1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever. Hamarøy sentralskole 1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
-su/lp -TEAM Tre lærere og rektor Ti timer pr. uke av skolens ramme. Faste møter hver uke. Fleksibel bruk av resssursen Su-teamlærere er også LP- gruppeledere, rektor koordinator.
SU/LP - Team Kartlegging, evaluering og organisering av tiltak. LP- gruppene brukes aktivt i prosessen SU utover su-team- ressursen Gjennomføre styrkingstiltak i tråd med kartleggingsresultat Gjennomfører periodevise styrkingstiltak Veiledning av andre SU - lærere
LP på Hamarøy sentralskole LP- gruppene tilsvarer teamene. LP – som en viktig del av skolens utviklingsarbeid i lærernes samarbeidstid, se «liste for team». Har forsøkt ulike modeller. LP som verktøy for systemarbeid: for eksempel ved utarbeiding av skolens vurdering. LP viktig verktøy for kartlegging og organisering av individrettede Tiltak. LP også klasse/individmiljø i forhold til elevenes psykososiale miljø, paragraf 9a.
Kartlegging: Kartleggeren 5.-10.trinn, uke 34-36 Kartleggingsprøver 1.-4. trinn Nasjonale prøver 11.09.13 Observasjon Refleksjon Samtaler
Kartlegging: Kartleggeren 5.-10.trinn, uke 34-36 Kartleggingsprøver 1.-4. trinn Nasjonale prøver 11.09.13 Observasjon Refleksjon Samtaler
Observasjon «innblikk» September 2013 Kontaktlærer ansvarlig
Kartlegging og/eller Bekymringsmelding: 1: Tilpasset opplæring 2: Styrkingstiltak 3: Spesialundervisning
Alle sider av læringsmiljøet tar hensyn til variasjoner i elevgruppen Tilpasset opplæring. Alle sider av læringsmiljøet tar hensyn til variasjoner i elevgruppen (paragraf 1-3)
Felles rutiner på Hamarøy Sentralskole Tilpasset opplæring Felles rutiner på Hamarøy Sentralskole Prinsipper fra veiledet lesing i alle fag. Klasseledelse/felles struktur: 1) Få oppmerksomheten: hilse (stå?) 2)Presentere læringsmål for timen. 3)Gjennomføring ( obs: begrepsavklaring) 4) Felles avslutning , oppsummering, måloppnåelse? rydding, avtaler. 5)Utmarsj Observasjonsrutiner – et kvalitetsstempel på undervisningen.
Styrking Formål: Få elevene «over kneika» på et tidlig tidspunkt Kartlegge behov for utredning. Hvordan: Målrettede tiltak – su-team, LP- grupper og faglærere Fleksibelt Periodevis Intensivt Små økter Delingstimer
Spesialundervisning Bekymring -snakke med : foreldre, lp-gruppe, su-team, faglærer(e) kartlegge: observasjoner, tester, samtaler mm. prøve ut tiltak
Spesialundervisning Henvisning (skjema) -Pedagogisk kartlegging (skjema ) Henvisning (skjema) Sakkyndig vurdering (skal leses av kontaktlærer som melder tilbake hvis den ikke er fullstendig). Enkeltvedtak
spesialundervisning - Utarbeiding av IOP: Hovedmål – langsiktige- men entydige. For eksempel: oppnåelse av læringsmålene på 6.trinn i norsk. Delmål: SMART- spesifikke, målbare, aktuelle, realistiske, tidsbestemte. Eks: lesehastigheten skal økes med min. 30 ord/min eller leseforståelsen skal økes med 20 % Tiltak skal være nært knyttet opp mot delmålene. Evaluering : Halvårsrapporter. Kontrollere måloppnåelse i forhold til spesielt delmål og ev. justere målene. Uformell vurdering og justering av mål oftere.
Spesialundervisning: For elever som ikke har eller ikke kan få tilfredsstillende utbytte av ordinær undervisning. § 5-1
Forebygging Størst fokus og innsats på de laveste trinn Foreldremøte tidlig vår for neste års førsteklasseforeldre med fokus på skolens forventninger og et minikurs om leseutvikling og foreldrenes rolle i denne. Disse temaene følges videre opp i foreldremøtene i 2. klasse.