Forelesningen som undervisningsstrategi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Teknologi i klasserommet
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Didaktisk relasjonstenkning
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Matematikkundervisning - noen tanker Christin Borge PPU, Høgskolen i Vestfold Våren 2006.
NKIs erfaring med Læringspartnere
12 Reflekterende lesing.
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Kvalitative og kvantitative metoder
Grunnleggende pedagogikk,
Tema: Kommunikasjon i team
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Nettverk: Scandic-Easy
Verktøy for å kartlegge holdninger
Ny vri Kany, Lene og Mona.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Presentere en teknisk rapport
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Kapittel 14: Tale og lytte
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Den gode overgangen A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Tilrettelegging for elever med stort læringspotensial B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Tilrettelegging for elever med stort læringspotensial B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Utskrift av presentasjonen:

Forelesningen som undervisningsstrategi Kompetanseutvikling for Kreftforeningen Mona Stokke

Nøkkelspørsmål Hva kjennetegner forelesningen som didaktisk strategi? Hva er foreleserens hovedoppgaver? Hva er den lærendes primære lærings- og arbeidsoppgaver i forelesningen? Hva er forelesningens styrker og svakheter? Hvordan kan forelesningsformen styrkes? Hvordan øke forelesningens læringspotensial? Hvilke kognisjonspsykologiske momenter er spesielt relevante ifht forelesningsformen? (Pettersen 2005:231)

Litt historikk Lectare – betyr ”å lese høgt” Hellensk og romersk kultur – læring som ”overføring” Men med humanismen og opplysningstiden forandres forelesningen Man får inn dialektiske elementer Studenten som medtenkende tilhører

Dr. Fox-effekten Handler om hvordan effektiv presentasjonsteknikk kan dekke over mangler i faglig innhold Foreleseren som ”forfører”

Forelesningens tre aspekter Å presentere informasjon, dekke et tema Å bidra til den lærendes forståelse Å motivere og stimulere den lærendes interesse for temaet

Hvordan lykkes? Møt deltakerne ”der de er” Ta hensyn til kognitive flaskehalser (bling-bling) Lag en god struktur på forelesningen Lær deg klasseromsledelse

Overføring og tilegnelse Formidling Sendt budskap Resultat Konstruksjon 1 2 3 Repetisjon Bearbeiding Koding Forelesers formidling Verbalt Paraverbalt Nonverbalt Audiovisuelle hjelpemidler Innhold Innholdets struktur Sensorisk minne persepsjon OPPMERKSOMHET Korttidsminne Langtids- minne Tidligere lagret kunnskap Hukommelse Forståelse Notater 4 Metakognitive ferdigheter Lærer Student/Deltaker Læring

Effektiv læringsarbeid Skift aktivitet Effektiv læringsarbeid

Strukturèr forelesningen Klassisk struktur Problemsentrert struktur Sekvensiell struktur Andre varianter / variasjoner

Klassisk struktur Hovedtema (tittel) I II III 1 2 3 1 2 1 2 a b a b a c

Forklaring av klassisk struktur Hovedområder med underpunkter Likner disposisjon Egner seg til: Faktakunnskap, oversikter og referanserammer for videre lesning Hensikt å gi knagger Enkel å lage Nybegynnerens førstevalg Svakhet: kan bli kjedelig, ikke spesielt egnet til å motivere Den lærendes etterarbeid viktig

Problemsentrert struktur Mulige løsninger (hypoteser) Relevante spørsmål Utforsking 1 2 3 Argumentasjon Resonnementer Informasjon – Data – Kunnskap – Bevis

Forklaring av problemsentrert struktur Formulering / beskrivelse av problem Presentasjon av ulike løsninger Evaluering av løsningenes styrker og svakheter Presentasjon av hvordan vil stiler spørsmål og utforsker problemer innen fagets referanseramme Hvordan vi med basis i faget resonnerer og argumenter for ulike løsninger Teknikk: retoriske spørsmål Viktig: den lærende må forstå problemet, ellers hektes de av Den lærendes forberedelse viktig (studere caset) Viktig med oppsummeringer etter hver av løsningsalternativene og helt til slutt

Andre varianter Bakvendtland Påstandsstruktur Kontrastering Flerlagsmodellen

Klasseromsledelse Forelesningens oppstart Introduksjon og oversikt Dont just sail in! Marker start Bli litt kjent! Uventet eller morsomt poeng! Introduksjon og oversikt Presenter hovedtema, rekkefølge og progresjon Fortell hvordan du vil bruke aktivitetsskifter og hvorfor Presenter læringsmålene Den vandrende foreleseren Å bevege seg gjør forelesningen mer personlig Hører deltakerne det du sier? Ser de hva du viser? Markeringspunkt for viktige poenger? Hvilke deltakere trenger motivasjon?

Fra KTM til LTM Korttidsminnet har begrenset kapasitet Overføring til langtidsminnet krever bearbeiding Veksle mellom lærerens formidlende aktivitet og den lærendes bearbeidende aktivitet

Pauser og aktivitetsskifter Å bygge inn dialog, diskusjon og deltakelse ”Gibbs vekkerklokke” Summegrupper Kompletter notater med læringspartner Still spørsmål, la studentene utarbeide svar Be studentene foreta ”vareopptelling” og be dem sammenligne med lærerens opptelling Spørretider Treminuttsessay (event. med innsamling) Hvilke spørsmål har jeg nå? Hva vil jeg finne ut av? Fokuserte 20-minutters caseoppgaver med presentasjon

Sjekkliste Hva er hovedmomentene og nøkkelspørsmålene ifht tema og tittel? Hva skal den lærende lære og forstå (læringsmålene)? Hvilken forelesningsform / kombinasjon passer best gitt intensjon, innhold og læringsmål? Hvordan er åpningen av forelesningen? Klar? Interessant? Motiverende? Er de ulike momentene koblet og organisert logisk? Har nøkkelbegrepene en logisk og klar kobling til hovedmomenter og læringsmål? Er eksempler, illustrasjoner, visualisering godt tilpasset? Er oppsummeringene underveis og til slutt poengterte og tydelige? Hvilke aktiviteter skal deltakerne utføre og engasjere seg i under forelesningen? Ser du mulige svakheter i opplegget ditt? Hvilke strategier har du i forhold til disse svakhetene? Er det audiovisuelt utstyr som må sjekkes? Kommer deltakerne til å forstå forelesningen? Hva tenker du å gjøre for å finne ut om deltakerne faktisk forstår og greier å følge med?

Kilder Pettersen, R. 2005. Kvalitetslæring i høgre utdanning. Innføring i problem- og praksisbasert didaktikk. Oslo: Universitetsforlaget