Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Masteroppgaver ved ILS (og veiledere)

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Masteroppgaver ved ILS (og veiledere)"— Utskrift av presentasjonen:

1 Masteroppgaver ved ILS (og veiledere)
NATDID4001 – Vår 2019

2 Masteroppgaver PISA? - Fredrik Jensen Masteroppgaver Trude Nilsen?

3 Representasjon og deltakelse i naturfag https://www. uv. uio
Tidligere masteroppgaver i REDE: Representasjoner og utforskende samtaler i naturfag Konseptuell meningsdannelse gjennom arbeid med representasjoner Role of Identity in Students’ Representational Discourse Rollespill og representasjoner Masteroppgaver knyttet til de nye modulene REDEtil De har tema: begrepskunnskap sosio-vitenskapelige spørsmål (klima og bærekraft) naturvitenskapens egenart. Å studere hvordan de brukes i praksis, av elever og lærere vil være et viktig bidrag i REDE. Her er det ganske stort rom for ulike innfallsvinkler, både å evaluere innholdet i dem i praktisk bruk, men også å studere hvordan de støtter dialoger, bruk av representasjoner og mer utforskende design. Erik Knain – prosjektleder

4 Science Education for action and engagement towards Sustainability
Prosjektet skal gjøre skolelever, lærere og lokalsamfunnet utenfor skolen i stand til å samarbeide om og mestre store samfunnsutfordringer knyttet til klima og bærekraft. SEAS-prosjektet skal utvikle samarbeidsmodeller for skole i verden, og øve elevevens handlingskompetanse ved at de engasjerer seg lokalt Elevene utvikler «scientific literacy» gjennom å anvende kunnskap på komplekse miljøutfordringer Prosjekt i H2020 med lokale skolenettverk i 6 land i Europa

5 LISSI - Linking Instruction in Science and Student Impact

6 Masteroppgaver LISSI Nå: Argumentasjon i naturfag
KODENAVN KODENR SCORE Connections to Prior Academic Knowledge 1 2 3 4 Representation of Content Content depth/Faglig dybde Learning Materials Use of Academic Language 5 Teacher Role 6 Student Role 7 Feedback 8 Intellectual Challenge 9 Classroom Discourse 10 Uptake of Student Responses Opportunities for Student Talk Total CD score Instructional Activities 11 Utforskende undervisning 12 Forberedelse Datainnsamling Konsolidering Frihetsgrader 13 Student Reflection 14 Behaviour Management 15 Time Management 16 Orientation towards Nature of Science 17 Helklasseundervisning 18 Gruppeundervisning 19 Individuelt arbeid 20 Hel/Gruppe/Ind - Mest av 21 Lærerdemonstrasjon 22 Praktisk arbeid 23 Masteroppgaver LISSI Nå: Argumentasjon i naturfag Eksempler på nye oppgaver: Dybdebeskrive enkelte koder, f.eks. Feedback Rekkfølge i undervisining – kunnskapsinnhold før eller etter utforskning Hvordan forberedes utforskninger Bruk av innsamlet datamateriale i utforskning Sammenlikne PISA-kompetansen «tolke data og evidens på en naturvitenskapelig måte» i PISA-oppgaver og koden «konsolidering» Argumentasjon i kjemiundervisning

7 Snapping Stories in Sustainable Education
SEE OUR STORY Eugene Boland Heidi Kristensen Marianne Ødegaard Mysa Chu Thea-Kathrine Delbekk 13th March, NARST 2018, Atlanta Snapping Stories in Sustainable Education Using Local Cultures and Social Media as Entry Points

8 Thank you for listening!
Boland, E. (2017). Closing the gap with SnapSnapchat som brubyggar mellom kvardag og naturfag. Master's thesis, Universitetet I Oslo. Chu, M. (2017). Engasjerende naturfagundervisning med Snapchat En kvalitativ studie om faglig engasjement i utforskende naturfagundervisning. Master's thesis, Universitetet I Oslo. Delbekk, T. K. (2017). Læreres tanker i en ny verden (Master's thesis). Kristensen, H. (2017). Normalisere et bærekraftig liv (Master's thesis). Tidligere masteroppgaver:

9 Andre fullførte masteroppgaver:
Anita Hollund Pedersen: «Omgrepsforståing ved hjelp av metaforar for fleirspråklege elevar. Ein kasusstudie på ungdomstrinnet» (ACRAS-prosjektet)  Kristin Hagset: Tilretteleggelse for diskusjon i utforskende undervisning. Hvordan tilrettelegger lærere for at elevene skal diskutere og argumentere i utforskende undervisning? (LISSI-prosjektet) Silje Leifsen: Representasjoner og utforskende samtaler i naturfag. En kvalitativ studie av elevers arbeid med tegninger av drivhuseffekten (REDE prosjektet)


Laste ned ppt "Masteroppgaver ved ILS (og veiledere)"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google