1 Formål og problemstilling LÆN Perpektivet LÆN fokuserer på nettverk som grunnlag for dynamisk utvikling av kompetanse, og som lærende enheter Utfordring;

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Intern presentasjon for medlemmer
Fra prøving og feiling til
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Fra prøving og feiling til
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
E-Training.… utforsking av nye fronter Dr. Ing. Bassam Hussein NTNU.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Pedagogisk utviklingsarbeid
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Presentasjon av Concrea

STRATEGIPROFILEN VED NHH
Workshop om Norges Omdømme 17. juni 2003 ”Merkevaren” Norge Hvorfor og hvordan Innlegg ved NHOs adm. dir. Finn Bergesen jr.
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Side 1 Fornying, fleksibilitet, inkludering Øyvind Johnsen
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
PLOG en forskningsaktivitet i BiN, P2005 Produksjon og LOGistikk i nettverk Fokus: Parallelle produksjonsnettverk Integrerte verdikjeder.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Informasjonsmøte 17. januar 2014
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Sikkerhetskulturer i transportsektoren
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Lederutvikling hos USIT
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
Skole - pedagogikk Innovasjonsprosjekter hvor pedagogikken har vært førende Opptatt av institusjonelle endringer Suksessfaktor: Lage substans Har en del.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Hva er Ung:leder? Norsk Friidretts storsatsing på ungdom som frivillige bidragsytere og lokale aktivitetsskapere. Ungdom vil og kan – vi må bare satse.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Status: LeseLos og «Ungdomstrinn i utvikling»
LMR1 IVT rekrutterer de beste
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
utfordringer i en ny region
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

1 Formål og problemstilling LÆN Perpektivet LÆN fokuserer på nettverk som grunnlag for dynamisk utvikling av kompetanse, og som lærende enheter Utfordring; –Å lære å lære i nettverk –Knytte læringsprosessene til praksis i et perspektiv hvor både mennesker og teknologi lever i kontinuerlig interaksjon

2 Formål og problemstilling LÆN Læring: handler om å utvikle evnen til å reflektere over egen situasjon relatert til omgivelsene og ut i fra dette endre seg. I dag: fokus i management litteraturen på å ”lære seg å bruke ulike metoder og verktøy” Utfordring: hvordan kan læring organiseres ”effektivt” og under hvilke omstendigheter organisasjoner lærer. Fokus i LÆN: prosessorientert læring som bidrar til å utvikle varige lærings og kunnskapsutviklingsprosesser i organisasjoner.

3 Formål LÆN Formål, bl.a.: –Etablere kunnskap om fremveksten av og hvilke sentrale faktorer som påvirker lokale og globale læringsnettverk –Utvikle modeller for og anvende ny kunnskap om ledelse og organisering av de nye samspillsformene i de ”nye” læringssystemer –Utvikle kunnskap om å læreom læring i nettverk i nettverk.

4 Problemstillinger LÆN Problemstillinger, bl.a.: –Hvilke forutsetninger ligger til grunn for å lære i nettverk –Hvordan kan læring i nettverk utvikle robuste organisasjoner som er i stand til å ivareta dagens og fremtidens generasjoner av arbeidstakere –Hva slags modeller for organisering og ledelse er ideelle for å utvikle et læringsklima i distribuerte organisasjoner –Hvilke samspills- og koordineringsmekanismer er viktige for å utnytte kompetanse i spredte organisasjoner –Hvilke forutsetninger ligger til grunn, og hvordan kan distribuerte torganisasjoner utvikle effektiv kommunikasjon og informasjonsutveksling for å styrke organisasjonenes endrings- og innovasjonskapasitet.

5 Aktivitet LÆN Følgende delstudier pågår: –KDA: Prosessorientert lederutvikling (PLUK) –HAST: Utvikling av globalt distribuerte team –Raufoss: POND – Process oriented network development –Nytt prosjekt (ikke startet) rundt det pedagogiske fagmiljøet i BIN

6 KDA: Prosessorientert lederutvikling Forkningsfokus –KDA ønsker å utvikle en lederutviklingsprosess hvor innholdet i prosessen og refleksjonene omkring ledelse og organisering som fenomen, utvikler seg i takt med behovene internt i bedriften og i markedet. En svært viktig del av prosessen er en klar og entydig kobling til vår egen hverdag og praksis.

7 KDA: Prosessorientert lederutvikling Status/aktivitet: –Store endinger, med utskiftninger av folk både fra NTNU og KDA –Antall innvolverte fra KDA økt i 2001 –Høst 2000 var aktiviteten i hovedsak knyttet til interne møter i bedriften –Stipendiat Trude Røsdal (PED) ble integrert i bedriften og prosjektet ved årsskiftet. Fokus: Effektiv og ineffektiv kommunikasjon i en matriseorganisasjon. (Har tidligere arbeidet med KDA i forbindelse med sin hovedoppgave). Pågår.

