Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?

NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
s. 1 Erfaringer og visjoner for FoU- arbeidet i Nordland Fylkesråd for utdanning Unni Gifstad Alta 27. Februar 2011 Foto: Nordland Reiseliv.
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Strategi for digitale læringsressurser i UH-sektoren forslag Dag Rune Ramstad Norgesuniversitetet NVU-konferansen 2005.
ved Wenche Natland Dahlen Karl-Johan Johansen
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Strategier for gjenbruk av kulturinformasjon fra arkiv, bibliotek og museer Tone.
IKT på Lærerutdanningen Utvalgte problemstillinger presentert av Leikny Øgrim Monica Johannesen.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Informasjonsteknologi for lærere Erfaringer fra nettbasert samarbeid om valgemner Presentasjon på Haustseminar 2001, IKT i lærerutdanninga Monica Johannesen.
Bruk av studentassistenter Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Omstillingsprosjekt ved vernepleierutdanninga ved HiST
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
Overordnet strategi SV-fakultetet
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Kvalitet i fleksible studier
Utskrift av presentasjonen:

Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen

Øgrim og Johannesen, LU Ny teknologi, nye muligheter Fjernundervisning Rask brevundervisning, kommunikasjon, tester –Vanlige problemer Administrative systemer Erfaring Evaluering Belastning for lærer

Øgrim og Johannesen, LU Nye muligheter (forts.) Bruk av IKT på campus Samme teknologi, interaktive forelesninger, uavhengig av tid og rom Ny læringsteknologi Pedagogisk programvare, høye utviklingskostnader

Øgrim og Johannesen, LU Nye muligheter (forts.) Internasjonal konkurranse Fjernundervisning, bredbåndsnett til høgskoler og hjem –De utenlandske fjernuniversitetene blir alvorlige konkurrenter Den sosiale dimensjonen, spesialkompetanse, norske private aktører –De utenlandske universitetene blir et supplement Særlig etter- og videreutdanning og master/doktorgrad –De norske institusjonene blir globale aktører Norge som eksotisk og høyteknologisk kunnskapsnasjon, krever finansiering

Øgrim og Johannesen, LU Nye muligheter (forts.) Forholdet til samfunnsutviklingen –IKT-alfabetismen IKT blir en del av alles hverdag, må også bli en del av høgskolens hverdag –Kunnskapsformidling Ny kanal. Krever søkekompetanse –Språk og kultur Engelsk: studentene mestrer internasjonale oppgaver, mister norske erfaringer, språk og kultur –Institusjonenes ansvar for utvikling av IKT Oppbygging av norsk IKT-kompetanse, bør utvikle egen programvare (?) –Mulige følger for institusjonene IKT er hjelpemiddel for læring

Øgrim og Johannesen, LU Virkemidler: institusjonenes ansvar Naturlig at institusjonene tar hovedansvaret for å integrere IKT –på campus –i fjernundervisning –i etter- og videreutdanning

Øgrim og Johannesen, LU Virkemidler: koordinering og fellessatsninger –Arbeidsgruppen for digitale læremidler (ADL) –Sentralorganet for fleksibel lærign i høgre utdanning (SOFF) –Nettverksuniversitetet –Norgesuniversitetet –ITU –Uninett –Nordunet2 –Norsk fjernundervisning

Øgrim og Johannesen, LU Arkiv, biblioteker og museer www, mer kompendier og lignende bør publiseres på veven, BIBSYS

Øgrim og Johannesen, LU Utvalgets vurderinger og forslag –Innledning Livslang læring, fleksibelt og modulbasert, koordinering, gjenbruk Utvikling av digitale læremidler Norsk språk og kultur, norsk kompetanse Internasjonal konkurranse –Institusjonene Nærundervnisning som konkurransefortrinn Satsing på fjernundervisning og digitale hjelpemidler Samarbeid

Øgrim og Johannesen, LU Utvalgets forslag Universitet og høgskoler (+myndigheter, internasjonalt & norske bedrifter) bør samarbeide om å utvikle fleksible utdanningstilbud og læringsmiljøer med IKT KUF bør forsterke innsats på utvikling av fleksible IKT- støttede utdanningstilbud og digitale læremidler - med penger Institusjonene må samarbeide om å utvikle og ta i bruk felles standarder for formidling av nettbasert opplæring og undervisning

Øgrim og Johannesen, LU Utvalgets forslag Utvalget støtter initiativer til bredbåndsnett. Alle utdanningsinstitusjoner - på alle nivåer - bør ha tilgang til bredbåndsnett innen to år Forskning bør samordnes og styrkes Bedre offentlig samkjøring av området fleksibel læring- ADL, SOFF og programmer under NFR Intensivering av arbeidet med digitalisering av samlinger i bibliotek, arkiv, museer og kartoteker

Øgrim og Johannesen, LU Diskusjon Er det samsvar mellom Mjøs-utvalgets forslag og scenariet ”Springbrett til næringslivet” - og i så fall, hvor langt er vi kommet?