Presentasjon Hammerfest

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utvikling av samiske bibliotektjenester I lys av bibliotekmeldinga.
Advertisements

Samiskopplæring i Nordland
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Kvalitetssikring av h.app.tilpasn.
Skriving av samisk skolehistorie - noen resultater og erfaringer
Samisk skolehistorie - forelesning Sámi allaskuvla, september 2010
5 Kultur.
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
«SØNDAG FOR DE FORFULGTE» 2011
Samhandling i kommunene mellom kommunene og spesialisthelsetjenesten.
Samisk skolehistorie seminar Guovdageaidnu Litt revidert
Historiefaget i skolen
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Rettigheter og plikter Organisering av opplæring i samisk
Aboriginere Et urfolk i Australia.
8 Det politiske systemet i Norge
ÁVJOVÁRRI URFOLKSREGIONRÅD
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Samisk skolehistorie Hva vet vi – og hva vet vi ikke
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
SAMISK SPRÅK NØDALARMERINGSSENTRALENE
Samepolitikken – av statssekretær Raimo Valle Nordland fylkeskommune, Bodø.
ELGÅ SKOLE EN RESSURS I TIDEN LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007.
St.meld.nr. 28 ( ) Samepolitikken Karasjok, fredag 30. mai 2008.
Samisk i barnehage og skole Bodø Nordlaanten fylhkeålma Nordlánda fylkamánne Nordlándda fylkkamánni.
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Karriereveiledning Strukturen i Finnmark. Fylkespartnerskapet for karriereveiledning Formålet er å etablere forpliktende partnerskap på regionalt nivå.
SAMENES NASJONALDAG 6. FEBRUAR.
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Felles læreplan i norsk og aksjonsforskning Lise Iversen Kulbrandstad.
Et møte med samisk kultur - og en øvelse i Sketch Up
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Status i FUNNKe-prosjektet Nettverkskonferanse Tromsø 10. oktober 2013 Gerd Ersdal, prosjektleder.
Elektronisk utveksling av helseopplysninger - Drift og meldingsovervåking - Oppstart Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Status i FUNNKe-prosjektet Nettverkskonferanse Fauske 7. mai 2014 Gerd Ersdal, prosjektleder.
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder Møte.
Oppstarten Bokprosjekt Sami skuvla vai Norsk standard? Samarbeid med Svein og Elfrid 2001 – Utgitt 2003 Etter dette bokprosjektet – Svein tatt initiativ.
Formålet med prosjektet Samisk skolehistorie
Men hva med distriktsmannen, hvem er han? Lindis Sloan, Rådgiver Kirkenes, 26. august 2009.
Aili Keskitalo, NSR  Fra synsing til kunnskap - veien går via statistikk  Hva statistikken forteller oss - og hva den ikke sier…
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
Mangfold og likeverd Barns identitet
M ANGFOLD OG LIKEVERD B ARNS IDENTITET Elin Øydna, Tine Håvak, Elisabet Larsen & Lina Wik Amundrød.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Undervisningssektoren 2015
Litt om FAU, hva vi har gjort, og planene fremover. Rugtvedt Skole - Bamble 2007/2008.
Regjeringens arbeid med samisk språk
TURNING VISIONS INTO REALITY Tore Ulstein - NHO President Korleis skape vekstvilkår for næringslivet i framtida?
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
P OLITIKK OG MENNESKERETTIGHER
Samiskopplæring i Nordland. Samiskopplæring har en lang historie i Nordland, organisert helt tilbake til 1718 Eneste fylke med alle tre samiske språk.
Muligheter, erfaringer og utfordringer
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
Sykestuene i Finnmark – samhandling i faglige nettverk
DRØMMMEN GÅR MOT VIRKELIGHET! Vær med å utvikle Martin Luther College Bangladesh !
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Kommunebarometer i kommunereformen?
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Samer – et urfolk i nord Vi er samer - Intro - YouTube
Kapittel 14 Samisk språk og kultur. Mål Gjere greie for nokre hovudtrekk ved samisk kultur Forklare kva som ligg i omgrepet fornorsking Gjere greie for.
Robin og Tommygun. Samisk kirkehistorie Pietistene på 1700-tallet, misjonsarbeid. Myndighetene ville omvende samene, ikke bare religiøse grunner. Handelsveier.
Utbredelsen av samiske språk i Norge
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Samisk opplæring og samiske læreplaner Bodø
Kapittel 14 Samisk språk og kultur
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon Hammerfest 04.10.2010 Samisk skolehistorie Presentasjon Hammerfest 04.10.2010

Hvorfor fortelle samisk skolehistorie? Skolen var i over hundre år myndighetenes hovedredskap til å utrydde samisk språk og kultur Det er ennå ikke dokumentert hvor mye dette har skada det samiske samfunnet og enkeltpersoner. Statene har brukt svært mye penger på assimileringsarbeid, men de vil ikke betale erstatning Lignende forhold over hele verden Samene har kommet lengre enn mange andre urfolk i å få skole bygd på eget språk og kultur

Kilder til samisk skolehistorie Bøker, tidsskrifter og aviser Offentlige og private arkiv Tidligere elever, lærere og foreldre forteller Foto Lydband og filmopptak

Samisk skole eller “Norsk Standard”? Norsk og samisk skolehistorie Gjennom alle tider Alle skoleslag Skolelover, forskrifter og bestemmelser Politisk strid om skolen Mangler: - Hva har elever og lærere opplevd? - Er praksis = teori?

