Velkommen til kjemi 1 2008-2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

NESOs Formannskole klasse / 2014
LÆREPLAN I RØRLEGGERFAGET
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Kap. 9 Reaksjoner i vann Løselighet Løselighetsprodukt Utfelling
Del 1: Selvinnsikt.
Kapittel G Syrer og baser.
Teknologi og forskningslære
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
3. ERNÆRING OG HELSE sunt kosthold og aktiv livsstil
Kapittel R Entropi og fri energi.
Organisk kjemi – funksjonelle grupper i molekyler
Løselighetslikevekter
Samfunnsøkonomi timer Modul 2 bygger på modul 1
Har du noen gang lurt på? Hvordan man lager parfyme?
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Timeplan ut uka Tirsdag: Vurdering og feltnøtter
KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.
Syrer og baser Syrer og baser har ulike egenskaper
Separasjon og miljøteknikk
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
KARBONATOMETS KJEMI Oppbyggingen til 30 millioner forskjellige stoffer
Vågsfjord videregående skole Heggen
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Eller: Organisk kjemi er omtrent som å bygge med LEGO
Kap 8. Syrer og baser Definisjon av syrer og baser
Naturfag 1 og Syrer og baser.
Materiens oppbygning: Atomer, molekyler og partikkelmodellen
Varme, uorden og spontanitet
Stoffmengde og konsentrasjon Kapittel 4. Begrepet mol Stoffer reagerer med hverandre partikkel for partikkel ⇒ vi trenger en enhet i kjemi som forteller.
Termodynamikk Plan for dagen: - Entalpi - Entropi - Spontane prosessar.
Eksamensseminar SGO1001 høsten Eksamensform 6 timers skriftlig eksamen (9.12 kl. 09:00). 9 oppgaver, hvorav 7 velges Oppgaver fra ulike deler av.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Viktige grunnleggende begreper innen kjemi -Kjemiske reaksjoner – Nina Aalberg/ Ellen Andersson - Skolelaboratoriet.
Syrer, baser og salter. Syrer og baser er vanlige stoffer Syrer finner vi i mange matvarer. Baser finner vi ofte blant vaskemidler.
Hva er kjemi? Alt i naturen består av stoffer Hvordan er de bygget opp? Hvilke egenskaper har de? Hvordan kan stoffene reagere med hverandre og danne nye.
Karboksylsyrer Svake syrer – finnes i mat. Karboksylsyrer – sur smak og holdbarhet Sitroner, appelsiner og eddik – sur smak fra karboksylsyrer Sitroner,
PH. Vannets ioneproduktK w Vannmolekyler kan fungere som syre og som base, dette kalles amfotære stoffer Vannmolekylene kan reagere med hverandre: H 2.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
Nye Sinus 2P Bilde inn. Ny eksamensordning der eksamen i 2P ikke omfatter stoffet i 1P Har mye bedre tid i kurset, og kan gå grundigere inn på hvert tema.
Elektrokjemi for Kjemi2 ( kurs Oslo, 3. mars 2011 ) Truls Grønneberg Skolelab – kjemi, UiO.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag – mars 2016 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Detektivoppgaver i kjemi Torsdag 15. oktober – Auditorium 1, Georg Sverdrups hus.
Syrer og baser - Stoffer med motsatt virkning. Syrer  Finnes i bær og frukt, men disse er svake syrer  Andre syrer er giftige og etser  Smaker surt,
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
SYRER OG BASER - STOFFER MED MOTSATT VIRKNING. SYRER FINNES I BÆR OG FRUKT, MEN DISSE ER SVAKE SYRER ANDRE SYRER ER GIFTIGE OG ETSER SMAKER SURT, ETSER.
Kjemi i naturfag på ungdomstrinn og Vg1
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
«Utviklende læring i matematikk»
Naturfag Mål for uka: beskrive oppbygningen av dyre- og planteceller og forklare hovedtrekkene i fotosyntese og celleånding.
Kjeminettverk – Førde 2017 Elevforsøk og demonstrasjoner
Kjemi på ungdomstrinnet
Plan for dagen Støkiometri – mengder av stoff Stoffmengde (mol)
6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold.
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Alkoholer, tioler, etere, sulfider med mer. Kap 11/Solomon/Fryhle
Alkoholer, tioler, etere, sulfider med mer
Salter, bufferløsninger og titrerkurver
Kjemiske reaksjoner Mål for økta:
Løsninger og løselighet
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til kjemi 1 2008-2009

