1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Advertisements

PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Åsmund Sollien Schau og
Noen utfordringer for skolene
Henvisning til PP-tjenesten
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Early Years ”New Zealand-modellen”
Praksislærermøte GLSM-praksis
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Skolebasert vurdering
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Foreldremøte 4.-5.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Overgangsprosjektet NY GIV
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Organisering og arbeidet i kommunene
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
Overgangsprosjektet – NY GIV
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Beredskapsplanen angir prosedyrer m.v. for alvorlige hendelser.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Jon-Håkon Schultz; An-Magritt Hauge, Harald Støre: (2002): Ingen ut av rekka går, Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, Universitetsforlaget SAMTAK,
Samarbeidsrutiner vedrørende elever man er bekymret for.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
1 Innovasjonssamling Spesialundervisning – Tilpasset opplæring Innovasjonssamling
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
Foreldremøte med nye 8. klasses foreldre
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Betre læringsresultat vår 2014
Tidlig Intervensjon – Målrettet Samhandling
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Overgang for elever med spesielle behov
Rutinar for tilpassa opplæring v/Borgund vgs STOLTE FAGFOLK FOR FRAMTIDA Borgund vgs - ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling.
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever. Hamarøy sentralskole 1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.

-su/lp -TEAM Tre lærere og rektor Ti timer pr. uke av skolens ramme. Faste møter hver uke. Fleksibel bruk av resssursen Su-teamlærere er også LP- gruppeledere, rektor koordinator.

SU/LP - Team Kartlegging, evaluering og organisering av tiltak. LP- gruppene brukes aktivt i prosessen SU utover su-team- ressursen Gjennomføre styrkingstiltak i tråd med kartleggingsresultat Gjennomfører periodevise styrkingstiltak Veiledning av andre SU - lærere

LP på Hamarøy sentralskole LP- gruppene tilsvarer teamene. LP – som en viktig del av skolens utviklingsarbeid i lærernes samarbeidstid, se «liste for team». Har forsøkt ulike modeller. LP som verktøy for systemarbeid: for eksempel ved utarbeiding av skolens vurdering. LP viktig verktøy for kartlegging og organisering av individrettede Tiltak. LP også klasse/individmiljø i forhold til elevenes psykososiale miljø, paragraf 9a.

Kartlegging: Kartleggeren 5.-10.trinn, uke 34-36 Kartleggingsprøver 1.-4. trinn Nasjonale prøver 11.09.13 Observasjon Refleksjon Samtaler

Kartlegging: Kartleggeren 5.-10.trinn, uke 34-36 Kartleggingsprøver 1.-4. trinn Nasjonale prøver 11.09.13 Observasjon Refleksjon Samtaler

Observasjon «innblikk» September 2013 Kontaktlærer ansvarlig

Kartlegging og/eller Bekymringsmelding: 1: Tilpasset opplæring 2: Styrkingstiltak 3: Spesialundervisning

Alle sider av læringsmiljøet tar hensyn til variasjoner i elevgruppen Tilpasset opplæring. Alle sider av læringsmiljøet tar hensyn til variasjoner i elevgruppen (paragraf 1-3)

Felles rutiner på Hamarøy Sentralskole Tilpasset opplæring Felles rutiner på Hamarøy Sentralskole Prinsipper fra veiledet lesing i alle fag. Klasseledelse/felles struktur: 1) Få oppmerksomheten: hilse (stå?) 2)Presentere læringsmål for timen. 3)Gjennomføring ( obs: begrepsavklaring) 4) Felles avslutning , oppsummering, måloppnåelse? rydding, avtaler. 5)Utmarsj Observasjonsrutiner – et kvalitetsstempel på undervisningen.

Styrking Formål: Få elevene «over kneika» på et tidlig tidspunkt Kartlegge behov for utredning. Hvordan: Målrettede tiltak – su-team, LP- grupper og faglærere Fleksibelt Periodevis Intensivt Små økter Delingstimer

Spesialundervisning Bekymring -snakke med : foreldre, lp-gruppe, su-team, faglærer(e) kartlegge: observasjoner, tester, samtaler mm. prøve ut tiltak

Spesialundervisning Henvisning (skjema) -Pedagogisk kartlegging (skjema ) Henvisning (skjema) Sakkyndig vurdering (skal leses av kontaktlærer som melder tilbake hvis den ikke er fullstendig). Enkeltvedtak

spesialundervisning - Utarbeiding av IOP: Hovedmål – langsiktige- men entydige. For eksempel: oppnåelse av læringsmålene på 6.trinn i norsk. Delmål: SMART- spesifikke, målbare, aktuelle, realistiske, tidsbestemte. Eks: lesehastigheten skal økes med min. 30 ord/min eller leseforståelsen skal økes med 20 % Tiltak skal være nært knyttet opp mot delmålene. Evaluering : Halvårsrapporter. Kontrollere måloppnåelse i forhold til spesielt delmål og ev. justere målene. Uformell vurdering og justering av mål oftere.

Spesialundervisning: For elever som ikke har eller ikke kan få tilfredsstillende utbytte av ordinær undervisning. § 5-1

Forebygging Størst fokus og innsats på de laveste trinn Foreldremøte tidlig vår for neste års førsteklasseforeldre med fokus på skolens forventninger og et minikurs om leseutvikling og foreldrenes rolle i denne. Disse temaene følges videre opp i foreldremøtene i 2. klasse.