Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

INFORMASJONSTEAM I MIDT- GUDBRANDSDAL Sammensetting: • Lærar frå utdanningsprogrammet • Elever • Representant fra bedrift/bransje • Bruke en skoletime.
Bedre karriereveiledning Hva kan lærerutdanninga bidra med?
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Veiledningsverktøy og tiltak
Organisering av PTF Vg1RM
Skole & Arbeidsliv akershus.skoleogarbeidsliv.com
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
Hva sier kunnskapsløftet? Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  Presentere lokalt arbeids- og næringsliv og vurdere arbeidsmulighetene innenfor.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
LOFSRUD SKOLE Lofsrud skole Kunnskap - muligheter - trivsel
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE
Strategi - Metode Likestilling på Sørlandet 2003 De to Agder-fylkene har hatt lavest score på likestillingsindeksen av alle landets fylker i mange.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
1. 2 Programfag til valg på grunnskolen Høring og oppsummering av høringen Bodø Mandag 19. mai 2008 Frode Midtgård.
Karriereveiledning i Telemark
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
VEFSN VIDEREGÅENDE SKOLE
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Prosjekt til fordypning
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Borre ungdomsskole
Språk og språklig fordypning
Opplegget er utarbeidet i et samarbeid mellom:
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Programfag til valg på Haugalandet Idedugnad 1.Februar 2008 Aase Soland Bjelland, Haugalandet Skole – Arbeidsliv, Koordinator Programfag til valg (PTV)
Time vidaregåande skole
UTDANNINGSPROGRAM SERVICE OG SAMFERDSEL
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Overgangsprosjektet – NY GIV
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Senter for yrkesrettleiing i Hordaland
Velkommen til Tastarustå skole
JOBBSKYGGING.
LOKAL YRKESMESSE i Sande 2012 – «Hvor er jobbene våre?» v/ Sissel Leet Skeide leder i karrierenettverket i nordre Vestfold.
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Velkommen til Tastarustå skole Foreldremøte nye 8.trinn Fellesskap, Aktivitet og Glede Rustå for livet.
Foreldremøte med nye 8. klasses foreldre
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Kompetanse for manfgfold
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Utdanningsvalg – 9. trinn 15-16
Utdanningsvalg – 9. trinn 16-17
UTDANNINGSVALG (UTV) Totalt: 110 timer 9. trinn: 70 timer
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Arbeidsseminar for faget Velkommen!
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
Studiespesialisering
Agenda for nettverkssamling
Utskrift av presentasjonen:

Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående skole i Lindesnesregionen.

Mandal videregående skole - vi bryr oss Yrkes- og utdanningsrådgivningen i Lindesnesregionen Skoleåret 2004/-05 etablerte Vest-Agder fylkeskommune prosjektet: ”Koordinering og styrking av yrkes- og utdanningsrådgivningen i Vest-Agder fylkeskommune”. Prosjektets mål var å utvikle en helhetlig strategi for yrkes- og utdanningsveiledning i Vest-Agder. Som forløper for dette igangsatte Mandal videregående skole skoleåret 2005/2006 et forprosjekt: ”YOU” –Yrkes og utdanningsveiledning i Lindesnesregionen.

Mandal videregående skole - vi bryr oss Målsetting for YOU prosjektet: Best mulig yrkes- og utdanningsinformasjon og veiledning til den enkelte elev og voksne gjennom hele utdanningsløpet. Sikrere valg Mindre forsinkelser – færre avbrudd Bedre muligheter for den enkelte til å realisere evner og anlegg

Mandal videregående skole - vi bryr oss Programfag til valg Prosjektperioden er over og implementeringsarbeidet er i gang. Broen – overgang grunnskole – vgs Hospitering Samarbeidsavtale/partnerskapsavtale med partene i arbeidslivet/NAV. Infotorg Karriereplanarbeid

