Elevforsk – hva, hvorfor, hvordan

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Advertisements

LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Utforskende arbeidsmåter i naturfag
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
Kunnskapsløftet og Naturfag
Naturfagsenteret Naturfag i norsk utdanning Anders Isnes Danmarksbesøk april 2005.
Meir tid til naturfag gir meir tid til djupne og oppleving
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Yrkesretting Seminar på Askøy videregående skole Tirsdag 20. august 2002 Innlegg ved Stein Dankert Kolstø, Institutt for praktisk pedagogikk.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Arbeidsmåter i naturfag
Fagartikkel – øvelse i fagskriving
FORMATIV VURDERING.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
NYE LÆRINGSMULIGHETER MED IKT NVU-konferansen 2007 Høgskolen i Bergen, 14. mars.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
1 Tilrettelegging for læring av ”grunnleggende ferdigheter” Sørlandske lærerstemne 21. oktober 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
1 Tilrettelegging for læring av ”grunnleggende ferdigheter” Askøy 11. november 2005 – del 2 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet.
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Elever som forskere i naturfag – ElevForsk
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
1 Grunnleggende ferdigheter i Naturfag – hva og hvordan Faglig-pedagogisk dag 3. feb Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet.
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
Formål med naturfaget 1 Naturfaget har vokst fram som en følge av menneskenes nysgjerrighet og behov for å finne svar på spørsmål om sin egen eksistens,
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
Sammensatte tekster PPU
DIGITAL PORTFOLIOS AS TOOLS FOR SHARED KNOWLEDGE IN TEACHER EDUCATION IN NORWAY. Phd.Student Mattias Øhra Training for Pre-school Teachers and General.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Find Fraud B4 it Finds You!
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
Økonomiske forutsetninger
EiT Landsby.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Prinsipper for utforskende undervisning i naturfag B – Samarbeid
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Hva er realfag? B – Samarbeid
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Muligheter for tverrfaglig tilnærming i læreplanen
Miljø for Masteroppgaven?
National Academies Northstar Summer Institute
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Masteroppgaver ved ILS (og veiledere)
Utskrift av presentasjonen:

Elevforsk – hva, hvorfor, hvordan Elever som forskere i naturfag - ElevForsk Elevforsk – hva, hvorfor, hvordan Velkommen til denne konferansen om utforskende arbeidsmåter i skolen! Vi er glade for å se så mange, og ikke minst at vi har mange lærere med, i tillegg til lærerutdannere og andre forskere i fagdidaktikk, og forskningsråd og organisasjoner rettet skole og undervisning. Konferansen markerer en milepæl i ElevForsk, vi mener at vi har kommet fram til ting som er verdt å dele, men ser ikke på det som vi kommer med som siste ord på noen måte. Vi inviterer til fortsatt dialog og drøfting, både her og etterpå. In particular I am very happy to welcome capacities well known in international educational science. We look forward to professor Richard Duschl today after lunch,, and then from Marlene Scardamalia and Carl Bereiter tomorrow. I apologize that this conference will be in Norwegian, but our research group will attempt to translate parts of it. Vi får også bidrag fra vårt søsterprosjekt, ønsker velkommen til førsteamanuens Marianne Ødegaard fra Naturfagsenteret og stipendiat **hvem** Now, NAVN bente from Ski videregåend Skole, …..

Elever som forskere i naturfag - ElevForsk Hva har vi holdt på med? Karseprosjektet, lære begreper om vitenskapelige metode. Veksling mellom forelesning hvor begreper om vi. Metode ble innført når de trengtes, og elevene brukte begrepene på egne data; håndtere tvil og tolkning av data. Knowledge building in terms a la B&S. Elevene samarbeidet med elever i Spania spørsmål de hadde stilt som ikke hadde opplagte svar, usikkerhet og uklarhet. Øvde læringsstrategier og høyere ordens tenkning. Usikkerhet og tvil en ressurs i undervisningen i stedet for hindring. Åpne prosjekter i den forstand at elevene fikk stor frihet i å definere problemstilling selv. En gruppe valgte å bygge en van de Graff generator, fra grunnen av, og lage en modell for sammenhengen mellom luftfuktighet og statisk elektrisitet. De øvde en eksperimentell kompetanse med stor autentisitet, kom ikke helt fram til modellen, men trakk gode slutninger. Beslektet - bruk av wiki – arbeid med interessekonflikter. Bruk av dreiebok for å bevisstgjøre elevene i eksperimentelt arbeid. Ikke hands-on, men også minds on. Bruke forklaring som eksplisitt støttes av mal, til å skape sammenheng mellom observasjon av konkrete fenomener ved at de omformet kunnskapen gjennom veksle mellom snakk og skriving, med veiledning fra læreren.

