Høgskolen i Oslo Analyse av arbeidskrav Brian Ellingham Ergoterapeututdanningen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rotary Grants fra 1. juli Ambassadorial Scholarships: Multi-year Tidligere modell Grants modell fra 1. juli Ambassadorial Scholarships: Cultural.
Advertisements

Krav til dokumentasjon i kap
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
The EuroPEER SME Project
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
UML & object models av gruppe 8
LÆRING Grunnleggende prosesser
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Ny rammeplan for barnehagen
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Introduksjon og brukerveiledning Hensikten med MACS er å tilby et system for å klassifisere hvordan barn med cerebral parese bruker hendene når de håndterer.
Språk og språklig fordypning
E-læring: Erfaringer med kompleksitet og grenseoverganger Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning Helge Høivik, Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen.
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Ulike tilnærminger til funksjonsvurdering/vurdering av arbeidsevne
Brian Ellingham Ergoterapeututdanningen
Model of Human Occupation og Arbeid
Høgskolen i Oslo Arbeid, arbeidsliv og arbeidshelse del 1: Funksjonsvurdering- vurdering av arbeidsevne oktober 2002 Avdeling for helsefag Ergoterapeututdanningen.
PoP-korn Studie av utviklingsprosessen i Norsk vareproduserende industri Resultater fra en spørreundersøkelsen i Norsk industri Richard Hilmes, Trondheim,
Hvorfor bruke tid på testing ?
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Fysioterapeut Per Ola Wold-Olsen ……… veiledning for Parkinsonister og pårørende samt terapeuter og helsepersonell Aktive.
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Tema: Kommunikasjon i team
Utvikling og utnyttelse av virksomheters kunnskap DND Meetup, 11. sept Frank Lillehagen.
Mål og læring hos elever
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Seleksjonsprosessen Kap 4
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Geografiske informasjonssystemer (GIS) SGO1910 & SGO4930 Vår 2004 Foreleser: Karen O’Brien Seminarleder: Gunnar Berglund
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Treatment of problem gambling. Pål Fylling Helland, Clinical Psychologist. Blue Cross Centre for Addiction Treatment, Oslo, Norway.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes Chih-Hsiung Tu; Marina McIsaac Gjermund Eikli.
Rotary eLearning Center- Community Service 20 gode grunner.
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
Asperger syndrom og ADHD
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Seleksjonsprosessen Kap 4
Modul 7.0 Presisjonsidrettenes egenart og mangfold
Erlend Vandvik St. Olavs Hospital
Project Honolulu - An Island or a new way to manage servers ????????
SOSIALARBEIDER I EN UROLIG TID
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
12. Organisasjonsutvikling
Myndighetene - en viktig lagspiller når ny teknologi skal tas i bruk
12. Organisasjonsutvikling
National Academies Northstar Summer Institute
Seleksjonsprosessen Kap 4
Fra valg til læring.
Modul 1.1 Utvikling av skiferdighet
Seleksjonsprosessen Kap 4
- Endelig forslag til ønsketsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Oslo Analyse av arbeidskrav Brian Ellingham Ergoterapeututdanningen

Jobb analyse l Formelle eller uformelle l Hensikt –Rekruttering og plassering. –Bedre utnyttelse av arbeidskraft –Omorganisering av arbeid –Yrkes veiledning –Utvikling av opplæringstiltak –Evaluering av prestasjon –Sikkerhet.

Analysesystemer l Activity matching ability system (AMAS) –British Steel Corporation –100 items: sosial faktorer, arbeidsmiljø, utstyr, arbeidskrav l AET –Tysk system med over 4000 jobber –216 faktorer l U.S. Employment service

Jobb analyse – U.S. Employment Service l Worker functions – arbeideren ift data, mennesker og ting l Work Fields – arbeidsmåter, metoder og teknikker l Utstyr l Materialer og produkter l Worker Characteristics – arbeider egenskaper som er viktig for vellykket prestasjon

Worker Characteristics l General Educational Development (GED) l Specific Vocational Preparation (SVP) l Aptitudes (kapasitet/evne) l Temperaments l GOE (Interest areas) l Physical demands and environmental Conditions

General Educational Development (GED) l Utdanningsnivå (formelle og uformelle) som knyttes til –Evne til å resonere og følge instruksjoner –Evne til å tilegne kunnskap og ferdigheter l Omfatter nivå innen –Resonering –Matematikk –Språk Worker Characteristics

Specific Vocational Preparation (SVP) l Hvor mye tid en typisk arbeider trenger for å tilegne seg tilstrekkelig kunnskap og ferdigheter for å kunne utføre en jobb. l Omfatter fra korte demonstrasjoner av teknikk til yrkesutdanninger l Noen timer til over 10 år.. Worker Characteristics

Aptitudes (kapasitet/evne) l Kapasitet eller evner en arbeider må ha for å lære og utføre en arbeidsoppgave –Generelle læring –Verbale –Numeriske –Spatiale –Form oppfattelse –Clerical perception –Motorisk koordinasjon –Fin motorikk (finger dexterity) –Handtering (manual dexterity) –Øye-hånd koordinering –Fargesans Worker Characteristics

Temperaments l Tilpasninger en arbeider må foreta i ulike type jobber: –Dirigerer eller planlegger for andre peronser –Utfører repeterende oppgaver –Påvirker andre personer –Utfører flere ulike oppgaver –Utrykker følelser –Arbeider alene –Tolererer stress –Følger spesifikke instruksjoner –Forholder seg til andre personer –Bedømmer situasjoner og tar beslutninger Worker Characteristics

GOE (Interest areas) l Guide for occupational exploration l 12 interesseområder eks: –Artistic –Scientific –Industrial l Disse inneholder grupperinger av yrker som stiller like krav Worker Characteristics

Physical demands and environmental conditions Fysiske krav – 20 faktorer eks: –Styrke –Balanse –Tale –Syn l Miljømessige faktorer – 14 faktorer eks: –Kulde – varme –Støy –toksiner Worker Characteristics

Dictionary of Occupational Titles l Beskriver over ulike jobber l Jobbene er analysert etter US employment service kriteriene l Oppslagsverk brukt i f.eks: –Occupational exploration –Erstatningssaker l l

Occupational Therapist l Occupational Therapist Plans, organizes, and conducts occupational therapy program in hospital, institution, or community setting to facilitate development and rehabilitation… l Plans program involving activities, such as manual arts and crafts; practice in functional, prevocational, vocational, and homemaking skills... l Teaches individuals skills and techniques required for participation in activities and evaluates individual's progress. Designs and constructs special equipment for individual and suggests adaptation of individual's work-living environment… l May plan, direct, and coordinate occupational therapy program and be designated Director, Occupational Therapy (medical ser.)… l GOE: STRENGTH: M GED: R5 M4 L5 SVP: 7 DLU: 89 D.O.T.

Clown l Dresses in comical costume and makeup and performs original or stock comedy routines to entertain audience. l GOE: STRENGTH: L GED: R4 M2 L3 SVP: 6 DLU: 77 D.O.T.

DOT og VALPAR l VCWS 1, small tools –GOE: 06 STRENGTH: L GED: R2 M- L1 l VCWS 8, simulated assembly –GOE: 06 STRENGTH: L GED: R2 M- L1 l VCWS 9, whole body range of motion –GOE: 05 STRENGTH: L GED: R3 M- L1 l VCWS 19, dynamic physical capacities –GOE: 06 STRENGTH: S-VH GED: R2 M1 L2 D.O.T.

O’net l Nytt system som skal erstatte DOT l