Finansiering – et overblikk Møte med KUF-komitéen 10. mars 2014 Universitetsdirektør Tor A. Aagedal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
System for kompetansekrav NRHS – møte
Advertisements

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Finansieringsmodellen 2002 – 2014 – 20?? OU-seminaret februar Dag K. Bjerketvedt 1 amanuensis HiT.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
RSA møte Universitetsdirektør Tor. A. Aagedal
9 prinsipper og 1 regneark:
Nye programmer i Forskningsrådet innenfor utdanning, helse og velferd
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Noen utdanningspolitiske temaer i NPH-perspektiv Arne J. Eriksen sekretær for NPH.
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Fridadata til finansieringssystemet
1 ForskningsResultater og Informasjon for Dokumentasjon av forskningsAktiviteter.
Frida ved UiB Cecilie Ohm.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Finansieringssystem og intern budsjettfordelingsmodell for Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) 4. desember 2012 økonomisjef NVH Jan Aldal.
St.meld. nr. 20: Vilje til forskning
NY FORSKNINGSMELDING – NY GIV FOR NÆRINGSLIVETS FOU? Finn Bergesen jr. Administrerende direktør Næringslivets Hovedorganisasjon.
Bergen 30. oktober 2001 Erik Mønness, UHR kontaktmøte1 Kommentar Statsbudsjett 2002 om FoU Erik Mønness Prorektor Høgskolen Hedmark.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Penger for publikasjoner – forskningspolitiske perspektiver Tom Colbjørnsen 11. mai 2007.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
Finansieringssystemet
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
FoU-muligheten i høgskolesektoren Stipendiattørken – en ytterligere svekkelse av FoU- utviklingen i høgskolesektoren Kielseminar Dag K. Bjerketvedt.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Ernst Kristiansen styremedlem i FFA konserndirektør i SINTEF Kunnskapsdepartementet Hvordan mobilisere flere miljøer til å delta internasjonalt?
Det nasjonale publiseringsutvalget og arbeidet med Open Access Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet Seminar om vitenskapelig.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
STATSBUDSJETTET 2009 Stprp Omfordeling RBO 400 Rev nasjonalbudsjett 6056 Sum Lønns- og prisstigning Studieplassendringer.
Finansieringssystemet – erfaringer og ønsker Høgskoledirektør Audun Rivedal Dialogkonferanse 16. september 2014.
2009 Regnskap og resultater
Samarbeidsorganene som samordningsaktører –er potensialet fullt utnyttet? Anne Husebekk Leder, Stabsenhet Forskning, fag, kvalitet og undervisning, UNN.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Finansiering av grunnutdanning i helseforetakene v/seniorrådgiver Helga Festøy.
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
1 Statsbudsjettet Hovedmål og fokus for sektoren Hovedmål: Universiteter og høyskoler skal: gi utdanning av høy internasjonal kvalitet oppnå resultater.
Regionale forskningsfond
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Signaler fra Kunnskapsdeparte mentet  Universiteter og høgskoler må utvikle en faglig og strategisk profil  Regjeringen vil slå sammen en rekke institusjoner.
Budsjettfordeling og budsjettering 2016 Økonomiforum 25.september 2015.
Hvordan vi jobber med innovasjon ved MN Gunnar Dick.
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Det norske forsknings- og innovasjonssystemet – statistikk.
Ny budsjettfordelingsmodell UiT 2018
Framtidig Rammefordelingsmodell (RFM)
Fakultets- og instituttøkonomien – en innledende gjennomgang
Forskning og innovasjon
Overordnet strategi SV-fakultetet
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Budsjettfordelingmodell IMB
av statlig finansiering 2009.
Fremtidig budsjettutvikling ved UiS
Statsbudsjett 2011 Med prognose for FSG, 25. oktober 2010
Fakultets- og instituttøkonomien – en innledende gjennomgang
Innovasjon og nyskaping
Velkommen til Verdiskapingsforum!
Utskrift av presentasjonen:

Finansiering – et overblikk Møte med KUF-komitéen 10. mars 2014 Universitetsdirektør Tor A. Aagedal

2 Situasjonsbeskrivelse Vi har 8 universiteter med samme samfunnsoppdrag gitt i uh-loven Av disse har UiA, UiS og UiN en grunnleggende lavere forskningsfinansiering enn de øvrige Hovedforskjellen kan knyttes til tidsressurs til forskning og fordeling av stipendiat- og post.doc stillinger I tillegg: Vi har en finansieringsmodell som både i utforming og gjennom forvaltningen forsterker forskjellene Ingen forskningspolitisk satsing på de nye universitetene som har gitt budsjettmessig uttelling

