Aggression Replacement Training

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visible Learning av John Hattie
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Fra ide til problemstilling
Konklusjoner fra ”Å spørre den det gjelder”
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Forskningsmetoder i informatikk
1 Hip movement based Authentication Presentert av : Tor Erik Buvarp.
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Teknologi og forskningslære
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker Hva kreves?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Hva er en artikkel?.
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Prosjekt og forskningsrapport
Skåring av SSIS-skjemaene Frode Svartdal UiT / Diakonhjemmet høgskole.
Skåring av motivasjonsskjema
Forebyggende innsatser i skolen
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Design evalueringsstudie ART 08/09 Frode Svartdal, Knut Gundersen Oppdatert 20. november 2008 Frode Svartdal.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø Okt © Frode Svartdal.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Intro til rapporter fra PPT Skien Systemarbeid: Systematisk endringsarbeid 1.Grunnlinje 2.Mål4.Analyse 5.Tiltak6.Evaluering 3.Observasjon.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
Skåring av HIT-skjema Frode Svartdal UiT / Diakonhjemmet høgskole NB! Nytt og enklere skåringsskjema!
Skåring av HIT-skjemaet Frode Svartdal UiT / Diakonhjemmet høgskole.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Framtid - Samspill - Skaperglede
Prosjektoppgaven.
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Prosjekt og forskningsrapport
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Fra idé til publikasjon
Fra idé til publikasjon
Forskningsmetoder Validitet Frode Svartdal Universitetet i Tromsø
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Gjennomgang før eksamen
Utskrift av presentasjonen:

Aggression Replacement Training En analyse av en artikkel publisert i Tidsskrift for Norsk psykologforening, 44, 2007. Frode Svartdal, UiTø/Diakonhjemmet høgskole Rogaland

ART Minimumskrav til en empirisk fagartikkel: Problemstilling Bidrar med egne data Minimumskrav til en empirisk fagartikkel: Problemstilling Status: Relevant forskning diskuteres Redegjør for metode (hvordan gikk man frem i innsamling av data) Redegjør for resultater Sannsynliggjør at funn har dekning i resultatene Setter funnene inn i en kontekst (definert av problemstillingen)

ART Problemstiling Hva er forskningsspørsmålet? Hvorfor er dette interessant? Har andre besvart det samme tidligere?

ART Relevant litteratur Er spørsmålet forsøkt besvart av andre tidligere? Hva er konklusjonene? Begrensninger i disse konklusjonene? Eks.: Studier er gjort i USA, men ikke i Norge

ART Redegjør for metode Hvordan gikk vi frem for å belyse forskningsspørsmålet? Konkret beskrivelse av instrumenter (CADBI, SSRS, osv.) Konkret beskrivelse av prosedyre (hva vi gjorde) Konkret … DVS. I PRINSIPPET SKAL VI BESKRIVE DET VI GJORDE SLIK AT EN ANNEN SKAL KUNNE GJØRE DET SAMME

ART Merk: Resultater beskrives i fortid Resultater vs. funn Resultater = konkrete observasjoner, tall, osv. ”ART-gruppen skårte i gjennomsnitt 5,6, mens kontrollgruppen skårte 8,3” Funn = vår tolkning av resultatene ”ART-programmet har en positiv effekt”. Merk: Funn beskrives ”tidløst”

ART Funn i kontekst Gitt problemstillingen, hva forteller våre funn?

ART EKSEMPEL

ART Tittel Sammendrag (abstract)

ART 1. Ingen begrunnet problemstilling, kun en beskrivelse 2. Undersøkelsen ikke begrunnet ut fra forskerens problemstilling, men praktisk fra lærere og skolens ledelse 3. Ingen undersøkelse av litteratur: Har noen gjort dette tidligere?

ART Er det faktisk ”ART-metoden” som er brukt? Les metode-delen grundig!

ART Ingen konkret informasjon om ”rapporteringsskjemaet”! Denne informasjonen skal for øvrig befinne seg i metode-delen av artikkelen.

ART Resultater: Kun verbale beskrivelser Vage beskrivelser, ingen tall ”…stor spredning i de enkelte elevers skåringer” 4. ”Lærerne rapporterer en klart større fremgang enn både elevene selv og foreldrene.”

ART Diskusjonen skal tolke resultater presentert tidligere, og sette det man fant inn i en kontekst Men: Diskusjonsdelen starter med å presentere flere resultater; disse skulle vært presentert i resultat- delen

ART Konklusjoner En rekke krav til en empirisk undersøkelse er ikke tilfredsstilt Ikke konkret beskrivelse av metode Ikke konkret beskrivelse av resultater Ikke relatert problemstillingen (”virker ART?”) til relevant litteratur Ikke godtgjort at resultatene sannsynliggjør konklusjonene (= funn) Rapporten er i praksis verdiløs