Styrermøte 8.september 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Norges beste barnehage
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Barns trivsel Tjenesteområde barnehage Gjøvik kommune Til barns beste – satsingsområde i Oppland 2013 – 2014.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Danning – å skape seg selv
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
1. Personalet har kompetanse på rammeplanen. Barnehagene i Bærum: Satsningsområde 2006 – 2009: Implementere rammeplanen i alle barnehagene HOVEDMÅL.
Norges beste barnehage
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Barnehageforum 25. april Kvalitetsutvikling barnehage Hva skjer i 2013? Læringsmiljø –Fortsette med tiltak for å implementere formålsparagrafen.
Statsbudsjettet Tidsplan St prp 1 – okt Tildelingsbrev - utkast til FM - nov/des Endelig tildelingsbrev – jan/febr Embetsoppdraget fra KD/Udir i.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Fagdag for barnehageeiere i Hedmark 10.april 2014
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Ny barnehagelov og rammeplan
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Barnehagekontoret Styrermøte 5.desember Barnehagekontoret 2014 Revisjon ny rammeplan Ny lov om barnehager? Barnehagebehovsmelding Handlingsprogram,
Møte for nye barnehagestyrere
Styrermøte 21.mars 2013.
Presentere meg selv Ny rolle
Oppstart pilotprosjekt: Barnehagens om lærings- og danningsarena Torsdag 8. desember am. Bengt-Ove Andreassen.
Det viktige foreldresamarbeidet -utfordringer og muligheter
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Framtidens barnehage.
Etikk i pedagogisk arbeid
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Barnehagekontoret Styrermøte Barnehagekontoret ”Øie-utvalgets innstilling”
Styrermøte
KVALITETSKOMMUNEPROGRAMMET DELPROSJEKT BARNEHAGE ”Kvalitetsutvikling i barnehager i Molde med fokus på pedagogisk ledelse”
Barnehagekontoret Styrermøte 10.februar Barnehagekontoret ”Sats tidlig – land trygt”
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Styrermøte 05.Juni 2014.
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Styrermøte 16.september 2010.
Presentere meg selv Ny rolle
Barnehagekontoret Styrermøte 3.Desember Barnehagekontoret AGENDA : Velkommen! Kommunalsjefen informerer Informasjon fra MIB-gruppen
Et lavterskeltilbud tidlig i alder og tidlig i vanskeforløp
Norges Beste Barnehage
Barnehagekontoret Styrermøte 11.september Barnehagekontoret August 2014.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagens samfunnsmandat
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Barnehagekontoret Styrermøte 14.februar Barnehagekontoret Statens kompetansesatsing for barnehageansatte i 2013 Vennskap og deltakelse Omsette formålsparagrafen.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Styrermøte 8.september 2011

St.meld.nr.41 (2008-2009) Kvalitet i barnehagen Mål 1. Sikre likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Mål 2. Styrke barnehagen som læringsarena Mål 3. Alle barn skal få delta aktivt i et inkluderende fellesskap

Satsingsområder barnehagesektoren i Bærum 2010 - 2015

PLAN FOR KVALITETSUTVIKLING BÆRUMSBARNEHAGENE 2010 – 2015

Satsingsområder barnehagesektoren i Bærum 2010 - 2015 BARNEHAGEN SOM LÆRINGSARENA SPRÅK BARN MED BEHOV FOR EKSTRA STØTTE SAMMEN FOR BARN OG UNGE BARN UNDER TRE ÅR ”Sats tidlig – land trygt”

TIDSPLAN 2010 - 2015 Høst 2010 Oppstart: satsingsområdene: Sats tidlig – land trygt Kurs Lage ny kvalitetsplan og synliggjøre den Start nettside – ressursside for arbeid med satsingsområdene (nedsette en arbeidsgruppe) Vår 2011 Alle barnehager begynner å arbeide med satsingsområdene Sette i gang nye utviklingsarbeider Høst 2011 Arbeid med satsingsområdene i hver enkelt barnehage Videreutvikle ”Faglig forum” Vår 2012 Fagdager – utvikle konseptet ”fagdager” for alle barnehager Høst 2012 Vår 2013 Høst 2013 Vår 2014 Høst 2014 Vår 2015 Nye tiltak er implementert/iverksatt

Høsten 2011 Arbeid med satsingsområdene i hver enkelt barnehage Kurs Videreutvikle ”Faglig forum” Faglig forum: Fag og komp / utvidet fag og komp Dårlig oppmøte – kanskje vi ikke traff målgruppen. Veldig bra forum med mange fine presentasjoner pg diskusjoner om hva ulike barnehager arbeider med Vi besluttet å ha presentasjoner om dette på våre møter i stedet. På den måten ikke tilbud til pedagogene, men dere som er her må ta diskusjonene og tankene dere får tilbake til egen barnehage. Slik gjør vi det i år. Vi tar gjerne imot innspill til dette.