Studiepoeng Studentutveksling Publiseringspoeng Phd-kandidater EU-midler NFR-midler Historisk ramme Studier Stipendiat/Postdoc Finansieringssystemet for UH-sektoren Innført 2002 – ( kosmetisk ) revidert i 2009 Moduler og kriterier Basis Resultat Stk.pris Relativ fordel. Pris-/lønn justert Stk.pris KUF-komitéen3

Studiepoeng Studentutveksling Publiseringspoeng Phd-kandidater EU-midler NFR-midler Historisk ramme Studier Stipendiat/Postdoc Forskjellene forsterkes – Matteus effekten Basis Resultat Stk.pris Relativ fordel. Pris-/lønn justert Stk.pris KUF-komitéen4

Hva er problemet med basisbevilgningen ? Basisbevilgningen har skiftet navn, men fremstår likefullt som en urevidert historisk tildeling som ikke lar seg forklare. Går ingen politiske eller strategisk vurderinger ut på dato ? Basisbevilgningen kan rekomponeres uten å endre resultatandelen Helsesektoren rekomponerte og iverksatte omfordeling i et år. Rekomponering eller endring i finansieringssystemet er ikke nødvendig for å styrke finansiering av nye universiteter. Det kan gjøres med strategiske tildelinger

Med rene ord KUF-komitéen6

Effektivitetsanalyse i Tilstandsrapport 2013 SH

Korrigert effektivitetsanalyse

Hvor ligger skjevheten i basisbevilgningen? UiA har 327 førstestillinger, hvorav 269 har veilederkompetanse for doktorgrad En økning av forskningsressurser for disse fra 25 til 50 pst utgjør 82 årsverk, alternativ 67 årsverk hvis bare de med veilederkompetanse heves. UiA har 66 KD stipendiatstillinger, dvs 1 stipendiat per 4.1 veilederstilling. De gamle universitetene har 2366 KD stipendiatstillinger, som utgjør 1 per 1,9 førstestilling. Differansen utgjør 76 stipendiatstillinger De gamle universitetene har 224 post.doc stillinger, UiA 4. Prorata underdekning er 8 stillinger 9

Likeverdighet i finansiering betyr Ikke like mye undervisningsressurs per student ! Ikke like mye forskningsressurs per ansatt Ikke like stor relativ strategisk bevilgning Ikke like stor relativ basisbevilgning Med likeverdig finansiering mener vi samme finansiering for samme oppgave/funksjon gitt samme oppdrag/oppgave. Dette er ikke tilfellet i dag 10

11 Hvorfor har likeverdighet vært vanskelig å oppnå ? Presser budsjettrammer ? Nei, ikke ved gradvis innfasing (økningen kunne vært innpasses i den øremerkede veksten som er kommet bevilgningene siden kunnskapsområdet økte reelt med 1,5 mrd kr i statsbud 2012 alene iflg Kd). Mangel på politisk vilje? Politisk motstand? Motstand fra de etablerte? Motstand fra embetsverk? Redd for ”smitteeffekt”? Flertallsregjering vanskeliggjort?

Hvorfor satse på de nye universitetene ? UH sektoren viktig for verdiskapning og utvikling av kunnskapsøkonomien Mest produktive - gir mest igjen for økt bevilgning i en sektor hvor det planlegges fortsatt økt ressursinnsats Utfordrer de etablerte fagmiljøer Er ”nav” i det regionale kunnskapstriangel knyttet til utdanning, forskning og innovasjon, og viktig aktør i regional utvikling Vekst i FoU utenom de tre store byregionene Forvalter utdannings- og fagområder som er viktig for utvikling av velferdsstat, offentlig forvaltning og næringsliv

Refleksjoner etter Duckert utvalgets oppstarts- og sluttmøte Finansieringssystemet bør fornyes, med det kan ikke løse alle utfordringer Finansieringssystemet har stor påvirkning på intern ressursallokering Kvalitet er en vanskelig indikator Finansieringssystemet bør være transparent, basis bør dekomponeres Kombinasjon av basis og resultatdel bør videreføres. Basis og politisk/strategiske tildelinger bør skille lag igjen Konkurranseelementene i resultatdelene bør tilstrebes nøytrale Formidling og sektorens samfunnsinteraksjonen bør ivaretas bedre Byggforvaltningen i sektoren bør endres og samordnes 13