Anna-Lena Østern, NTNU 15.4. 2013 Hamarseminaret.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Fra prøving og feiling til
Kunsten og skrive Del II Skriving og argumentasjon
Del 2: Personlig økonomi.
Informasjonssjef Christian Fossen
Rett på sak.
22 tips for den faglitterære forfatteren
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Bokanmeldelser..
Hvordan intervjue en forsker?
Media håndtering og kommunikasjon
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Kunsten og skrive Del III Skrivetrening
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Nysgjerrigpers lynkurs NKUL 2005
Del 2: Personlig økonomi.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Tips til lesing av fagtekster (kopiert fra Rune Flikkes notat)
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Skriveseminar på Norsk 103
Om å skrive om litterære tekster
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker Hva kreves?
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Hva er en artikkel?.
Cafédialog – elevmedvirkning
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Velkommen til Medisinsk bibliotek
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
Faglitterær skriving som skapende prosess Merete Morken Andersen.
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
Tema: Kommunikasjon i team
Cafédialog – elevmedvirkning
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Hvordan begynne - og fullføre
10/18/11 Fagblogg Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Stein R. Fredriksen Sosiale medier ved UiO - Hvorfor og hvordan.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Hvordan lage problemstilling ut fra et gitt tema?
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
بحث مادة اللغة العربية ( الشعر الحر ) الطالبات : سارة الظاهري
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Anna-Lena Østern, NTNU Hamarseminaret

Hvordan utvikle kompetanse i forskningsformidling?

Det er nødvendig ha noe å formidle, og det er nødvendig å trene

* Å skille at det kreative og det kritiske * Å stimulere kreativitet * Å utvikle produktive skriveritualer

* Min idé artikuleras och gir mening

* Ideene flommer * Nye forbindelser oppdages * Jeg ser konsekvenser * Jeg trekker konklusjoner

* Jeg prøver å gjøre ideene kommuniserbare til lesere/lyttere

* Jeg tar et steg tilbake og ser mine ideer utenfra. * Jeg skriver fulle setninger. * Jeg skriver ut det leseren trenger å vite for å forstå konklusjonen.

* Hvordan skaper du en omgivelse for deg- hvor kreativitet kan trives?

* Planere inn tid; gjør avtale med deg selv. * Planere rom * Utvikle skriveritualer: regularitet og forutsigbarhet

* Friskriving («freestyle approach») * Fokusert skriving («focused approach»)

* Hvilke er dine skriveritualer? * Hvilke er dine tid- og rom-arrangementer for skriving?

* For å kunne kommunisere din kunnskap til andre * Hvem taler du til? * Hva vil du si? * Hvordan vil du si det?

* Ny innsikt * Bygger på eksisterende kunnskap og er brukbar for fremtidig forskning * Må være tilgjengelig for andre forskere * Må være vurdert av fagfeller

Kunnskapsdimensjon Verdidimensjon VennligFiendtlig Ekspert Publikum

Fagtekst skrevet i populærvitenskapelig sjanger 4=2+2

* Vem, * hva, * når, * hvor, * hvordan, * hvorfor * Tema (topic) er ikke nok * Problemformuleringen avgrenser

Essensen i akademisk skriving er å finne et forskningsspørsmål/en problemformulering og et svar på spørsmålet – sammen utgjør disse to forfatterens kjerneargument

* Deskriptive * Analytiske * Prediktive * Problemløsende * Teoretiske spørsmål

* Formuler din problemstilling på en måte som passer de fem ulike typene av spørsmål

* Finn kjerneargumentet- hvor vil du hen?

* Abstract * Introduksjon * Metode * Resultat * Og * Diskusjon

* Forklar hvordan ditt forskningsspørsmål er relevant i en akademisk diskurs * Hvilken diskurs * Hvilket kunnskapshull * Hvordan din forskning fyller (en del) av hullet

* Mest betydningsfulle resultat

* Hva betyr dette svaret for den forskningsdrøftingen generelt