Samisk skolehistorie - 1 (2005) Artikler om fornorsking, kirka og tapt skolegang Elever, lærere, internatansatte og foreldre forteller Gjennom hele det samiske området i Norge: Tana, Kautokeino, Karasjok, Alta, Måsøy, Kvænangen, Kåfjord, Skånland og Hattfjelldal Mest om grunnskolen

Samisk skolehistorie 2 (2007) Reindriftsskolen og samiske videregående skoler Grunnskolefortellinger fra Tana, Sør-Varanger, Karasjok, Nordkapp, Loppa, Nordreisa, Kåfjord og Tysfjord Fra Samisk utdanningsråd, skoledirektør og departement

Samisk skolehistorie 3 (2009) Barnehager: Nesseby, Tana, Karasjok, Tromsø, Skånland, Tysfjord, Snåsa og Oslo Grunnskolen: Máze, Lebesby, Kvalsund, Hasvik, Lavangen Om situasjonen for samisk og norsk språk i skolen

Samisk skolehistorie 4 (2010) Dokumenter for og mot fornorsking, 1750-1935 Grunnskolen: Tana, Nesseby, Hammerfest, Måsøy, Beiarn, Gildeskål, Engerdal Spesialundervisning (Bl.a. blinde og døve elever)

Samisk skolehistorie 5 (2011?) Læreplaner Mer om videregående skoler: Karasjok, Kirkenes, Alta, Troms, lule- og sørsamisk) og grunnskolen (bl.a. Gamvik, Porsanger, Kautokeino, Troms, Ofoten) Historiske dokumenter 1935-65 Krig og gjenreising

Samisk skolehistorie 6 (2012?) Høgskole, universitet Grunnskole (bl.a. Karasjok, Alta, lulesamisk) Historiske dokumenter 1965-2000 Språksenter Folkehøgskole Fjernundervisning Lærerorganisasjoner

Publiseringsmåter Bøker (6 i Norge + andre land) Internett - http://skuvla.info Avisartikler - Min Áigi / Ávvir, Ságat Forelesninger på skoler Film?

Videre planer og ideer Sverige, Finland og Russland Oversetting til andre språk Lærebokhistorie Arkiv, museum, digitalisering Forsking

Første opplæring på samisk De første skolene for samer var i Sverige på 1600-tallet Fra 1716 misjon – Thomas v. Westen – misjonærer og lærere underviste på samisk Fra da har det vært strid om undervisningsspråket. I noen perioder skulle skolen være på samisk og det blei laga samiskspråklige lærebøker 1826 – første lærerskole i Norge – samisk som fag

Fornorsking – eksempel fra Kvænangen

Internattida Omkring 1900 bestemte staten å bygge internater rundt i Finnmark Første statsinternat Sør-Varanger og Guovdageaidnu 21 statsinternat og 28 kommunale internat i Finnmark 1940 Norskspråklig og norskkulturelt miljø

Motstand De fleste i det norske samfunnet støtta fornorskingspolitikken, men ikke alle Blant dem som protesterte var: Noen prester, norske lærere, samemisjonen Noen få norske politikere Samiske lærere(Anders Larsen, Isak Saba, Henrik Kvandahl) Samiske foreldre Samiske aviser og foreninger

Tidene skifter 1948: Samordningsutvalget for skoleverket: Politikken overfor samene har vært feil 1951: Tospråklig ABC (fortsatt bare hjelpespråk) 1959 skolelov: Prinsipiell åpning: Samisk kan være undervisningsspråk 1967: Samisk begynneropplæring 1972: Samisk som 2. språk 1985: Samisk undervisningsspråk i hele grunnskolen

Samisk skole? 1976: Samisk utdanningsråd 1987, 1997, 2006: Samiske læreplaner 1989: Samisk høgskole 2000: Samisk opplæring under Sametinget 2005: 2000 elever leste samisk i Norge. 2010: Tallet på elever som leser samisk går kraftig nedover. Hvorfor?

Resultat av fornorskinga Samiskspråklige over 40-50 år kan ikke skrive morsmålet sitt Nesten alle samiske foreldre i sør- og lulesamiske områder, Troms og kyst-Finnmark snakka norsk til sine barn Nå kan omtrent 75% av samene ikke samisk Omlag 50% av dem som kan samisk kan et annet språk bedre Mange vil ikke lenger være samer

Komagtupper i Hammerfests skolehistorie 1727 Sognepresten: „HAMMERFÆST paa QVALØEN Et ældgammelt Væhr, i gamle tiider beboet af Finner” 1745 skolemesteren underviste norske og samiske elever hver for seg – på hvert sitt språk. 1780: en omgangsskolelærer for norske, to for samiske barn. 1872: Skolehus på Langstrand. Søker måtte være duelig seminarist og kyndig i samisk.

Sørøysundlærere søker Finnefondet Eilert Olsen var lærer i kretsene Fella, Gåshopen og Skreifjord, med bare „lappiske børn”. 1914:„Enkelte hjem viser dessuten en seig vedhængen i det lappiske sprog og fører som en slags kamp for dette.» 1907 Karl Leiros, Vinna skole: - Barna snakker samisk, men vil gjerne lære norsk. Mange kler seg om fra samiske til norske klær.

Statsinternat og kommunale internat I Sørøysund to statsinternat, Kårhamn, 1916 og Fjordtun 1928. Kommunale internat i Langstrand, Sandøybotn og Mefjord. Internata var et norsk miljø og betydde mye for at mange skifta språk. Internatdrift i Sørøysund helt til 1985.

Det samiske blir borte Samekofta blei sjeldnere og var knapt i bruk etter krigen. Siste samisktalende elever i Hammerfest: 1940-tallet. Det samiske en hemmelighet som ikke skulle snakkes om. Først sist på 1970-tallet ny interesse for samisk.

Noe å tenke over Hvorfor har så mange samer skifta språk, kultur og identitet? Er det mulig og ønskelig å skifte tilbake? Hva må gjøres for å styrke det samiske igjen?