Utviklingsarbeider – prosjekter 2010 - 2015 Barnehagene kan søke om midler til utviklingsarbeider knyttet til satsingsområdene Glitre, Søråsen, Haslum, (Høvik) Etikk i dokumentasjonsarbeidet Bekkestua distrikt Prosjektarbeid med barn som læringsform Glassverket Løft for barn Glitre Bruk av Marte Meo veiledning Dønski Tilrettelegging for barns lek og læring i barnehagens rom Østheim Prosjektarbeid med fokus på barns medvirkning og voksenrollen 10 barnehager ? De yngste barna i barnehagen

Søke midler og dele erfaringer Små utviklingsarbeider Litt større utviklingsarbeider Store utviklingsarbeider Prosjekter 5.000 – 10.000 10.000 – 40.000 Mer enn 40.000 Søke: Melde inn arbeidet på skjema Søknadsskjema Legge frem budsjett Erfaringsdeling: Tilbakemelde (skjema): ”Gjort – lurt – lært” Legge frem på Faglig forum Rapport lagt ut på internett Legge frem på Faglig forum og/eller styrermøte Holde kurs

Kompetanseutvikling høsten 2011 Fagdager 2 satsingsområder BARN UNDER TRE ÅR 19.august og 12.oktober SPRÅK 24. og 25.november Planlegger å legge fagdager til planleggingsdager også i 2012

HP 2011-2014 Mål for barnehagene 2011: 1. Det skal være etablert tre nye tiltak i regi av nytt språksenter for barnehagene. 2. Som en del av kommunens prosjekt sammen for barn og unge skal det i tolv nye barnehager gjennomføres opplæringsprogram for bevisstgjøring av barnehagenes ansvar for barn i utsatt omsorgssituasjon. 3. Barnehagen er en viktig læringsarena for barn under tre år. Det skal gjennomføres fem utviklingsprosjekter rettet mot barn under tre år. Vis HP

SKRIFTLIG TILSYN HØSTEN 2011 Barnehagene mottar dokumentet ca. 15.september Skjema fylles ut og sendes på e-post til Barnehagekontoret innen 15.oktober Årsplanen legges på barnehagens nettside. (Dexter) Barnehagens praksis for statlige og kommunale føringer skal være beskrevet i årsplanen. Områdene som etterspørres i skjemaet nedenfor kan klippes og limes fra barnehagens årsplan.

ÅRSPLAN Beskrive barnehagens praksis: Hva som vektlegges Hvordan det arbeides med de ulike områdene Omsorg, oppdragelse, lek og læring Dokumentasjon og vurdering Lokale kulturbegivenheter Overgang fra barnehage til skole Barns medvirkning Barnehagens arbeid med satsingsområde språk Implementering av ny formålsbestemmelse NB! Nytt! Ansatte som er under utdanning til å bli førskolelære

Satsingsområdet SPRÅK Språklig kompetanse - Barnehagens språkmiljø Hvordan oppdager barnehagen barn som trenger spesiell oppfølging i forhold til språkutviklingen? Hvilke tiltak iverksettes for barn som har behov for ekstra støtte til språkutviklingen? Arbeid med språktiltak for alle barn Hvilke materiell brukes? Beskriv den formelle språkstimuleringen (eks. språkgrupper)? Beskriv den uformelle språkstimuleringen (eks. hverdagssituasjoner)? Barnehagens kompetanseplan for personalet i forhold språkarbeidet (eks. kurs, veiledning).

Implementere formålsbestemmelsen ”Barnehagen som danningsarena” Verdisyn og menneskesyn Lederrollen Synliggjøre i barnehagens årsplan Senest barnehageåret 2011/2012

TEMABARNEHAGER Utrede En plan for temabarnehager i Bærum Lov og rpl – Spesiell profil – ikke på bekostning av rammeplanen Hvem vil si at de er temabarnehage Aktuelle tema Invitasjon kommer

Pr. 01.08.2012: Alle barnehager i Bærum praktiserer lovverket Fra styrermøte 7.april 2011: Oppfølging forskrift om pedagogisk bemanning Skriftlig tilsyn høsten 2011: Barnehagene orienterer om sin plan for å fylle lovkravet i forskrift om pedagogisk bemanning Pr. 01.08.2012: Alle barnehager i Bærum praktiserer lovverket

