Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Kjemi på ungdomstrinnet
Fredag 20. oktober :00 – 15.00 Undervisningsrom VU27 Svein Tveit og Truls Grønneberg
2
Program Tid Innhold 09.00 – 10.00 Velkommen, «Fem hvite stoffer»
10.00 – 10.15 Pause, kaffe og te 10.15 – 11.30 «Ammoniakk» og «Syrer og sure løsninger 11.30 – 12.15 Lunsj 12.15 – 13.00 «Hva er en flamme?» 13.00 – 13.15 13.15 – 15.00 «Karbohydrater» og «Hydrokarboner og vann i sminkefjerner»
3
Hvem er dere? Kort presentasjonsrunde Hvilken skole jobber du ved?
Hvilke fag og på hvilke trinn underviser du? Motivasjon for å delta på dette kurset
4
Fem hvite stoffer
5
Kompetansemål – kortfattet fra naturfag.no
Tenk, par del Til hvilket, eller hvilke kompetansemål tenker du at det er aktuelt å jobbe med dette forsøket? Kompetansemål – kortfattet fra naturfag.no
6
Løselighet I 100 g vann Lett løselig – mer en 1 g
Tungt løselig – mellom 0,01 g og 1 g Uløselig – mindre enn 0,01 g
7
Stoffer kan ha svært ulik løselighet
8
A small cup of coffee, Foto: Julius Schorzman. CC BY-SA 2.0
9
Ammoniakk eller Oppvarming av hornsalt
10
Kjemiens tre dimensjoner
MAKRONIVÅ Kjemiske stoffer, Beskrivelser MIKRONIVÅ Atomer, molekyler, struktur Forklaringer REPRESENTASJON Formler, likninger Beregninger
11
Læremiddelfirmaer Ferdige poser til «Kjemi på boks»: Utstyr og kjemikalier: Utstyr og kjemikalier:
12
Syrer og sure løsninger
13
Syrer og sure løsninger
Tenk, par, del: Hva viser forsøket? Sure løsninger reagerer med uedle metaller og det dannes hydrogengass: F. eks Mg + 2H+ → Mg2+ + H2 Sure løsninger endrer fargen på en indikator Sure løsninger reagerer med karbonater og det dannes karbondioksidgass 2H+ + CO32- → CO2 + H2O Forskjellen på sterke og svake syrer
14
Lunsj Naturfagsenteret står for lunsjen i dag.
16
Hva er en … flamme? Animasjonsfilm som forklarer hva en flamme er (engelsk)
17
Tenk, par, del 1. Hva kan elevene lære av forsøket? 2. Er filmen aktuell å vise for elever på trinnet du underviser? Hvilke tilpasninger må eventuelt gjøres?
18
A small cup of coffee, Foto: Julius Schorzman. CC BY-SA 2.0
19
Karbohydrater
20
Tenk, par, del 1. Til hvilke kompetansemål kan man knytte arbeidet med forsøket «Karbohydrater» til? 2. Hvilke fordeler og eventuelle ulemper ser du ved å bruke forsøk slik som det er lagt opp i Kjemi på boks?
21
Hydrokarboner og vann i sminkefjerner
22
Sminkefjerner Hvorfor er sminkefjerneren en blanding av polare og upolare stoffer? Hvorfor er ofte sminkefjerneren farget? Til hvilke kompetansemål kan vi knytte arbeidet med forsøket.
23
Kompetansemål etter 10. trinn
Etter 10. årstrinn skal eleven kunne: Undersøke egenskaper til noen stoffer fra hverdagen, og gjøre enkle beregninger knyttet til fortynning av løsninger Undersøke og klassifisere rene stoffer og stoffblandinger etter løselighet i vann, brennbarhet og sure og basiske egenskaper Planlegge og gjennomføre forsøk med påvisningsreaksjoner, separasjon av stoffer i en blanding og analyse av ukjent stoff Undersøke hydrokarboner, alkoholer, karboksylsyrer og karbohydrater, beskrive stoffene og gi eksempler på fremstillingsmåter og bruksområder
24
Evaluering av kurset
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.