STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Åsmund Sollien Schau og
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
”Norges beste skole” høst 2013 – høst 2016
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Tilpasset opplæring i en lærende skole
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Nasjonale prøver.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Organisering og arbeidet i kommunene
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Rektor har fullt ansvar innen
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: Å skape et positivt læringsmiljø som gjennom trygghet, trivsel og mestring.
Læring gjennom arbeid, engasjement og trivsel. Dersom skolen skal fungere godt forutsettes ikke bare at elevene kjenner hverandre, men at også foreldrene.
SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Praksiseksempel fra Lørenskog
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Skolevandring.
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Hvorfor iPad i grunnskoleopplæringen?
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Velkommen til Apalløkka
Velkommen til Osloskolen
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE 2005-2008

Visjon for Lillehammerskolen Elevene i Lillehammer skal oppleve en skole der de blir møtt med åpenhet og tillit og opplever støtte og utfordringer i sin utvikling og læring I Lillehammerskolen er det rom for alle og blikk for den enkelte

TILPASSET OPPLÆRING I EN INKLUDERENDE SKOLE Elevenes læring og utvikling Å KUNNE LESE Å KUNNE UTTRYKKE SEG SKRIFTLIG OG MUNTLIG Å KUNNE REGNE Å BEHERSKE DIGITALT VERKTØY KULTUR SOSIAL KOMPETANSE FYSISK AKTIVITET LÆRINGSSTRATEGIER OG LÆRINGSSTILER FOKUS PÅ ELEVER MED SÆRSKILTE BEHOV

Å KUNNE LESE MÅL: OPPNÅ KOMPETANSE BESKREVET I K-06, KONKRETISERT I SKOLENS EGNE PLANER OG BASERT PÅ ELEVENS EGNE FORUTSETNINGER TILTAK: Systematisk utvikling av leseferdighet Systematisk oppfølging av obligatoriske kartleggingsprøver Utarbeide egne planer for leseopplæring Kompetanseheving av lærere

Å KUNNE UTTRYKKE SEG SKRIFTLIG OG MUNTLIG MÅL: OPPNÅ KOMPETANSE BESKREVET I K-06, KONKRETISERT I SKOLENS EGNE PLANER OG BASERT PÅ ELEVENS EGNE FORUTSETNINGER TILTAK: Systematisk utvikling av skriftlig og muntlig ferdighet Systematisk oppfølging av obligatoriske kartleggingsprøver Kompetanseheving av lærere

Å KUNNE REGNE MÅL: OPPNÅ KOMPETANSE BESKREVET I K-06, KONKRETISERT I SKOLENS EGNE PLANER OG BASERT PÅ ELEVENS EGNE FORUTSETNINGER TILTAK: Systematisk utvikling av regneferdighet Systematisk oppfølging av obligatoriske kartleggingsprøver Kompetanseheving av lærere Følge hovedprinsipper for god matematikkundervisning

Å BEHERSKE DIGITALT VERKTØY MÅL: OPPNÅ KOMPETANSE BESKREVET I K-06, KONKRETISERT I SKOLENS EGNE PLANER OG BASERT PÅ ELEVENS EGNE FORUTSETNINGER TILTAK: Nasjonale føringer Minstestandard for antall elever pr PC Nettilgang Programvare

KULTUR MÅL: ALLE ELEVER SKAL HA FÅTT ET BREDT TILBUD AV KULTUROPPLEVELSER TILTAK: Gjennomføre kommunens plan for ”Den kulturelle skolesekken”

MÅL: TILTAK: SOSIAL KOMPETANSE ELEVENE SKAL OPPLEVE MESTRING I ULIKE SOSIALE MILJØER OG SITUASJONER, SKAL KUNNE ETABLERE OG HOLDE PÅ VENNSKAP, OPPLEVE Å BLI LIKT OG ØNSKET SOM VENN OG OPPLEVE TRIVSEL OG UTVIKLING TILTAK: Konkretisere og arbeide med kommunens plan for sosial kompetanse ut fra hver skoles valg av metodiske tilnærminger