Veileder om kravene til pedagogisk bemanning i barnehageloven med forskrifter Rundskriv Nr. F-04/2011 Dato: 15.08.2011 Barnehageeier har en plikt til å drive virksomheten i samsvar med gjeldende lover og regelverk, jf. barnehageloven § 7 første ledd. Eier skal påse at kravene til utdanning og bemanning gitt i barnehageloven §§ 17 og 18 og tilhørende forskrifter følges. Det ligger til barnehageeiers styringsrett å bestemme hvordan barnehagens personalressurser organiseres innenfor regelverkets rammer. Kommunen har som barnehagemyndighet ansvar for å gi veiledning og føre tilsyn med at loven og forskriftene oppfylles. I St. meld. nr. 41 (2008-2009) Kvalitet i barnehagen ble det varslet at departementet vil gi ut en veileder om kravene til pedagogisk bemanning i barnehageloven med forskrifter. Forskrift om pedagogisk bemanning i barnehagen er gitt med hjemmel i barnehageloven § 18 sjette ledd og fastsetter norm for pedagogisk bemanning (pedagognormen) i § 1. Tilsvarende regulering av den pedagogiske bemanningen gjennom maksimalgrenser for antall barn per pedagog (pedagognorm) har vært benyttet siden 1954. Den gang var den uttalt i daværende forskrift om daginstitusjoner. Veiledningen i dette rundskrivet gir en tydeliggjøring av reglene i barnehageloven og er ingen innstramming eller endring i regelverket

Veilederen har kommet Telle opp hvor mange barn dere har totalt pr.hus Eksempel 1 s. 10 i veilederen Kontakte Aud; aud.reiersdal@baerum.kommune.no eller Lisbeth; lisbeth.bjerke@baerum.kommune.no Alle barnehager må fylle opp de pedagogiske leder- stillingene slik at de er 100 % Lyse ut stillinger f.eks NAV Årsmeldingen 15.12. skal rapportere på hele stillinger Barnehagekontoret tar kontakt med barnehager som ikke har gjort det Brev med informasjon til eier blir sendt ut umiddelbart

Styrermøter høst 2011 08. september 20. oktober 08. desember

Implementere ny formålsbestemmelse i alle barnehager Drøfte formålsbestemmelsen i styrernettverkene Ta opp og diskutere formålsbestemmelsens konsekvenser for praksis i hver enkelt barnehage Synliggjøre i barnehagens årsplan

Danning Omsorg Utvikling Læring Oppdragelse Sosialisering Danning - et nytt begrep som erstatter og bygger ut begrepet oppdragelse

Revidert rammeplan Barnehagen skal videreføre et helhetlig læringssyn der omsorg og lek, læring Danning skal være grunnlag for barns allsidige utvikling

Endringene finner man i kapittel 1 Barnehagens formål, verdigrunnlag og oppgaver 1.1 Barnehagens verdigrunnlag 1.2 Barnehager med særlige formål 1.3. Danning gjennom omsorg, lek og læring

Innledning DEL 1: Barnehagens samfunnsmandat Formålsbestemmelsen fastsetter hva som er barnehagens samfunnsmandat og hvilke verdier barnehagen skal bygge på Rammeplanen gir nærmere regler for hva barnehagetilbudet skal inneholde

1.1 Barnehagens verdigrunnlag Norge er blitt et flerkulturelt samfunn Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk Barnehagen skal legge grunnlag for livslang læring og aktiv deltakelse i er demokratisk samfunn Barna skal lære verdier forankret i kristen og humanistisk arv og tradisjon

(Kap. 1.1) Barnehagen må systematisk vurdere om egen praksis og barnehagens kultur bidrar til å fremme verdiene som ligger til grunn for barnehagens virksomhet

1.3. Danning gjennom omsorg, lek og læring Danning er en livslang prosess som bl.a. handler om å utvikle evne til å reflektere over egne handlinger og væremåter Danning skjer i samspill med omgivelsene og med andre Danning i barnehagen skal forankres i verdiene i formålet

Et nyttig tidskrift http://www.nordiskbarnehageforskning.no/ Siste nummer omhandler demokrati i barnehagen

Språksenter for barnehagene زبان SPRÅK

Mål for språksenteret Barnehagene i Bærum har gode språkmiljøer for alle barn Barnehagepersonalet har god kompetanse om barns språkutvikling

Språktiltak 2011-12 Kurs: Implementering av ”Språk i fokus” Fagdager (24. og 25. nov.) Leseaksjonen Stort med bok Språkmiljøkartlegging i fem pilotbarnehager (Vallersvingen, Søråsen, Øverland, Gommerud, Belset) Etablere språksenteret (vår 2012)