Kulturforståelse i klinisk arbeid med samisk befolkning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Kari Pape Den gode assistenten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Psykiske utfordringer ved MS
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Hønefoss politistasjon
- roller og forventinger
En måte å lese Bibelen på
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hva er vitsen med å gifte seg?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Et økende problem i skolen?
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Kulturhistorisk perspektiv
Mangfold og fellesskap
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Å leve med ADHD i familien
Kapittel 2 oppgave e) Sett inn preposisjoner eller adverb
O PPGAVE 19 Side 139. O PPGAVE 19 NYTTE ( M ) – NYTTE ( V ) – BENYTTE SEG AV – NYTTIG – NYTE ( V ) – GJØRE NYTTE AV – UTNYTTE ( V ) 1. Han liker å nyte.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Mestring og forebygging av depresjon
RLE UKE 6 I gode og onde dager.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
Hvordan finne den rette Jesuskirka 22. april 2007 Maren og Sven Weum.
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
HelART i Ulåsen barnehage
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Skjønnhetstyranniet og vold Elisabeth og Anne-Bente
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Bokollektivet Målgruppe:
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Å snakke med seg selv, fali det?
Kroppen som Gud har villet
God morgen! Tanker etter i går?
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Kapittel 13 I begravelse.
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Barns rett til medbestemmelse og beskyttelse før og etter avdekking av vold i hjemmet Med FNs barnekonvensjon som ramme Barns medvirkning Med eksempel.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
SEKSUELLE OVERGREP Utfordringer knyttet til å delta i menighetsfellesskapet Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Sinne Film:
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kulturforståelse i klinisk arbeid med samisk befolkning Margrethe Bals, psykologspesialist, PhD Anne Lene Turi, psykologspesialist, PhD Kommunepsykologer i Kautokeino 04.04.2017

Kultursensitivitet i klinisk praksis Å ha fokus på sosio-kulturell, politisk og historisk kontekst for å forstå et problem hos et barn eller en familie Å vite at ulike kulturelle brilleglass gir ulik tolkning av ett og samme fenomen ”ettergivende mor” eller mor med en ikke- konfronterende oppdragerstil Er det greit å sove med foreldre når man er er 10 år?

Kultursensitiv praksis Anerkjenne at det finnes kulturelle og kontekstuelle forskjeller Anerkjenne at kultur og kontekst er relevant i helsearbeid Finne ut hvordan kultur og kontekst er relevant og hvordan kultursensitivitet kan være hjelpsomt Ikke gå seg blind i kultur

Historiske traumer Historiske traumer er Kollektive komplekse traumer opplevd av en gruppe Gjennom flere generasjoner; etterkommere identifiserer seg med forfedres opplevelser Både historiske og pågående Ikke enkelthendelser, men gjentatte hendelser over tid Samisk kontekst  kollektive traumer etter fornorskningstiden 1850-1950

Fra ”Gøy å være same” av Maren Uthaug 04.04.2017

Historiske traumer hos den samiske pasienten Usikker eller tapt etnisk identitet Mindreverdighetsfølelse Sorg etter tap av kulturarv og kunnskaper Erfaringer med etnisk diskriminering Vanskelige forhold til myndighet og offentlige hjelpeinstanser

Kultursensitivitet i terapirommet.. Tabu  Vi snakker aldri om sånt Slektssamfunn  Ingen andre må få vite Rollekompleksitet i små samfunn  Jeg har kranglet med x og y Sykdomsforståelse  Mitt lodd i livet… Kulturforskjeller i barneoppdragelse  Han må bestemme selv 04.04.2017

Tabu og taushet Sterk tabu om å snakke om psykiske vansker, sykdommer, familieliv Mange årsaker Beskytte og ikke utlevere seg selv eller sine. Kan brukes mot deg Ære – man vil ikke få sitt navn ”ødelagt” Ikke vanlig å fortelle så mye  Sosial norm ”Å snakke” har ikke tradisjonelt vært en måte å løse opp i et problem på Ikke belaste andre med problemer – man skal klare seg selv Skamfullt å ha problemer Ikke ønske om å skape konflikter 04.04.2017

Slekta Å tidlig lære at felleskapet med familie, slekt og omgivelser (natur, dyr og samfunn) er viktig Sterke lojalitetsbånd til familien og stedet din familie (opprinnelig) kommer fra Av og til blir individets problemer holdes skjult for å hindre skam for hele slekta – individets skam er slektas skam Opprettholder sterke tabuer rundt psykiske vansker? Begrenser individuell ”frihet” til å ta ulike livsvalg?

