Kunnskapsflyt i globale verdikjeder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Nyetablering og VEKST ØST-REGIONEN
RENT VANN. REN FREMTID.. Klyngens mål På lang sikt: Utvikling av en midtnorsk vannteknologiklynge som oppnår økt konkurransekraft og posisjon i et globalt.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Møte i Råd for samarbeid med arbeidslivet for UiA og HiT, 4. juni2013
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
1 Prosjekt 2004 Nye grenser – muligheter og trusler Lillestrøm 7 Oktober 2004 Petter Eiken, Skanska Norge.
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
 Hva kan forklare innovasjonsresultatene fra statistisk sentralbyrå (SSB) for Risør/Gjerstad? Tina og Inger Beate.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
IKT Orkide Ledelse og Skole
En vekstkraftig nasjonal næringsklynge rustet til omstilling? Arild Hervik og Oddmund Oterhals Presentasjon for Maritim Bransjeforening 26. april 2007,
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
BU 2000.
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Direkteinvesteringer i EUs nye medlemsland i Øst-Europa – en kort tallpresentasjon Fafo Østforum, 7. April 2005 Torunn Kvinge Forskningsstiftelsen Fafo.
Ambulant Forskning / brukerperspektiv
Sør-Afrika KFUM Tensing
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Matendo Kreativ Ungdom (MKU)
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Presentasjon av masteroppgave
Avdeling for Barn og ungdom, St Olavs Hospital
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
13 En verden uten grenser.
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
LP og evidens i undervisningen
Lederutvikling – slipp ideene løs det er krig!
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Innledning ved BioHus konferansen
2+2= 5 Felles markedsføring av sjøtransport Anne Kristin Hjukse, informasjonssjef Oslo Havn.
DIPS og Erfaringer med OFU Rolf Dahl Seksjonssjef / Partneransvarlig.
Teknologi og samfunn, IFIM Vil SMBer ha kompetanse fra institutter, høgskoler og universiteter? Håkon Finne SINTEF Teknologi og samfunn, IFIM Foredrag.
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Globalisering, regionalisering og handelspolitikk Prosjekt ”Innovations, clusters and globalization” (NUPI, TIK, STEP) Egen konferanse :
Hvor mye fattigdom?? Stor usikkerhet om fattigdommens omfang og utvikling på grunn av –Ulike definisjoner, terskelverdier –Tekniske måleproblemer –Inkonsistens.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
1 Thor Hægh 2011Slide 1 The Rotary Foundation’s Future Vision Plan ET FUNDAMENT FOR FREMTIDEN UTTESTING VED 100 DISTRIKTER.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Forskningsopplegg og metoder
TNS og hjemlandets betydning Bjørnar Sæther SGO 4016.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Global outsourcing av IT
Klikk for å redigere tittelstil Klikk for å redigere tekststiler i malen – Andre nivå Tredje nivå – Fjerde nivå » Femte nivå ”Providing the most specialized.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsflyt i globale verdikjeder Lise L. Halse Ove Bjarnar Rolv Petter Amdam Marco workshop hos Jets, 27. august 2012

Innhold Motivasjon for studien Teori Kunnskapstyper Innovasjonens geografi Betydningen av globalisering for kunnskap og innovasjon Funn fra intervju og spørreundersøkelse Hypoteser/forklaringsmodeller for testing blant tilhørerne Diskusjon

Motivasjon Gjennom globalisering er klyngebedrifter i større grad del av globale produksjons- og kunnskapsnettverk En betydelig del av litteraturen ser på globalisering av klynger som positivt (Bathelt, Malmberg and Maskell, 2004 Simmie, 2003; MacKinnon and Cumbers, 2011, Belussi and Sedita, 2012) Vi ønsker å se hva som faktisk skjer når vellykkede klynger blir globale: Hvordan drar klyngeselskaper nytte av kunnskap de får gjennom sine globale operasjoner? Hvilke konsekvenser har globalisering for kunnskapsutveksling mellom bedrifter internt i klyngen?

Kunnskap Knowledge: “Dynamic framework or structure, from which information can be stored, processed and understood” (Howells, 2002, p. 872) Informasjon tolkes av individet i en kontekst Kulturbakgrunn spiller en viktig rolle for kunnskapsdeling

Det ”binære” synet på kunnskap Taus kunnskap Vanskelig å kodifisere, overføres gjennom observasjon og prøving/feiling, fysisk Relasjonell – ”Buzz” ”The key determinant of the geography of innovative activity (Gertler, 2003, p. 79) Eksplisitt kunnskap: Mulig å skrive ned (kodifisere) Antas å kunne overføres over lengre avstander og mellom ulike kulturer

Kunnskap som et isfjell.. Eksplisitt Kunnskap i isolasjon (lever i bøker og hoder) Ku Kunnskap i interaksjon (lever i mennesker og deres praksis) Taus (Fra Luc Galoppin, 2010)

Men… Kunnskapsproduksjon og utnyttelse av kunnskap krever et samspill mellom taus og eksplisitt kunnskap (Malerba 2005) Ny kunnskapstypologi (Asheim og Gertler 2005): Syntetisk kunnskap: Innovasjon finner sted gjennom anvendelse av nye kombinasjoner av eksisterende kunnskap, gjerne i en problemløsnings-prosess i interaksjon mellom kunde og produsenter Analytisk kunnskap: Vitenskapelig kunnskap, men lokal ”buzz” er nødvendig for å overføre denne kunnskapen

Konsekvens av globalisering Klynger kan ”blande” lokal taus kunnskap med global eksplisitt kunnskap for å øke innovasjonsevnen Utbredt syn innen klyngelitteraturen : ” the more developed the pipelines between the cluster and distant sites of knowledge, the higher the quality of local buzz benefiting all firms in the local cluster” (Bathelt et al, 2004, p. 46) ”Romantisk” bilde?

