Kristiansund videregående skole Vurdering uten karakter Bruk av LMS (Classfronter) Nettverkssamling i Stjørdal, 3. – 4. mai 2007
Kristiansund videregående skole Dokumentasjonskrav ang. vurdering uten karakter I videregående opplæring skal vurdering uten karakter gis som beskrivende vurdering. Det skal kunne dokumenteres at slik vurdering er gitt. Eleven skal kunne delta i vurderingen av eget arbeid. Som en del av rettledningen og vurderingen uten karakter skal skolen minst en gang hvert halvår gjennomføre en samtale med eleven. (§4-5) Hvordan kan dokumentasjonskravet gjennomføres i praksis? Hvordan kan elevdeltakelsen sikres?
Kristiansund videregående skole Krav om begrunnelse Terminkarakterer skal suppleres med begrunnelse og rettledning. Det samme gjelder når det blir gitt vurdering med karakter på prøver og annet arbeid underveis i opplæringen. Kan LMS utnyttes for å gjennomføre dette?
Kristiansund videregående skole Fra skolens mål- og tiltaksplan ”Digitale hjelpemidler Vi skal øke kompetansen om bruk av Classfronter. Vi skal ha en grundig gjennomgang av pedagogisk bruk av Classfronter, og bruk av Classfronter til intern og ekstern informasjon. Det er avsatt ressurser til egen utredning og skolering.”
Kristiansund videregående skole Classfronter Noen lærere er kommet i gang med å bruke Classfronter til: - Prøver - Innleveringer - Retting og kommentarer til prøver og innleveringer
Kristiansund videregående skole Innleveringer
Kristiansund videregående skole Vurdering av innleveringer
Kristiansund videregående skole Prøver
Kristiansund videregående skole Vurdering av prøver
Kristiansund videregående skole Resultatmatrise
Kristiansund videregående skole Ønskemål? LMS (Classfronter) All info reg. kun en gang Arkiv/dok. Foresatte Elever Lærere
Kristiansund videregående skole Problematikk Er dette teknisk gjennomførbart? (Er programvaren egnet til å takle dette?) Er dette praktisk gjennomførbart? (PC til alle elever, i alle hjem osv.) Er dette ønskelig? Vil det oppleves som en effektivisering? Vil skolen lettere nå sine mål? Vil motivasjonen til elevene øke? Vil et slikt system ha juridiske betenkeligheter?