Mandal videregående skole - vi bryr oss Programfag til valg Et av tiltakene vi viderefører som fast ordning: - Programfag til valg ”Som en del av programfag til valg har 9. trinnet undervisning en dag på våren og 10. trinnet en dag på høsten på Mandal videregående skole. ”

Mandal videregående skole - vi bryr oss Programfag til valg - mål: Gi elevene muligheter for valg, som skal kunne bidra til økt engasjement og bedre forutsetninger for senere utdanningsvalg Gi elevene erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer de ulike utdanningsprogrammene Gi elevene bedre tilpasset opplæring og mulighet for mer praktisk aktivitet eller fordypning

Mandal videregående skole - vi bryr oss Hospitering vgs - ungdomsskole Programfag til valg ( PTV ) – ny baby for ungdomsskolen. Flere arenaer (skole, næringsliv, videregående skole) Hospitering – en meningsfull del av PTV.

Mandal videregående skole - vi bryr oss Hospitering vgs - ungdomsskole Konkret forsøk: En dag i 9. klasse – en dag i 10. klasse. Prosesser: Innsøkning- valg Informasjon- forberedelser En dag på et utdanningsprogram Etterarbeid

Mandal videregående skole - vi bryr oss Gjennomføring Oppmøte i kantina : Rektor ønsker velkommen” Elevene går til sitt ”Utdanningsprogram” - Orientering om programområde - Utprøving av programfag - Oppsummering ( Evalueringsskjema/ Intervju elever/faddere ) Videregående skole tilbyr en orientering om videregående skole tilbudsstruktur og egenart til kontaktlærerne fra ungdomsskolen

Mandal videregående skole - vi bryr oss Utfordringer for vgs.: Ryddes plass til ”280” ekstra elever Elever som faddere / veiledere Oppfølging av hospiteringsordning: – Forberedelse/gjennomføring/etterarbeid

Mandal videregående skole - vi bryr oss Hospitering vgs - ungdomsskole ”Positivisme” Vgs strekker seg langt Busselskap er fleksible Det koster ingenting for ungdomsskolene Entydige positive elevreaksjoner Sprer seg hos nye ungdomsskoleelever

Mandal videregående skole - vi bryr oss Effekter av hospitering elevene: Refleksjon i valgprosessen mentale prosesser i elevene. Øker motivasjon og interesse Rådgivers informasjon blir mer relevant Elevene blir klar over at det er konkurranse ”

Mandal videregående skole - vi bryr oss Effekter av hospitering for elevene: Elevene har vært i bygningene på vgs Sett lærerne Vært i klasserommene Møtt en ”fadder” Valgprosessen starter tidligere enn før

Mandal videregående skole - vi bryr oss Effekter sett fra videregående skole Bedre yrkes- og utdanningsinformasjon og veiledning til den enkelte elev før innsøkning til videregående opplæring. Refleksjon om fremtidig valg - sikrere valg;– forebygge feilvalg / avbrudd Karriereveiledning på systemnivå og for den enkelte person Helhetlig skoleløp for elevene og knytte grunnskole og videregående opplæring bedre sammen.

Mandal videregående skole - vi bryr oss Noen kommentarer fra elevene: -STA:- ”Økta med natur matte og fysikk var gøy” - ”Fornøyd,- bra opplegg fikk vite mye om utdanningsprogram” - IDA: - ”Gøy, mye info –gøye gymtimer. Fete” lærere.” De teoretisk faglig svake syntes dagen var ”drittkjedelig” - RM : - ”Godt fornøyd. Likte miljøet og lærerne. Gøy med praktiske oppgaver” - HS: - ”Noen mener det var veldig bra lagt opp – andre mindre fornøyd. Mye informasjon. Fikk vite hva H/S går ut ” -TIP: - ” Sinnsykt bra. Varierte oppgaver. Fint at elever som går der var med. Ingenting negativt” -BYA:- ” Veldig godt fornøyd.Varierte oppgaver. Bør få beskjed om varmt tøy neste år.” -EL:- ” Kjempefornøyd. Dritgøy. Varierte oppgaver og kul lærer.”