Foreldremedvirkning Foreldrerollen i skolen er tosidig: vs

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær
Advertisements

Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
Samarbeid mellom skole og hjem
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Noen utfordringer for skolene
FAU ved Sten-Tærud skole
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
 Hvordan kan skolens ledelse bidra til lärernes og sin egen profesjonelle utvikling gjennom aksjonsforskning? Av Else Stjernström, Universitetet i Tromsö,
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Tilpasset opplæring AU 1
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
Ungdom, makt og medvirkning
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Bildebredden må være 23,4cm Fråfall – den største utfordringa i skulen i dag? Vågå
Læringsmiljøutvalgsleder som student - Tanker og erfaringer etter et år i lederstolen Marianne Torp.
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
FORELDREUTVALGET FOR GRUNNOPPLÆRINGA, FUG
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Hva er en foreldrekontakt?
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
1 Oktober 2011 Ord og begreper. 2 Oktober 2011 Foreldrerådet (alle foreldre med barn i grunnskolen) FAU (Foreldrerådets.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
RUD SKOLE.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Samarbeid mellom skole og hjem
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Hvorfor foreldremedvirkning?
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Skolen som lærende organisasjon – utopi eller mulighet?
Hvorfor foreldremedvirkning?
Verdas beste skule,… på Toftøy ! Ingen utanfor - alle med ! Vi klarer alt ! Læring og trivsel for alle ! Visjon 1 Kva kan ein rektor ynskje seg Th Kittelsen.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
LP-modellen fra et rektorperspektiv
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Velkommen til foreldremøte for trinn.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Velkommen til foreldremøte for trinn
Velkommen til foreldremøte for 5. – 7.trinn
FORELDRESAMARBEID Emilie Foyn-Bruun 2007
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Hvordan vil vi ha det? Trygt og robust oppvekstmiljø! HVEM ER TJØME KOMMUNALE FORELDREUTVALG? MÅ KOMMUNEN OG HOVEDUTVALGET FOR LEVEKÅR FORHOLDE SEG TIL.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Kjære foreldre Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
FORESATTEMØTE 1.KLASSE 4. Juni 2019.
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Kurs for klassekontakter Rossabø skole
Utskrift av presentasjonen:

Foreldremedvirkning Foreldrerollen i skolen er tosidig: vs Foreldrenes utdanningsrolle vs Foreldrenes administrative rolle

Foreldremedvirkning Utdanningsrollen: Foreldrenes direkte deltakelse i elevenes opplæring, deres rolle som sosiale forbilder, foreldrenes bidrag til å etablere varierte læringssituasjoner

Foreldremedvirkning Den adminstrative rollen Foreldrenes deltakelse i formelle samarbeidsorgan og deltakelse i enkelttiltak (dugnader, arrangementer, innsamlinger)

Foreldremedvirkning ”Når det gjelder den administrative rolle, mener utvalget at dagens ambisjonsnivå for foreldresamarbeid er realistisk. Den formelle innflytelse som foreldre skal ha, må imidlertid få et klarere preg av besluttende myndighet. ……. Krav om deltakelse på den formelle arenaen forutsetter reell avgjørelsesmyndighet.” NOU 2003:16 I første rekke, kap 22, s. 266

Foreldremedvirkning ”Utvalget vil derfor anbefale at det etableres kommunale foreldreutvalg i alle kommuner. De vil være viktige samspillspartnere i utviklingen av rammene for foreldrenes utdanningsrolle.” NOU 2003:16 I første rekke, kap. 22, s. 266

Foreldremedvirkning ”Utvalget foreslår en rolleavklaring og utvikling av retningslinjer for hjem-skole-samarbeidet i hele grunnopplæringen. Den organisasjonsstrukturen som i dag benyttes, må gjennomgås med sikte på å funksjonsbeskrive organene og øke mulighetene for reell medbestemmelse. Utvalget vil vise til utfordringene ovenfor og peke på at reell innflytelse i styringsorganer er viktig, men med et hovedfokus på å forbedre elevenes helhetlige læringsutbytte.” NOU 2003:16 I første rekke, kap 22, s. 266

Foreldremedvirkning ”Departementet går inn for at dagens bestemmelser om samarbeidsutvalg, foreldreråd og skoleutvalg erstattes av bestemmelser om at skolen skal organisere samarbeidet mellom hjem og skole og elever både på individ- og skolenivå og at dette kan gjøres på ulike måter som ivaretar lokale behov.” St.meld.nr.30 Kultur for læring, kap 11, s. 109

Foreldremedvirkning St.meld.nr.30 Kultur for læring Foreldrerollen Oppdrageransvar; Se til barnas plikt til opplæring Ansvar for daglig omsorg Barna skal møte forberedt til skolen (mat og egnet påkledning) Se til at barna gjør lekser Holde seg informert om barnas kolesituasjon Gi informasjon til skolen Gjøre seg kjent med skolens regelverk

Foreldremedvirkning St.meld.nr.30 Kultur for læring Skolens rolle Faglig ansvar Klargjøre skolens mål og innhold Dokumentere og informere Utvikle elevens evner og ferdigheter, skape et godt læringsmiljø Støtte foresatte i oppdrageroppgaven Legge til rette for samarbeid med foresatte Lytte til foresatte og samarbeide med dem om innhold og virksomhet

Foreldremedvirkning Kompetansesevikt i skolen Mange skoleledere og lærere har problemer med å slippe til foreldrene. Blant en del skoleledere og lærere finnes det en manglende tro på at foreldre har forutsetninger for å delta i et reelt samarbeid med skolen. NOU 2003:16 I første rekke, kap 22, s. 262

Foreldremedvirkning Før 1969 Den lange kampen for foreldreorganisering M74, M87, L97 - Tydelig idégrunnlag for foreldremedvirkning Etter 2004 (2005/2006) Manglende struktur for foreldreorganisering og medvirkning i skolen.

Foreldremedvirkning ”Skulen har berre dialog med utvalde foreldre om opplæringa, og mest med dei som står skulen nærast i kulturell forstand, men med store variasjonar frå klasse til klasse og skule til skule. Det er nødvendig å presisere kva rolle foreldra skal ha i skulen, og å gjere særleg dei tilsette i skulen i stand til og forplikta på arbeide i samsvar med den.” Resultat frå evalueringa av Reform 97, s. 63

Foreldremedvirkning