Alle klynger er ikke like.. Klynger er ulike mhp hvilken type kunnskap som er dominerende (Asheim og Gertler 2005) Klynger med syntetisk kunnskapsbase kan i mindre grad nyttiggjøre seg analytisk kunnskap fra globale linker (pipelines)? Vår maritime klynge?

Spørsmål som må adresseres Hvilken type kunnskap flyter gjennom de globale linkene? (ledelse/produksjon/teknisk/forskning/..) Hvilken del av klyngens verdikjede er kunnskapen relatert til? Hvilken del av verdikjeden er sentral for innovasjon? Hvordan blir kunnskap som tilbys av de globale linkene utnyttet i klyngen? Hvilke hindre for kunnskapsflyt finnes?

Globalisering av klyngen Markedsvekst hovedsakelig utenfor Nordsjøen (Hervik et al 2000, Hervik 2001, Hervik 2003, Oterhals et al 2008, Hervik et al 2011) Rederi: 66% av skip engasjert i Nordsjøen i 2002, i 2006 56%, 2008 50% - veksten har skjedd på utemarkedene Design: 33% i 2001, 55% i 2003 (?), 51 % i 2011 (til rederi utland) Skipsverft: 12% i 2000, 14 % i 2011 (salg til utenlandske rederi ) Utstyrsleverandører: 36% eksport i 2003, 49% i 2009, 40 % i 2011 Innkjøp (utstyr) Verft: 18 % i 2001, 26% i 2003, 29% i 2011 Outsourcing av produksjon til lavkostland Skrogproduksjon og komplette skip Utstyrsproduksjon Spørreundersøkelsen: 50 % har ikke sourcet ut aktiviteter som tidligere var utført i klyngen (2003: 67-82%) Økt tilstedeværelse av multinasjonale selskaper (MNC’s)

Outsourcing - globalt (aktiviteter tidligere utført i klyngen) %

Outsorcing utenfor Norge Antall ”ja”

Hvorfor sourcer klyngen ut? (1: Ikke enig, 5: Helt enig)

Hovedfunn fra intervju Syntetisk kunnskapsbase Deling av kunnskap internt i klyngen Relasjoner Jobbrotasjon Felles prosjekt Designfasen (konsept, prekontrakt) er sentral for innovasjon Tett interaksjon mellom ulike typer bedrifter/kompetanse (rederi, designselskap, verft, leverandører) Kreative prosesser med fokus på nye løsninger Liten grad av kunnskapsflyt inn til klyngen Kunnskapsflyt ut av klyngen Økt grad av formalisering i klyngen –> bevegelse mot analytisk kunnskap?

Hovedfunn fra spørreundersøkelse

Type kunnskap (Påstander - 1: Ikke enig, 5: Helt enig)

Kanaler for kunnskapsinnhenting Mer lokalt enn globalt Men respondentene angir likevel at betydelig kunnskap hentes ute

Relasjoner De fleste uenige i at relasjoner har fått mindre betydning i klyngen Tillit og relasjoner er viktigere lokalt enn globalt Men langsiktige relasjoner anses å også å være viktig i globale operasjoner Kontrakter er generelt viktige, men mer viktige globalt enn lokalt Økende omfang av kontrakter mot regionale leverandører

Påstander – til diskusjon

”De innovative prosessene (konseptuelt design) skjer lokalt” Klyngen nyttiggjør seg i liten grad kunnskap fra sine globale operasjoner - Hvorfor? ”Vi er verdensledende på vårt område – vi har intet å lære fra andre, de andre kan lære av oss” ”Lokale kunder har kunnskap som kan benyttes i utvikling, globale kunder er mest opptatt av pris” ”De innovative prosessene (konseptuelt design) skjer lokalt” ”Kulturforskjeller gjør det vanskelig å kommunisere. Vi må spesifisere til minste detalj og ha tilstedeværelse for å sikre at jobben blir gjort” Hvilke kulturelle forskjeller er sentrale? Hierarki Kvalitetsfokus Jobbe selvstendig Andre …

Påstander ”Motivasjonen for å gå globalt danner grunnlaget for om kunnskap spres internt” Kunnskapsinnhenting er ikke den primære motivasjonen ”Det er kulturen i klyngen som har vært viktig og som er viktig for innovasjon og fremtidig konkurranseevne” Hvilke trekk ved kulturen er viktig for innovasjon? Men: spørreundersøkelsen viser at relasjoner med globale kunder og leverandører anses å være viktig.. (~4 på en skala fra 1 til 5)

Mulige konsekvenser – til diskusjon Cluster lock-in, eller trenger ikke klyngen kunnskap utenifra? ”Innovasjonsprosesser skjer lokalt, konseptene eksporteres” Men: Globale kunder og øktprisfokus svekker innovasjonsevnen? Fragmenterte verdikjeder svekker kunnskapsflyt og innovasjonsevne? Standardisering svekker innovasjonsevne? Overlever vi ved å være ”lokal” i fremtiden? Hvilke strategier må velges (på bedrifts- og klyngenivå)?