Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertEgil Hovland Endret for 9 år siden
1
Informasjonsteknologi for lærere Erfaringer fra nettbasert samarbeid om valgemner Presentasjon på Haustseminar 2001, IKT i lærerutdanninga Monica Johannesen & Leikny Øgrim HiO, Avdeling for lærerutdanning
4
Johannesen & Øgrim, Haustseminar IKT i lærerutdanninga, 2001 Hva er Samarbeidsnettverket IT for lærere? Et internettbasert nettverk som tilbyr fagemner innen IT for lærere som elektronisk fjernundervisning. Det organisatoriske samarbeidet bygger på en flat struktur hvor hver institusjon er en likeverdig part som kan tilby og kjøpe fag i nettverket.
5
Johannesen & Øgrim, Haustseminar IKT i lærerutdanninga, 2001 Samarbeidspartnere –Høgskolen i Oslo, allmennlærerutdanningen –NKI Fjernundervisningen (Nettskolen) –Høgskolen i Bodø, lærerutdanningen –Høgskolen i Buskerud –Høgskolen i Vestfold –Høgskolen i Østfold –Høgskolen i Hedmark
6
Johannesen & Øgrim, Haustseminar IKT i lærerutdanninga, 2001 Byggeklosser i Samarbeidsnettverket Flere tilbud - høyere kvalitet Stykkpris-finansiering Konsentrasjon av faglige ressurser Elektronisk fjernundervisning som leveranseform
7
Johannesen & Øgrim, Haustseminar IKT i lærerutdanninga, 2001 “Flere tilbud - høyere kvalitet” Sam- arbeids- nettverke t HiBo HiO NKI HiVe HiØ HiBu ? S S S S S S
8
Johannesen & Øgrim, Haustseminar IKT i lærerutdanninga, 2001 Om organisatorisk samarbeid Bates (2000) presenterer tre ulike samarbeidsformer for utvikling og gjennomføring av elektronisk fjernundervisning: –Franchise –Utveksling av kurs og vekttall –Samarbeid om utvikling og levering
9
Johannesen & Øgrim, Haustseminar IKT i lærerutdanninga, 2001 ”Utveksling av kurs og vekttall” Fordeler med denne samarbeidsmodellen –Eiendomsretten forblir der kurset er utviklet –Nærhet mellom fagmiljø og studiematerialet –Gir godt grunnlag for videreutvikling
10
Johannesen & Øgrim, Haustseminar IKT i lærerutdanninga, 2001 Økonomisk samarbeid Standardkostnader for hver student er brutt ned til –Faglige kostnader: utvikling, leveranse og eksamen (75 %) –Administrative kostnader: opptak, kurslister, eksamen, vitnemål (25 %)
11
Johannesen & Øgrim, Haustseminar IKT i lærerutdanninga, 2001 “Stykkpris-finansiering” DevelopmentRegistrationDeliveryExaminationAccreditation Local registration 10% Central regi- stration 10% Development /maintenance 30% Teaching & tutoring 30% Local tutoring 2% Development /examination 14% Local examination 2% Certificate 2%
12
Johannesen & Øgrim, Haustseminar IKT i lærerutdanninga, 2001 Økonomisk oppgjør 99-00
13
Johannesen & Øgrim, Haustseminar IKT i lærerutdanninga, 2001 ”Konsentrasjon av faglige ressurser” Samarbeid gjør at hver institusjon kan spesialisere seg og dermed styrke den faglige fordypning Den økonomiske modellen stimulerer til at videreutvikling skjer i fagmiljøet
14
Johannesen & Øgrim, Haustseminar IKT i lærerutdanninga, 2001 “Elektronisk fjernundervisning som leveranseform” Skalerbart og derfor mer lønnsomt Kan gi tilbud til studenter ut over egen studentmasse Studentene får egen erfaring i elektronisk fjernundervisning (ref. handlingsplanen) Institusjonen får erfaring med elektronisk fjernundervisning
15
Johannesen & Øgrim, Haustseminar IKT i lærerutdanninga, 2001 Hva har vi erfart? Teknologibasert fjern-undervisning forbedrer den tradisjonelle nærundervisningen Samarbeidet gjør at vi kan opprettholde et rikt tilbud av valgfag Hver institusjon har mulighet til faglig fordypning Samarbeidsmodellen stimulerer til at kursene kontinuerlig videreutvikles
16
Norgesnett-tanken i miniatyr? Vil du være med så heng på
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.