Velkommen Folkemøte – skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Noen utfordringer for skolene
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Program Fauske kl – kl •Innledning v/ ordfører •Fauske 2025 – noen utfordringer og muligheter –Åke Holmstrøm –Gry Janne Rugås –Leif.
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 22.august Gruppebesvarelsene Strategiske utfordringer Gruppe 1 Bringe økonomien i balanse, gjenvinne.
Levanger kommune Rådmannen Økonomiplan Presentasjon av foreløpig forslag – Formannskapet – Ola Stene 1 ØKONOMIPLAN 2006 – 2010 STAUSRAPPORT.
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Høring om baseskoler NSLF v/Petter Tresselt.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Nasjonale prøver.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Langsiktig arealstrategi
Planlegging 12 år frem i tid! Kommuneplanens samfunnsdel Plan- og utviklingsenheten.
Skolebruksplan - Driftskomiteen 24.mai 2006 – Øystein Lunnan SKOLEBRUKSPLAN Orientering Driftskomiteen 24.mai 2006.
Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk Verdal kommunes retningslinjer (sak 02/05332): 1.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 1 Nasjonal Erfaringskonferanse - BMS.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Velkommen til foreldremøte for trinn
Skolevandring.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
SAMHANDLINGSOMRÅDET OPPVEKST OG KULTUR Budsjettkonferanse 15.oktober
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole
Den gode skoleeier I Nes.
Interkommunal eierstrategi
kommuneplanens areal- og samfunnsdel
Foreldrekontaktar og Fau
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Plan for universell utforming i Asker kommune
Utdanningssektoren Styringsdokument; Økonomiplan Fylkesplan
Meldingen omhandler faktorer og resultater knyttet til mål på områdene:
Vår skole på Fornebulandet
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen Folkemøte – skole

I et langsiktig perspektiv for Fauske. Presentasjon Skoleutfordringer. I et langsiktig perspektiv for Fauske. Rådmannen, mai 2012.

Intensjon for avvikling av møte Dette er ikke et politisk møte, men et informasjonsmøte. Overordnet presentasjon av «hvor vi vil». Ingen «ferdig pakke». Presentasjon først, deretter ønskes innspill, forslag og kommentarer.

RÅDMANNENS OPPDRAG FRA KOMMUNESTYRET Angi strategi og utviklingsprosesser for heving av faglige resultater. Angi kvalitetsmål for Fauskeskolen. Anbefale ny skolestruktur – tilpasset fremtidig økonomisk ramme.

RÅDMANNENS OPPDRAG FRA KOMMUNESTYRET (forts.)

Fremdriftsplan - vedtak Fastsatt i prosjektmandatet- noen justeringer etter anmodninger fra KFU og tillitsvalgte. Informasjon i AMU 13.6.2012. Behandling i driftsutvalget 14.6.2012. Behandling i formannskapet 14.6.2012. Behandling i kommunestyret 21.6.2012.

Organisering av prosessen Styringsgruppe. Prosjektgruppe: Rektorer, enhetsleder skole og barnehage FAU Tillitsvalgte Adm. og byggeteknisk kompetanse) Referansegruppe: Folkehelse Personal Vernetjeneste Administrasjonen

Arbeidsfaser for prosjektgruppen Gi en oversikt over sentrale utfordringer en samlet Fauskeskole står i, og som må løses. Datainnsamling og analyse om faktiske forhold (KOSTRA, nasjonale prøver, GSI, SSB, egne data osv.). Utrede ulike alternativer. Anbefaling.

Utviklingstrekk (nasjonale og lokale) Økonomiske rammer. Befolkningsutvikling. Elevtallsutvikling. Elevresultater.

Det er reduksjoner i rammen. Skoleøkonomi Det er reduksjoner i rammen. Færre elever fordelt på samme antall klasser. Styrket eldreomsorg. Nye bygg skal finansieres, og vi ønsker å styrke administrasjon og støttesystemene for kvalitetsutviklingen. Kostnadsvekst større enn inntekstvekst i kommunen.

