GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 14 LESEFORSTÅELSE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking,
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
VFL i klasserommet Har ikke VFL absolutt hele tiden. Men alle lærere har en tanke om hva man ønsker å oppnå med undervisningen. Det er jo dette som er.
Hva skal vi gjøre for å lykkes med leseopplæringen på alle trinn?
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Overgangsprosjektet.
Leselos Metakognisjon - målretting
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Hva skal vi gjøre for å lykkes med leseopplæringen på alle trinn?
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Praksislærermøte GLSM-praksis
Leseopplæring og nasjonale prøver
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Karriereveiledning - utfordringene sett fra elevenes ståsted Cathrine Karlson Politisk nestleder i Elevorganisasjonen.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 1. – 4
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 13 LESEFORSTÅELSE.
Tankekart for å sortere ingredienser…
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Oppfølging av nasjonale prøver
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Tankekart og læringstrategi
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Viderekommen lese- og skriveopplæring ALU 2,
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
Lesing og lesestrategier
Den andre leseopplæringa Norsk
23. September  Bør være høsttur slik som det har vært tidligere, f. eks. Døletjønn.
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
ARBEID MED LÆRINGSSTRATEGIAR ”Alle lærere er ikke norsklærere, men alle er leselærere”.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
Velkommen til foreldremøte. Presentasjon av trinnet Kontaktlærer 5a: Ole Jonny Kontaktlærer 5b: Ingveig Faglærer: Eirik, Merethe Fagarbeider/assistent:
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
ARBEID MED LÆRINGSSTRATEGIAR ”Alle lærere er ikke norsklærere, men alle er leselærere”.
Lesing i matematikkfaget
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 14 LESEFORSTÅELSE

HVA GJØR VI BRA? Leser mye (på alle måter) Førlesing Etterlesing - oppsummering - samtale - refleksjon Under lesing - logg - Nøkkelord - samtale Prøver ut ulike lesestrategier. Hvilken er best for meg? (inspiration)

HVA KAN VI GJØRE ANNERLEDES? Involvere elevene mer Mersystematisk innlæring av læringsstrategier (velge ut noen få) VI ØNSKER HJELP TIL Ansvarliggjøre hele kollegiet. Tid til samarbeid Lage felles plattform i kommunen