En internasjonal strømning Elever som forskere i naturfag - ElevForsk En internasjonal strømning “whereas the science education community mostly agrees that pedagogical practices based on inquiry-based methods are more effective, the reality of classroom practice is that in the majority of European countries, these methods are simply not being implemented.”

Forskerspiren møter grunnleggende ferdigheter Elever som forskere i naturfag - ElevForsk Forskerspiren møter grunnleggende ferdigheter Forskerspiren Naturvitenskapen framstår på to måter i naturfagundervisningen: Som et produkt som viser den kunnskapen vi har i dag og som en prosess som dreier seg om naturvitenskapelige metoder for å bygge kunnskap. Prosessene omfatter hypotesedanning, eksperimentering, systematiske observasjoner, åpenhet, diskusjoner, kritisk vurdering, argumentasjon, begrunnelser for konklusjoner og formidling. Forskerspiren skal ivareta disse dimensjonene i opplæringen. Grunnleggende ferdigheter Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i naturfag innebærer å beskrive egne opplevelser og observasjoner fra naturen, fra eksperiment, fra ekskursjoner og fra teknologiske utviklingsprosesser. Å formulere spørsmål og hypoteser og å bruke naturfaglige begreper og uttrykksformer, inngår i dette. Å argumentere for egne vurderinger og gi konstruktive tilbakemeldinger er viktig i naturfag.

Elever som forskere i naturfag - ElevForsk Hvem er vi? Forskningssamarbeid mellom Universitetet for miljø- og biovitenskap (Erik Knain, prosjektleder), Universitetet i Bergen (Stein Dankert Kolstø) og Universitetet i Oslo (Ola Erstad), 4 stipendiater: Birgitte Bjønness (NFR), Gerd Johansen (NFR), Idar Mestad (NFR), Anne Kristine Byhring (UMB) 6 skoler i Akershus og Hordaland 6 masteroppgaver Bente Klevenberg, Simen Smestad, Mette Nordby, Kaja Østenfor, Cecilie Ackenhausen, Rønnaug Bratberg http://elevforsk.umb-sll.wikispaces.net/Masteroppgaver Finansiert 2007-2012 av Program for praksisrettet FoU, NFR

Elever som forskere i naturfag - ElevForsk Hvordan? Samarbeid med praksisfeltet. Samarbeid med lærere med mål å utvikle praksis. Aksjonsforskning i ulike varianter. Ulike deltakerroller og eieforhold. Se kap. 1 for mer om dette.

Elever som forskere i naturfag - ElevForsk

Tre kjennetegn på utforskende arbeidsmåter Elever som forskere i naturfag - ElevForsk Tre kjennetegn på utforskende arbeidsmåter Arbeidet bygger på et spørsmål formulert innledningsvis (med ulike grader av styring) Elevene bruker data og informasjon til å utvikle, etterprøve og velge mellom mulige svar Elevene arbeider med å vurdere og videreutvikle svar i en utforskende prosess. Finnes mange slik modeller.

Elever som forskere i naturfag - ElevForsk Elevenes utbytte Læring som kunnskapstilegnelse Læring som deltakelse i faglige praksisfellesskap Skriving av forklaringer Øving av eksperimentrapport Delta i diskusjoner, som «kritisk venn» Kritisk vurdering av informasjon Tolke og argumentere over egne data Håndtere sammensatte og tverrfaglige spørsmål Lære vitenskapelig metode Kollektiv kunnskapsbygging Begge viktige! I liten grad kontrollert for kunnskapsutbytte. Søkt å utvikle en arbeidsmåte som har hatt fagkunnskap som hovedfokus, i andre områder. Vi er også i arbeidet med å analysere fremdeles. I alle prosjektene har elevene arbeidet med fagkunnskap. Men vi har små muligheter til å si at de har lært mer eller det samme med disse metodene sammenlignet med annen undervisning. Dette har vanligvis ikke vært hovedmålene med disse prosjektene.

