Barnas INN og Kolstad fotball

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

Barnas Stasjon – et nettverkstiltak
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Deltaking, inkludering og velferd
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Florø Fotball 2012 Balestrand Florø • Tradisjonelle vinteridretter er fraværende. • Sterke miljø innenfor friidrett, fotball og håndball. • Stor.
SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
Kultur gir helse. Én av fire hovedutfordringer i handlingsprogrammet for : Tilgjengelighet for større mangfold «Begrensninger av ulik karakter.
Et utvidet hjelpetrenertiltak for barn og unge med særlige behov.
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
HEDMARKSIDRETTENS KOMPETANSEFOND Bakgrunn.  Hedmark Idrettskrets solgte i 2010 Idrettens Hus i Ajerhagan.  Styret ønsker å tilbakeføre rentemidler av.
………………………………………………………..(Hvem i kommunen/bydelen)
Fra prosjekt til tiltak •Prosjekt - Felles ansvar –Snu unge lovbrytere i tide –Salten politidistrikt •Tiltak –Felles ansvar i Salten –Salten.
Stormøte 02.november Klubbesøk 26.august 2009.
Kurs for nye bosettings-kommuner Oslo 3. juni 2010
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Fotball for ungdommen Høyreklikk for “full screen”. Bruk entertasten for å komme videre.
BOMILJØTJENESTE INTERKULTURELL BOMILJØTJENESTE. Prosjektrammer Samarbeidsprosjekt mellom Bergen Bolig og Byfornyelse Mottaks –og kompetansesenter for.
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
“FØRSKULEVUKKU “ ... Bygger på ordinært Helsestasjons program
Joachim Bjerkvik
FamilY Åshild Skulstad-Hansen Helsesøster/prosjektkoordinator
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Stormøte i Bødalen.
Hverdagslivets utfordringer Ungdom – voksen - pårørende
Samarbeidspartnere RVTS Sør Familiekontoret i Kristiansand KUP
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
RLE UKE 6 I gode og onde dager.
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Hva tenker du på ?.
Hjelp, jeg har blitt / er klubbleder !
"God bagasje på livets reise."
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Seminar om bosetting av flyktninger
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Fritid med Bistand.
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
Drop-in Vennesla Kommune 3/ v=imKh51Ur3e8.
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
Drop-In metoden i skolen
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
Støttekontakt til personer med demens
FORSLAG TIL VERDIGRUNNLAG IL HOLEVÆRINGEN (utdrag av versjon 3 med innspill fra undergruppene) ÅRSMØTE ILH SVENDSRUD 01 MAR 10.
Utfordringer Foreldre som ressurs Tanker rundt: Engasjement Rekruttering Deltagelse.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Handlingsplan Plogen Skiklubb GØY PÅ SKI FOR ALLE!
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
PSYKISK HELSE & OVERGANG FRA UNGDOMSSKOLEN Skolehelsetjenesten i Stavanger.
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Hvordan skape gode og inkluderende oppvekstmiljø?
Klubben for alle.
Naturen som møteplass Oslo og Omland Friluftsråd Ingvild Kavli
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Psykisk helse.
God praksis i trondheim kommune
Enhet for sorgstøtte finner du i inngang 9 (Basecamp), i 1. etasje
Utskrift av presentasjonen:

Barnas INN og Kolstad fotball Fagdag Lenvik kommune 31.januar 2012 Inkludering av innvandrerbarn og deres familier

Program Presentasjon Presentasjon Barnas INN v/ Geir Dahlen Barne- og Familietjenesten, Heimdal tiltak Trondheim kommune Presentasjon Kolstad fotball v/ Frode Haugen Daglig leder Kolstad fotball Dialog og spørsmål

Barne- og Familietjenesten, Heimdal og Østbyen tiltak, Kvalifiseringssenteret for innvandrere - INN og Kulturenheten

Barnas INN i dag Er et byomfattende tilbud og jobber for å bidra til økt deltagelse av nybosatte flyktninge- og innvandrerbarn i fritidsaktiviteter Er et samarbeid mellom Barne- og Familietjenesten, Kvalifiseringssenteret for innvandrere- INN og kulturenheten i kommunen og Redd Barna og andre frivillige lag og organisasjoner Trondheim kommune

Barne- og Familietjenesten Barne- og Familietjenesten i Trondheim kommune er delt inn i fire bydeler. Heimdal, Lerkendal, Midtbyen og Østbyen. I tillegg er det tre byomfattende enheter. Omsorgsenheten, Ungdomsenheten og Avlastningsenheten.

Bakgrunn: Prosjekt Barnas INN Alle nybosatte flyktninger i alderen 18 – 55 år deltar i det lovpålagte toårige introduksjonsprogrammet, INN I Norge er fritidsaktiviteter en viktig del av et barns hverdag. Deltagelse i kultur- og fritidsaktiviteter gir mulighet til fysisk aktivitet, utfordringer, følelse av mestring, nye bekjentskaper og tilhørighet Selv om det fokuseres på fritidsaktiviteter i introduksjonsprogrammet erfarer rådmannen i Trondheim kommune at det er behov for å arbeide mer med deltagelse i kultur- og fritidsaktiviteter for barn og unge Trondheim kommune

Bakgrunn: Prosjekt Barnas INN Forskning viser: ”Informasjon om fritids- og sivilsamfunnet vurderes neppe som innledningsvis det som er viktigst og mest ”matnyttig” å få kjennskap til i den første tiden hos flyktninger” (Rapport om ungdoms fritidsmiljø 2009) ”Manglende trygghet er det uttrykket de fleste av innvandrerforeldrene selv velger når de skal si hvorfor de ikke lar barna være med på fritidsaktiviteter” (Rapport om ungdoms fritidsmiljø:2009) Trondheim kommune

