Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT"— Utskrift av presentasjonen:

1 Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT
Kragerø Januar 2009

2 Status: LUT 1 =1 klasse 08/09 LUT 2 =2 klasse 07/09

3 3 Spesifikke lærerkompetanser gir suksess:
Læreren skal besitte kompetansen å inngå i en sosial relasjon til den enkelte elev Læreren skal i relasjon til hele klassen (alle elever) besitte kompetansen å lede klassens undervisningsarbeide gjennom å være en synlig leder som over tid oppøver elevene til selv å formulere regler og følge dem. Begge disse kompetansene er av betydning for å utvikle overordnede mål som dreier seg om elevenes motivering og autonomi, og spiller en sentral rolle for å fremme den faglige læringen. Læreren skal besitte generell didaktisk kompetanse i relasjon til undervisningens innhold i sin alminnelighet og i det enkelte undervisningsfag Kilde: Lærerkompetanser og elevers læring i førskole og skole. Et systematisk review utført for Kunnskapsdepartementet, Oslo. Teknisk Rapport Av Sven Erik Nordenbo Michael Søgaard Larsen Neriman Tiftikçi Rikke Eline Wendt Susan Østergaard. Dansk learinghouse for Uddannelsesforskning 2008

4 Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT )
Utvikle den faglig og fagdidaktiske kompetente læreren. Utvikle den læreren som ivaretar et profesjonsperspektiv og som er i stand til å avlese ungdomskulturen Utvikle den didaktisk sterke læreren som er i stand til å tilrettelegge sin undervisning ut i fra varierte arbeidsmåter som er tilpasset den enkelte elev Mattias Øhra 07

5 3 sentrale Forskningsfokus trekkes inn i LUT utdanningen:
Sosial bakgrunn er en av de viktigste faktorene for hvordan du lykkes i norsk skole. TPO (st.m. 16). Integrering versus inkludering. Formativ vurdering; globale forskningsfunn gir solide indikasjoner på positivt læringsutbytte. Gjennom nye relasjoner til praksis søke å optimalisere forholdet mellom fag og profesjon.

6 Fokus: Fag versus profesjon Praksisutdanning versus lærerutdanning?
Er praksisskolene entydige i sine mål og visjoner? Er høgskolen (fagene) entydig i våre mål og visjoner Ungdomskultur versus allmennkultur Hva er god kommunikasjon i klasserommet? Individuell didaktikk versus kollektiv didaktikk Integrering versus inkludering Ny lærerolle: Trygghet: Trygg som klasselærer, utrygg i faget Trygg i faget men utrygg som klasselærer Trygg i faget og trygg som klasselærer Læring som overføring versus lærings som kommunikasjon Klasseledelse TPO Ungdomskultur

7 Verdens største utdanningsstudie
- Bedre lærere avgjørende Kvaliteten på lærerne er mest avgjørende for gode resultater i klasserommet, mener forskeren bak en av verdens største utdanningsstudier. Studien tar for seg over 80 millioner elever, ser på mer enn 50 tusen mindre studier, og er sannsynligvis en av de største utdanningsstudier noensinne. Professor John Hattie har samlet over 800 metaanalyser av ulike studier av skoleelevers måloppnåelse. Studien er verdens største bevisorienterte studie for å se på hvilke faktorer som bidrar til bedre resultater hos elevene.

8 Elevens metarefleksjon over egen læring
Number one is "self-reporting" when the student knows exactly how well they are doing and can explain this, as well as any gaps in their understanding, to their teacher. Tactics such as letting students take turns to teach the class, and teachers doing post-mortems on their own lessons, are also key.

9 Jevnelig feedback og tillit!
But many of the things parents probably think make a difference including class size, school type, homework and a student's diet and exercise are nowhere near the top of Hattie's list. All of these things could help improve the quality of the interaction in a classroom, but are not nearly as effective as strategies such as giving regular feedback and fostering an atmosphere of trust

10 LUT utfordringer: Hvordan befeste en didaktikk som fremmer en feedbackskultur? Hvordan fremme elevers evne til å redegjøre for hva de er faglig sterke i å hvor de må trene mer (metakognisjon)? Fremme læringsfelleskap hvor elever i større grad underviser hverandre! Hvordan fremme læringsmiljø basert på tillit?

11 Læringsfellesskap Inkludering versus integrering
Individuelle oppgaver versus felles åpne oppgaver? Læring som sosial kommunikasjon versus læring forstått som individuelt arbeid. I de fleste klasserom er elevene av den oppfatning at hvis de ikke skjønner hva læreren holder på med, så bør de sitte stille og se opptatt ut, sier Hattie til forskning.no. - Etter å ha sett opptatt ut lenge nok så blir man lei av skolen, man kjeder seg.

12 Nevn to utfordringer som du opplever som sentrale etter endt praksis?


Laste ned ppt "Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google