mener er mest nyttige i forhold til din egen ledelsespraksis. To og to (summe): Sammenlign dine inntrykk med din sidemanns

Den strategiske utfordring: Å få de ulike nivåene ved universitetet til å henge sammen Øvre ledelse, rektor og dekaner: Overholde kontrakten med samfunnet Instituttlederne: Sikre balanse lokalt Forskergruppeledere og utdannelsesledere: Teamledelse Medarbeidere: Selvledelse

Universitetet som et hotell Den enkelte medarbeider har seg selv i sentrum – frihet til selv å velge metoder er sentralt. Lederen skal ”banke høflig på” for å bli sluppet inn. Forsøk på ledelse møtes med mistro. Noen ledere forsøker å diktere innholdet i kvalitetsbegrepet og bruker kun evalueringer som kontrollredskap. Andre ledere følger slett ikke opp.

En visjon Universitetet har definert en rekke såkalte ”ufravikelige standarder”, som er midlet for å nå målene. Alle arbeider i grupper Alle medarbeidere oppfattes som verdifulle ressurser Ledelse = prosessledelse

Eksempel på ufravikelig standard Alle ansatte skal dokumentere at de arbeider aktivt med utvikling av kvaliteten i deres undervisning og forskning i samarbeide med sin gruppe. Dette betyr, at alle ansatte arbeider bevisst med å utvikle kvalitetsmål og metoder for kvalitetssikring sammen med sine samarbeidspartnere.

Mulighetsledelse: først et skritt tilbake Medarbeiderne skal være de klokeste på innhold Slutt å se etter feil – se etter muligheter Forstå at administrasjon og ledelse er to forskjellige ting Unngå offerrollen – medarbeiderne har bruk for en leder selv om de ikke har erkjent det

Mulighetslederens første steg Prosessen er ditt viktigste arbeid La medarbeiderne definere strategien Vær ambassadør for medarbeiderne Se muligheter og ressurser Det skal formuleres noen praktiske verdier for samarbeidet

Det andre steget Vern om avtaler Lev ut verdiene Trekk frem adferd som støtter verdiene Slå ned på adferd som undergraver verdiene

Selvfølgeligheter som fallgruver - eksempler Fordi vår faglige vurderingsevne er god, så kan vi tro at våre vurderinger på andre felter også er korrekt. Fordi vi har faglig innsikt, så kan vi glemme å være leder. Fordi vi gjerne vil tre i karakter og løse uenigheter, så glemmer vi å løse problemet. Fordi vi er talentfulle, så glemmer vi å utvikle oss

Den refleksive leder Overveier effekten av sine handlinger Undersøker sine fordommer om andre Er klar over at det ”selvfølgelige” kan bedra Er villig til å endre oppfattelsen av seg selv Er villig til å la andre hjelpe seg med refleksjonen – å se seg selv utenfra – søker feedback Omformulerer sine synspunkter til presise spørsmål

Avsluttende spørsmål til dere Hvordan kan du/dere bidra til å skape sammenheng i ledelsessystemet på UiO? Kan mulighetsledelse benyttes som ledelsesfilosofi på UiO? Vil det være hensiktsmessig å arbeide med ufravikelige standarder for god adferd blant medarbeidere på UiO? Hvordan kan du/dere hjelpe hverandre med å utvikle en refleksiv ledelsespraksis på UiO? Individuell refleksjon, 5 minutter Runde ved bordet, 15 minutter Formulering av et synspunkt og et spørsmål ved hvert bord, 10 minutter