Mål for Barnas INN Hovedmålsetting: Å utvikle et introduksjonsprogram for barn; noe som kan bidra til økt deltagelse av nyankomne flyktningebarn i det ordinære kultur- og fritidstilbudet i kommunen Barna og deres familier skal i løpet av prosjektperioden introduseres til ett, eller flere, fritidstilbud hvor langvarig deltakelse sikres på best mulige måte. Og da helst i barnets, eller den unges, nærmiljø Kvantitativt mål: alle barn mellom 6 – 16 år, av introduksjonsdeltakere som er bosatt i Trondheim kommune etter 1. januar 2010, tilbys deltagelse i Barnas INN Trondheim kommune

Migrasjon Menneskets trygghetsbase har to røtter Bakover; hjem, familie, venner, natur, klima, kultur, ritualer, seremonier, høytider, barndom, religion, bekreftelse – og ofte forbundet med opplevelsen av tap av status Fremover; Hvor går jeg? Hvordan blir fremtiden min? Hvordan får barna mine det? Trondheim kommune

Barn i en migrasjonsprosess Barn har ikke valgt å bli innvandrere i Norge Mange barn som flytter får ikke vite at de skal forlate slektninger, venner, og trygge omgivelser for godt Det aller største tapet for barna er tap av kontakt med personer som barnet er glad i og som de har nær tilknytning til Reaksjonene til barn og voksne kan være ulike og i utakt Etter hvert knytter barn sterke bånd til mennesker de har daglig kontakt med i det nye landet. Mennesker de møter som naboer, lærere, trenere eller en helsesøster kan bli en slags erstatning for tanter og onkler Trondheim kommune

Metode Bruk av tolk. Info til foreldre/barn, i to ulike møter. Stikkord: - Hva er Barnas INN, og hva kan vi bidra med? - Oppbygging av Barne- og Familietjenesten (BFT) - Hva er fritidsaktiviteter, og deres forhold til dette - Info om kultur- og fritidstilbud i kommunen, og organisering av disse - Forventninger til lag- og organisasjoner - Forventninger til familiene; både foreldre og barnet/ungdommen - Forventninger til foreldre i møte med skolen Trondheim kommune

Metode Kartlegge foreldrenes mulighet til å følge opp barna/ ungdommenes fritidsaktiviteter med tanke på økonomi, følge til aktiviteten ved behov, dugnader, med mer Kartlegge barnas/ ungdommenes interesser og ressurser i dialog med foreldrene Bistå med å finne rett aktivitet, formidle kontakt med nøkkelperson, og gi praktisk hjelp i starten Organisere møter mellom idrettslag/ organisasjoner og familier med bruk av tolk Tilgjengelighet mellom møtene, ved behov Familiens behov styrer hvordan oppfølgingen skal være Trondheim kommune

Metode Trygge familien på aktiviteten – familien skal klare dette på egen hånd etter hvert Oppfølgingsmøte med familien etter 2 – 4 mnd etter barnet/ ungdommen har startet Trondheim kommune

Aktivitetsguide Frivillige fra Redd Barna Gi praktisk hjelp innenfor en avgrenset periode til barn- og unge og deres familie slikt at de blir trygge og selvstendiggjort Eksempler; praktisk bindeledd mellom idrettslaget og familien, følge til trening og dugnad, bli med på innkjøp av utstyr Trondheim kommune

Trondheim kommune

Trondheim kommune

Trondheim kommune

Trondheim kommune

Trondheim kommune

Barnas INN- samarbeidspartnere BFT, tiltaksenhetene INN Mottaksskolene og nærskolene Kulturenheten Tolketjenesten Enhet for voksenopplæring Kulturskolen, frivillige lag og organisasjoner som tilbyr aktiviteter for barn og unge Redd Barna Trondheim kommune

Oppsummering Bruk tolk i møte med familien God informasjon underveis Gi råd underveis Kartlegg interesser og forutsetninger – gi riktig hjelp og søk normalisering Kontakt mellom frivillige lag og organisasjoner og familien – legg praktisk til rette- tenk enkelt Se det enkelte menneske i møte med dem Se ressursene barna og familien kan bidra med Trondheim kommune

Samarbeidsrutiner og Roller INN (Kvalifiseringssenteret for innvandrere) tilmelder bosatte barn i alderen 6-16 år til BFT, Tiltak i den bydelen barnet er bosatt i Barnas INN koordinator i BFT informerer familien om fritidsaktiviteter og kartlegger behov Kobler familien opp mot kulturenheten, frivillige lag og organisasjoner Redd Barna stiller med aktivitetsguide Trondheim kommune

Trondheim kommune

Nyttige linker http://www.fafo.no/pub/rapp/20016/20016.pdf http://www.fafo.no/pub/rapp/775/775.pdf http://www.fafo.no/pub/rapp/20022/20022.pdf http://www.dagsavisen.no/innenriks/article355727.ece Http://www.ungogfri.no/Ikke+alle+jenter+g%C3%A5r+p%C3%A5+klubb.9UFRfW4B.ips http://www.reassess.no/asset/1077/1/1077_1.pdf http://www.idrottsforum.org/articles/strandbu/strandbu.html   http://www.fvn.no/nyheter/utenriks/Slar-hardt-for-kvinnefrigjoring-i-Afghanistan-2179463.html Trondheim kommune