8 KDA: Prosessorientert lederutvikling –Mars 2001 Hovedfagsoppgave av Frode Huru (PED): Lederutvikling og arbeidsmotivasjon. Avsluttet. –Vår 2001: Gaute Knutstad har hatt tilbakemeldingsmøte i KDA med oppsumering av inntrykk og utvikling i PLUK og i de to ledergruppene. Også gjennomført ett refleksjonsseminar. GK deltatt på noen av de interne møtene som et ledd i arbeidet mellom refleksjonsseminarene. –Siste del av våren: Rolige tider i PLUK, pga. det interne arbeidstrykket i KDA og omfattende ruttering. –PED vært involvert i utvikling av evalueringsopplegg for PLUK. Avsluttet – fungerte ikke.

9 KDA: Prosessorientert lederutvikling Aktivitet fremover: –Stipendiat Trude Røsdal fortsetter sitt dr. grads arbeid. –Det kommer en rapport fra GK, som vil si noe om planleggingen, prosessen og erfaringene så langt med PLUK. –Ellers noe usikkert hvilket omfang PLUK vil ha fremover internt og mtp. innvolvering fra forkningsmiljøet ved NTNU og evt. nå SINTEF (GK). Må diskuteres.

10 HAST: Utvikling av globalt distribuerte team Forskningsfokus: –HAST arbeid i globalt distribuerte team, dvs. team der teammedlemmene er spredt mellom ulike land, byr på spesielle utfordringer i forhold til team der medlemmene jobber samlokalisert. For bedrifter som skal operere og lykkes på det globale markedet er kompetanse om hvordan utvikle slike team av stor betydning.

11 HAST: Utvikling av globalt distribuerte team Status/aktivitet: –Sjur Larsen har i sitt dr. gr. prosjekt fulgt to distribuerte utviklingsteam i HAST. Ved bruk av teamverktøy bidratt til positiv utvikling av begge teamene. –Bedriften og SL’s case har gjennom Morten Levin og Eric Monteiro (tidligere LÆN) også vært knyttet til forskningsprogrammet ”Global Dispersed Teams” Ved Massachutes Inst. of Technology. –Hovedfagsstudent Maja Medgård holder på med sin hovedfagsoppgave om standardisering og integrering av IT systemer i HAST.

12 HAST: Utvikling av globalt distribuerte team Aktivitet fremover: –Sjur Larsen skal fullføre sin avhandling (beregnet ferdig ved utgangen av året). –SL vil muligens også engasjeres av bedriften i utviklingsarbeidet med flere av de distribuerte teamene i HAST. –Maja Medgård skal fullføre sin hovedoppgave i løpet av høsten. –LÆN’s evt. videre innvolvering på diskuteres.

13 Raufoss: POND – process oriented network developement Forskningsfokus: –Raufoss skal transformere nyttekjøretøydivisjonen fra å være et antall løst integrerte bedriftsenheter, fundert på hierarkiske og byråkratiske organisasjons- og ledelsesmodeller, til å bli et helhetlig, integrert og prosessorientert nettverk.

14 Raufoss: POND – process oriented network developement Status/aktivitet –POND er noe endret, ikke tematisk, men casebedriften har skiftet fra Raufoss Commercial Vehicle Systems til Raufoss Chassis Components (RCC). F.o.m. februar er POND en integrert del av RCC sin funksjoner innen logistikk og human resource management. (HRM)

15 Raufoss: POND – process oriented network developement –Gjennomført kartleggingsstudie i regi av HRM-RCC og POND, dokumentert i en fortrolig rapport. Hensikten var å bli kjent med bedriften, dens kultur, oppfatninger knyttet til ledelse, organisasjon, kompetanse mv. –Gjennomført arbeidsseminar, med hensikt å bringe hele org. inn utviklingsprosessen med mål om å utvikle RCC til et ”utstillingsvindu” mot omverdenen. Sem. er dokumentert i en fortrolig rapport. –Thorild Guttulsrud (Statsvit.) har skrevet sin hovedoppgave; ”Brobygging og grensesprenging”, sammen med RCVS. Frigis i oktober.

16 Raufoss: POND – process oriented network developement Aktivitet fremover: –POND er integrert, og fortsetter. LÆN’s evt. videre innvolvering i prosjektet må diskuteres.

17 Nytt prosjekt tilknyttet LÆN og PED Aktivitet fremover: –Spesifisering av prosjektbeskrivelse –Dr. Grads kurs ”Communication in organisations” utviklet i samarbeid med prof. II Owen Hargie, kjøres første gang i september