PBL - PROSJEKT.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Noen utfordringer for skolene
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Applikasjon Metoder Prosessen underveis Undervisningsopplegg Målsetting Egenevaluering.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Fra kaos til kunnskap Hva har IKT med heimkunnskap å gjøre?
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
IKT i barnehage og skole - noe for jenter ? Tonje Hilde Giæver Leikny Øgrim.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Veiledet lesing Mørkved skole
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
"Lyn og torden".
L97 - Informasjonsteknologi ”Opplæringa skal medverke til at elevane utviklar kunnskap om, innsikt i og holdningar til utviklinga av informasjonssamfunnet.
Den autentiske læringsdialogen
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
ELEVMEDVIRKNING.
Hvordan kan vi bruke det?
FIRST LEGO League i Molde ?
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Hvorfor motstand mot teknologi? Voksnes motstand mot teknologi, redsel for å miste kontroll? –I kontroll ligger makt og den vil også barnet ha. (Frode.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Fellesmøte – mandag Oppdatering – OTH-prosjektet –Begrepsinnlæring (Solveig) –Digitale mapper – arbeidsmappe – sluttmappe (Åshild) –Skriverammer.
LP og evidens i undervisningen
Kristiansund videregående skole Vurdering uten karakter Bruk av LMS (Classfronter) Nettverkssamling i Stjørdal, 3. – 4. mai 2007.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Hvorfor foreldremedvirkning?
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
ERFARINGSSEMINAR 11.MAI 2004 DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn IKT Fra første årstrinn.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Å stimulere og videreutvikle barns nysgjerrighet i matematikk/antall, rom, form Realfagsatsning Vestre Toten Kommune, 25. februar 2016.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Hva står LINK for? Lokale informasjonsnettverk i Numedal.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
NORDPLUS junior Programmet
SPRÅKPRODUKSJON I FRANSK VGS
Skolebasert kompetanseutvikling
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Finsk lærer i svensk skole
IKT for læring Mattias Øhra.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Utskrift av presentasjonen:

PBL - PROSJEKT

ASSOSIASJONER IKT i skolen konservatisme nytenkning redsel, usikre lærere rollebytte (elev vet mer enn lærer) krav om stadig oppdatering betenkeligheter med for mye bruk av IKT "tvungen" bruk av IKT

Stimulerer IKT til økt læring? IKT I SKOLEN Stimulerer IKT til økt læring?

L-97 Utvikle kunnskap om, innsikt i, og holdninger til utvikling av informasjonssamfunnet og informasjonsteknologien. Utvikle evne til å bruke elektroniske hjelpemidler og medium kritisk og konstruktivt og som praktisk redskap. Både jenter og gutter bør stimuleres til å bruke informasjonsteknologi for å motvirke sosial og kjønnsmessig ulikhet i opplæringen.

ARGUMENTER FOR ØKT LÆRING VED BRUK AV IKT Motivasjon Inkluderende Variasjon Kommunikasjon Oppdatert informasjon

ARGUMENTER MOT ØKT LÆRING VED BRUK AV IKT ”Læring skjer ikke av seg selv” Ulike forutsetninger ”Knekte sosiale antenner” Anvendelse

SUPPLEMENT, IKKE ERSTATNING! KONKLUSJON SUPPLEMENT, IKKE ERSTATNING!