Små samfunn – rollekompleksitet Multiple roller og små forhold kan gjøre det vanskelig å søke hjelp eller å åpne seg i terapi Redsel for å ”utlevere” andre personer Selv om psykologen har taushetsplikt, så vil de ikke at vedkommende skal vite intime ting om dem fordi risiko for å møtes i flere andre sammenhenger er høy

Emma som ikke vil anmelde Emma er 17 år og kommer til kommunepsykologen fordi hun føler seg deprimert og mangler skolemotivasjon. Først etter femte samtale kommer det fram at hun bærer på en hemmelighet som tynger henne – hun har siden rundt puberteten blitt seksuelt utnyttet av en voksen mann. Mannen er fars nevø og arbeider som dreng for faren til Emma. Det seksuelle forholdet mellom dem er ikke avsluttet.

Emma som ikke vil anmelde Emma ønsker hjelp til å komme ut av forholdet og hun vil gjøre dette uten anmeldelse og uten å fortelle det til en levende sjel med unntak av psykologen. Mange i Emmas situasjon vegrer seg for å fortelle om overgrep på grunn av alle mulige negative konsekvenser som for eksempel å ikke bli trodd

Emma som ikke vil anmelde Emma har mange flere grunner Slekta vil splittes og det vil bli konflikter (beskytter slekta) Det vil ødelegge for reindrifta (beskytter familiebedriften) Skammen vil være tung for hele slekta (beskytter slekta) Hun forteller at hun fortsatt er svært ambivalent i forhold til å gå til psykolog i det hele og store. Føler skam over å oppsøke andre enn familiemedlemmer for å løse personlige problemer

Tradisjonell sykdomsforståelse ”Vestlig”  diathese-stress modell ”Ikke-vestlig”  noe utenfor individet rammer helsen Verdenssyn: Alt henger sammen med alt Locus of control – skjebnetro Kristendom, læstadianisme Bruk av tradisjonelle hjelpere - læsing Å bli satt ondt på Åndelighet Gud Krefter i naturen Ånder Tanke om balanse i universet og naturen 04.04.2017

Kulturforskjeller i barneoppdragelse Ikke-konfronterende, ikke gripe så mye direkte inn Færre rutiner og faste regler Indirekte kommunikasjon Lar barna bestemme mer selv Oppmuntre barn til å prøve selv i stedet for å forklare grundig Bruke skremsel som kontrollmetode 04.04.2017

Mål i barneoppdragelse Selvstendighet og autonomi Barn må få prøve ut selv Tidlig ansvar, ta egne valg Øve seg på selvregulering Lære seg ferdigheter Blir tatt med i voksnes aktiviteter og arbeid Observasjonslæring og prøve ut selv Nærhet Inkludert i voksnes aktiviteter Samsoving

Autonomi og læring på godt og vondt En henvist familie er på fjelltur med familieavdelingen hvor blant annet samspill mellom Per (8) og foreldre blir observert Per bruker kniv med største selvfølgelighet og han arbeider sammen med faren sin. Faren er en god rollemodell og godt samspill observeres. En av terapeutene lurer på i sitt stille sinn om det er lurt å la ungen håndtere en stor kniv uten hjelp

Autonomi og læring på godt og vondt Etter lunsj går Per for å fiske ved vannet. Han får napp og roper om hjelp fra de voksne. Faren sier ”det der klarer du selv”. Per roper at far må skynde seg og komme. Far tenner seg en røyk og later som han ikke hører. Terapeuten tenker: Er dette en far som ikke klarer å være en ”trygg base” for sin sønn og møte hans behov for hjelp når sønnen signaliserer dette? Eller er dette en trening for sønnen til å selv regulere sin frustrasjon og til å stole på at han selv mestrer å dra inn fisken?

Selvregulering på godt og vondt Per har en søster Anne på 5 år. Far sier til Anne at hun ikke må dra til elva for der bor draugen og draugen spiser små barn. Anne blir stor i øynene og setter seg hos moren. Moren bekrefter og sier at til skogen må hun heller ikke dra for der bor stallu (samisk troll). Anne snakker om draugen resten av kvelden og er tydelig redd. Terapeuten lurer på om det ikke hadde vært bedre å forklare at elva er farlig fordi det er en stri strøm der, man kan drukne. Terapeuten lurer på om det er riktig å skremme Anne på den måten.

Barn skal ta egne valg, ikke ”overstyres” Familieavdelingen arbeider med å etablere gode leggerutiner for barna for å unngå sinneutbrudd og andre vansker. De anbefaler at man bør spise kveldsmat til en viss klokkeslett og gå til seng en viss klokkeslett. Begge foreldrene protesterer til å begynne med, de føler at dette strider veldig mot en ”samisk” måte å gjøre ting på. De synes også det er vanskelig å ”tvinge” Per til å sove på eget rom når han helst vil ligge inne hos foreldrene. Terapeutene i teamet drøfter seg i mellom etterpå. Hva er samisk kultur og hva er en uorganisert familie i dette tilfellet?

Takk for oppmerksomheten! 04.04.2017