Elever som forskere i naturfag - ElevForsk Funksjonelle kompetanser for deltakelse, faglige, men også andre. Fagkunnskap viktige for deltakelse. Men ikke målet alene. Arbeidsmåten: perspektiv på elever, læring og hva skolen handler om.

DeSeCo Definition and Selection of Competencies (OECD) Elever som forskere i naturfag - ElevForsk DeSeCo Definition and Selection of Competencies (OECD) Prosessferdigheter

Elever som forskere i naturfag - ElevForsk Det er et temmelig entydig bilde at utforskende arbeidsmåter motiverer elevene. Særlig i de åpne prosjektene får de anledning til å stille egne spørsmål. Opplever at de blir forskere. Og variasjon og praktisk arbeid inngår gjerne. Tro det eller ei: tydelige lærere også viktig! UA har sine utfordringer. Før vi går inn på det, innføres noen begreper: Grad av åpenhet. Særlig innenfor yrkesfagene! De kunne bruke spørsmål fra egen yrkespraksis, og bruke kompetanser de har lært i yrketutdanningen.

Hattie’s «Visible Learning» Elever som forskere i naturfag - ElevForsk Hattie’s «Visible Learning» «The aim of this book has been to provide an explanatory story about active and passionate teachers as contrasted with facilitative and inquiry methods» (s. 248) MEN- han siterer også «if students are placed in an environment in which they can actively connect the instruction to their interests and present understanding and have an opportunity to experience collaborative scientific inqiury under the guidance of an effective teacher, achivement will be accelerated» (s. 148) Laget en syntese, sammenfatning, av 800 metastudier, dvs. studier som har laget gjennomsnitt av effekten av ulike tiltak, målt mot prestasjon. d=1 tilsvarer, at læringsutbytte øker med 50%, eller at 84% av elevene som får tiltaket gjør det bedre enn elevene som ikke gjør det. Hva er stor? «Alt virker», derfor setter Hattie d=0.4 som en grense for hva det er verdt å satse på. Men: Hva legges til grunn?

Viktigere for prosessmål enn innholdsmål Elever som forskere i naturfag - ElevForsk Viktigere for prosessmål enn innholdsmål prosessmål (d=0,4; d=1,02)) innhold (d=0,26; d=0,4) ) «Overall, inquiry-based instruction was shown to produce transferable critical thinking skills as well as significant domain benefits, improved achievment, and improved attitude towards the subject» (s. 210) Problembasert læring: liten effekt for overflatelæring, men stor effekt på dybdeforståelse (s. 211) Første punkt: 2 ulike studier (s. 209)

Elever som forskere i naturfag - ElevForsk

Elever som forskere i naturfag - ElevForsk

Rammer og støttestrukturer Elever som forskere i naturfag - ElevForsk Rammer og støttestrukturer

Lærerens rolle å åpne opp og trekke sammen Elever som forskere i naturfag - ElevForsk Lærerens rolle å åpne opp og trekke sammen

Elever som forskere i naturfag - ElevForsk Kompleksitet Høy sakskompleksitet innebærer at det verken er mulig eller ønskelig å styre eleven mot ett bestemt utbytte eller produkt

Elever som forskere i naturfag - ElevForsk Om parallellene «halvåpen utforskning» Ressurser i form av innspill Spørsmål til drøfting Verktøy: gruppesamtaler og innspill i wiki http://elevforskkonferansen.umb-sll.wikispaces.net/ Wikien åpen for lesing for alle i en uke etter konferansen. Etter det: Kun for medlemmer (klikk «join»). Fortsatt dialog. Wikien er åpen for lesing i en uke slik at dere kan lese bidragene. Etter det: lukket for andre enn medlemmer, be om å bli medlem