FYSISK AKTIVITET MÅL: ALLE ELEVER SKAL VÆRE FYSISK AKTIVE MINST 30 MINUTTER HVER DAG TILTAK: Alle skoler legger til rette for og utarbeider plan og rutiner for fysisk aktivitet – FYSAK

LÆRINGSSTRATEGIER OG LÆRINGSSTILER MÅL: ELEVENE SKAL VÆRE AKTIVE BRUKERE AV ULIKE LÆRINGSSTRATEGIER UT FRA KUNNSKAP OM HVORDAN DE SELV LÆRER BEST TILTAK Kurs for lærere og rektorer Systematisk bruk av ulike verktøy som arbeidsplaner, mappemetodikk, planbøker, utviklingssamtale ol

FOKUS PÅ ELEVER MED SÆRSKILTE BEHOV MÅL: SKOLE OG PPT JOBBER SAMMEN OM EN MAKSIMAL UTNYTTELSE AV ALLE FAKTORER SOM BEDRER ELEVENES LÆRINGSBEHOV TILTAK: Skolering av PPT og skolene i systemretta arbeid. Fokus på klasseromsledelse

TILPASSET OPPLÆRING I EN INKLUDERENDE SKOLE Skolen som lærende organisasjon SKOLELEDELSEN ELEVROLLEN ELEVENS LÆRINGSMILJØ OG LÆRERROLLEN FOKUS PÅ FAG OG FAGLIGE RESULTATER SKOLEVURDERING SAMARBEID MELLOM HJEM OG SKOLE

SKOLELEDELSEN MÅL: REKTORENE SKAL VÆRE GODE LEDERE AV LÆRENDE SKOLER TILTAK: Egen plan for kompetanseheving 2004 – 2006 Rektorkollegiet som lærende nettverk

ELEVROLLEN MÅL: ELEVENE SKAL VÆRE AKTIVE I PLANLEGGING, GJENNOMFØRING OG EVALUERING AV EGEN LÆRING TILTAK: Systematisk bruk av utviklingssamtalen Arbeidsmåter som legger til rette for elevdeltaking Demokratiopplæring og oppøving av deltakelse i demokratiske prosesser

ELEVENS LÆRINGSMILJØ OG LÆRERROLLEN MÅL: GOD OG TYDELIG KLASSEROMSLEDELSE RESULTATER FRA ELEVUNDERSØKELSEN OVER LANDSGJENNOMSNITTET TILTAK: Fokus på klasseromsledelse Utnytte kompetansen til de lærerne som lykkes i klasserommet Realisere ”Plan for sosial kompetanse” som skal være konkretisert på alle skoler

FOKUS PÅ FAG OG FAGLIGE RESULTATER MÅL: RESULTATER FRA NASJONALE PRØVER I REGNING, LESING OG SKRIVING I NORSK OG ENGELSK OVER LANDSGJENNOMSNITTET TILTAK: Systematisk arbeid med lesing, skriving og regning på den enkelte skolen. Prosjekter søkt om og iverksatt av skolekontoret

SKOLEVURDERING MÅL: ALLE SKOLENE SKAL KUNNE VURDERE SENTRALE SIDER VED SIN VIRKSOMHET OG IVERKSETTE TILTAK ETTER GRUNDIG REFLEKSJON TILTAK: Utvikling av kommunalt verktøy for vurdering Bruk av ressurspersoner på skolevurdering, både lokalt og regionalt Utvikle årshjul for vurdering i Lillehammerskolen

SAMARBEID MELLOM HJEM OG SKOLE MÅL: FELLES RUTINER FOR SAMTALETIMER OG FORELDREMØTER. UTVIKLE GODE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER MED OG INFORMASJONSSYSTEMER TIL FORELDRE, BÅDE PÅ SKOLE- OG KOMMUNENIVÅ TILTAK: Videreutvikling og bruk av allerede utviklet verktøy for samtaletimer og foreldremøter. I samarbeid med alle parter, utvikle retningslinjer for godt samarbeid mellom skole og FAU, og mellom skolesjef og KFU