Kjemi 1 Kjemi 1 er et: fem timers fag pr. uke teoretisk fag praktisk del

Kjemi 1 Teorien deles inn i: uorganisk kjemi organisk kjemi teoretiske utregninger Den praktiske kjemien deles inn i (blokkdag): Kjemiforsøk skrive kjemirapporter

Kjemi 1 Mål for opplæringen er at du skal kunne: 1. Gjøre rede for periodesystemet historisk 2. Forklare, illustrere og vurdere stoffers sammensetning bindingstyper og sammensetning ved hjelp av periodesystemet 3. Lage løsninger med ulike konsentrasjoner ved hjelp av innveining og fortynning Sette opp reaksjonsligninger med symboler og bruke reaksjonsligninger i beregninger av stoffmengde

Kjemi 1 6. Varme, uorden og spontanitet: - Forklare begrepene entropi og entalpi og bruke dem til å vurdere om en reaksjon er spontan 7. Reaksjonsfart og likevekt: - Gjøre rede for forhold som påvirker likevekten - gjøre beregninger på kjemiske likevekter og drøfte likevektene - vurdere løselighet og felling av salter i vann på grunnlag av forsøk og beregninger

Kjemi 1 8. Syrer og baser: - definere syre og base og gjøre rede for syre-base-reaksjoner - måle pH med ulike metoder og beregne pH i sterke og svake syrer og baser - planlegge og gjennomføre syre-base titreringer 9. Organisk kjemi: - gjøre rede for struktur, navnsetting, framstilling, egenskaper av hydrokarboner, alkoholer, karboksylsyrer. - gjøre rede for strukturen til benzen og noen enkle benzenderivater og gi eksempler på anvendelser

Kjemi 1 10. Vann: - gjøre rede for vannets egenskaper - gjennomføre forsøk med renseprosesser for vann og gjøre rede for forurensning i drikkevannskilder - forklare virkemåten til viktige bestanddeler i vaskemidler

Kjemi 1 En kjemiker kan arbeide i: oljeindustrien Næringsmiddelindustrien Næringsmiddeltilsynet Legemiddelindustrien Arbeidstilsynet Læreryrket ved skoler, høyskoler og universiteter som forsker osv.

Kjemi 1 Hva gjør en kjemiker? En kjemiker: kontrollerer / analyserer råvarer kontrollerer i prosessen (halvferdige produkter) Kontrollerer sluttprodukter Utvikling av nye produkter Forskning og utvikling osv…

Kjemi 1 Kjemi 1 må du ha for å søke deg inn ved disse fagstudiene ved universiteter og høyskoler: Legestudiet Veterinærstudiet Kjemistudiet Farmasøyt

Kjemi 1 Hvor kan du studere kjemi, høyskoler og universiteter? : I Norge; - Oslo, Bergen, Stavanger Trondheim, Bodø osv… I Sverige, Danmark, Finland osv… Utlandet; Tyskland, Sveits, Belgia, Nederland, USA, Australia, Kina osv…

Kjemi 1 Hva krever det av deg som elev for å lære kjemi 1: Vise interesse for faget Du må trives med praktisk arbeid, kjemiforsøk og skrive rapporter Må like å rekne kjemi Jobbe hardt og målrettet med faget, teoretisk, skriftlig og muntlig

Kjemi Eksamen i kjemi 1 er: Muntlig framføring av tema, 15 minutter Praktisk del, 15 minutter Oppgaver, 15 minutter