Nasjonale prøver i lesing, 9 trinn – 2011

Nasjonale prøver i matematikk, 9 trinn – 2011

Meta studier om læring (hattie) Lærer-kompetanser med stor effekt på læring: Formativ evaluering (0,90) Klare standarder for god undervisning (0,88) Handtering av bråk og uro (0,80) Struktur og klasseledelse (0,75) Relasjon (0,72) Mindre enn 0,20: ingen effekt. 0,20 – 0,39: liten effekt. 0,39 – 0,59: middels effekt. Over 0,60: stor effekt

Meta studier om læring (hattie) (forts.) Redusert klassestørrelse (0,21) Individualisert undervisn. (0,19) Nivådifferensiering (0,12) Aldersblanding (0,04) Baseskoler (0,01) Faktorer som påvirker i liten grad. Mindre enn 0,20: ingen effekt. 0,20 – 0,39: liten effekt. 0,39 – 0,59: middels effekt. Over 0,60: stor effekt.

Kvalitetsmål i skolen? Moderne skolebygg for framtiden som gir rom for et dynamisk læringsmiljø og hvor kosthold og aktivitet prioriteres på daglig basis. Sentralisert tilbud til elever med særskilte behov i egnede lokaler som gir ungene det beste tilbudet på skolen med fokus på rendyrking av spisskompetanse blant berørte lærere. Administrativ organisering av skolene som sikrer kapasitet, innsikt og styringsevne. Styrket administrativt støtteapparat for veiledning og kvalitetsutvikling på organisasjons og systemnivå.

Kvalitetsmål i skolen (forts.)? Elevresultater (fag/miljø/trivsel/folkehelse) som ligger over gjennomsnittet i Norge. Gode lærerferdigheter med vekt på skriving, lesing og realfag tuftet på bruk av gode pedagogiske IKT verktøy som skaper begeistring. 7. Sterke og robuste relasjoner mellom foresatte og skolen og hvor barnet settes i sentrum.

Nasjonale Målsetninger for skolebygg Universell utforming Sunt innemiljø Gode lysforhold Folke helse Enøk Trafikk-sikkerhet Ute arealer Enøk: energi og driftsøkonomisering NB: si noe om Amfi/kantine muligheter.

Nasjonale Målsetninger for skolebygg (forts) Lærings arealer Gruppe rom Fleksible Felles areal Elev kantine Elev garderobe Amfi

Skolebygg (teknisk stand) i forhold til målsetning Vestmyra Hauan Finneid Sulitjelma Erikstad Valnesfjord Kosmo

Nye og moderne skolebygg. Framtidsrettede IKT verktøy. Strategier? Nye og moderne skolebygg. Framtidsrettede IKT verktøy. Kompetanseløft blant lærere. Forsterket støtteapparat for skolen. Redusere skolens driftskostnader for å re-investere i moderne bygg.

Langsiktig perspektiv? Sulitjelma 60 elever. Valnesfjord 200 elever. Sentrum 840 elever

Alternative løsninger Forslag 1 – sentrum (utredet) Erikstad 1-4 (en klasse pr. trinn) Finneid 1-4 (to klasser pr. trinn) Vestmyra 1-4 Vestmyra 5-10 (en/fire klasser pr. trinn)

Alternative løsninger Forslag 2 – sentrum (utredet) Erikstad 1-7 (en klasse pr. trinn) Finneid 1-7 Vestmyra 1-7 (to klasser pr. trinn) Vestmyra 8-10 (tre/fire klasser pr. trinn)

Alternative løsninger Forslag 3 - sentrum (utredet) Erikstad 1-7 (en klasse pr. trinn) Finneid 1-4 (to klasser pr. trinn) Vestmyra 1-10 (tre/fire klasser pr. trinn)

Alternative løsninger Forslag 4 - sentrum (utredet) Vestmyra 1-10 840 elever 1-4 5-7 8-10

Alternative løsninger Forslag 5 - sentrum Vi beholder dagens løsning i sentrum.

Oppsummering Ca. 100 elever mindre om få år. Tydelige kvalitetsmål bør formuleres. Ulike alternativer må sikre reduserte driftskostnader for å kunne re-investere for å innfri kvalitetsmål. Store investeringer i skolebygg, kompetanse og organisasjonsutvikling.