KIP-PROSJEKT VURDERING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Utvikling av ny strategi for arbeidsdrift i kriminalomsorgen
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
Fylkesmannens roller Sektormyndighet, veileder og pådriver Samordning
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Vurdering for læring på Linderud skole
VURDERING.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Muntlig eksamen - Modul 2 Geir Kirkerud
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Rapportering til SSB og Udir. Brio-kontroller.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Eksamen i Kunnskapsløftet
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Didaktiske analysekategorier
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
LokMR og musikklokaler – registrering og utbedring av romakustikk.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
1 Oktober 2011 Ord og begreper. 2 Oktober 2011 Foreldrerådet (alle foreldre med barn i grunnskolen) FAU (Foreldrerådets.
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Verdas beste skule,… på Toftøy ! Ingen utanfor - alle med ! Vi klarer alt ! Læring og trivsel for alle ! Visjon 1 Kva kan ein rektor ynskje seg Th Kittelsen.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Vurdering i barnehage og skole Utdanningsforbundet Troms Nordreisa 1.feb
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Utdanningssystemet sitt årshjul
Ledelse av læringsprosessen
Utskrift av presentasjonen:

KIP-PROSJEKT VURDERING Romsdal videregående skole Elektrofag

PROBLEMSTILLING Utvikling av vurdering etter Kunnskapsløftet Styringsdokument Forskrifter til opplæringsloven Program for digital kompetanse 2004-2005 Stortingsmelding nr. 16 Stortingsmelding nr. 30, kultur for læring Kunnskapsløftet Opplæringslova med forskrifter

VURDERINGSBEGREPET I LYS AV PEDAGOGIKK OG DIDAKTIKK Vigotsky Sosial samhandling Dewey Utdanning til demokrati Learning by doing Schøn Den reflekterte læreren Piaget Aktivitetslæring- eleven konstruerer kunnskapen selv

KJENNETEGN Dialog med : Elever Bedrifter Læreren Fagspesifikk læreplan Den generelle læreplanen Bedrifter Bedriftenes oppfatning av dagens kompetanse Bedriftenes prioriteringer av ønskede kompetanse Læreren Kjennetegn for de ulike karaktergradene

BEDRIFTENES PRIORITERINGER OM ELEVENES KOMPETANSE

BEDRIFTENES OPPFATNING AV ELEVENS NIVÅ I DAG, OG ØNSKET NIVÅ

ELEVENES OPPFATNING AV DEN GENERELLE LÆREPLANENS BETYDNING

VURDERINGSVERKTØY- ELEVENES OPPFATNING KONTRA ELEVENES FORSLAG

ELEVUNDERSØKELSEN 2008 Læring Vurdering og veiledning Elevmedvirkning

EGENVURDERING KVALITETSSIKRING Vurdering PTF Egenvurdering Ekstern vurdering Skolebasert vurdering

Eksempel på kjennetegn som brukes til vurdering av eget arbeid i en elektroinstallasjon. KJENNETEGN - MÅLING/PRØVING VEILEDNING Er det målt kontinuitet i beskyttelsesleder og utjevningsforbindelser? Målingen skal utføres med et måleinstrument som benytter 200mA målestrøm, og skal utføres på alle kurser, utjevninger og forbindelsesledere. Kontroller at måleresultatet er i henhold til lengde og tverrsnitt. Noen verdier for lederresistans for forskjellige tverrsnitt pr. meter (Cu) 1,5 mm2Cu = 12,10mΩ 2,5 mm2Cu = 7,41mΩ 4,0 mm2Cu = 4,61mΩ 6,0 mm2Cu = 3,08mΩ 10 mm2Cu = 1,83mΩ 16 mm2Cu = 1,15mΩ Er det utført isolasjonsmåling? (Måles mellom hver spenningsførende leder og jord) Skal utføres på aller arbeider, selv om det er utført mindre endringer ( ny kontakt, etc. ) Isolasjonsresistansen skal være >1MΩ/kurs. Måleresultatet skal dokumenteres. For gamle anlegg gjelder kravene som gjaldt da anlegget ble bygd.

Blå - Under forventet Lilla - Som forventet Hvit – Over forventet