Evaluering av forskning innen ingeniørvitenskapelige fag Om evalueringen Ved prosjektleder Malena Bakkevold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Anne M Jervell Info fra ledelsen Stikkord: •Styrket intern informasjon •Utlysing av faste forskerstillinger •Årsplan 2005 •Evaluering av SIFO.
Fagevaluering av klinisk, epidemiologisk, samfunnsmedisinsk, helsefaglig og psykologisk forskning Velkommen til informasjonsmøte! Ved styreleder professor.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Oppfølging av fagevaluering UoH Molde 8. oktober 2013.
Sak Utkast til kap 2 Et velfungerende forskningssystem og disposisjon
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Midtveisevaluering FME Samfunn
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
1 21. februar 2007 Fagvalgsorientering Fagvalgsorientering – Institutt for bygg, anlegg og transport Kort orientering om Instituttet Studieretning Bygg.
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Regionale forskningsfond
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Tjenesteyting, handel og logistikk - Puls Hvordan få frem gode prosjekter - søknadsprosessen og vurderingskriteriene Ulf Henriksen og Trond Knudsen 30.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Fagevalueringer i Forskningsrådet - ny runde for samfunnsvitenskap Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
Plan for utarbeiding av veileder for akuttpsykiatri Akuttnettverket 18. oktober 2010 Torleif Ruud, avdelingssjef/professor FoU-avdeling psykisk helsevern,
Karriereplanlegging – den enkelte forskers ansvar alene? Trond Singsaas, NTNU 15. februar 2012.
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Strategi & bemanningsplaner
Mandat og rammeverk for evalueringen
Retningslinjer for klinisk praksis
RIS-metoden for prosessforbedring
Evaluering av norsk utdanningsforskning
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU
Effektevalueringer i lys av nytt styringssystem for Forskningsrådet
Evaluering av [prosjektnavn]
Gjennomføring av tilsynet
Ane Marte Rasmussen, spesialrådgiver
Utlysning av studentoppgave
Universitetet i Stavanger
Strategiprosess IV-S17/17 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Utskrift av presentasjonen:

Evaluering av forskning innen ingeniørvitenskapelige fag Om evalueringen Ved prosjektleder Malena Bakkevold

Hva kommer ut av evalueringen Kvalitet og relevans av forskningen innen ingeniørvitenskapelige fag blir evaluert av internasjonale fagpaneler Sterke og svake sider når det gjelder kvalitet av forskningen og samfunnsmessig betydning blir vurdert både på forsker- gruppenivå og på instituttnivå Områder hvor forskningen bør styrkes ut fra nasjonale behov blir identifisert og forslag til tiltak presentert

Hensikten med evalueringen: Gi et grunnlag for langsiktig utvikling av fagmiljøene innen ingeniørvitenskapen på nasjonalt plan Gi tilbakemelding til de berørte forskergrupper, institutter og institusjoner til hjelp for faglige prioriteringer og videreutvikling Gi et grunnlag for forskningsstrategisk arbeid i Forskningsrådet Være et grunnlag for forskningspolitiske råd til våre myndigheter

Organisering 3 ekspertpanel:  Panel 1: Bygg-, produksjons- og driftsteknikk  Panel 2: Konstruksjons- og produktteknikk  Panel 3: Energi- og prosessteknikk En overordnet rapport vil bli utarbeidet basert på de tre panelrapportene. Evalueringen organiseres som et prosjekt.

Mandat Panelene skal evaluere forskningens:  Vitenskapelige kvalitet  Relevans for samfunnet  Samarbeid (nasjonalt og internasjonalt)  Organisering  Ledelse Panelene blir bedt om å ta hensyn til tilgjengelige ressurser.

Fremdriftsplan for evalueringen: Oppnevning av paneler – Okt/nov 03 Faktaark – 15. nov 03 Egenvurderinger – 1.des 03 Høringsmøter og besøk – Febr/mars 04 Panelrapporter – Jun 04 Felles, overordnet rapport – Juli 04 Offentliggjøring – Sept 04

Forslag til eksperter – Frist: 25.09! Vi ber om: –Kort beskrivelse av forskningsfelt (CV), adresse, forslag til hvilke fagfelt ekspertene kan dekke Krav: –Professorkompetanse –Ikke sampubliseringer med norske miljøer siste 5 år Forslag sendes til prosjektsekretær Bente Johansen:

Kontaktperson ved instituttet Vi ønsker rask og effektiv kommunikasjon med instituttet under arbeidet med evalueringen. Navn på kontaktperson og e-post adresse sendes til prosjektsekretær Bente Johansen: Merk fristen: 25.09

Innholdet i evalueringsrapportene  Vurderinger av de enkelte instituttene/forskergruppene  Anbefalinger om forskningsaktiviteten fremover  Forskningspolitiske/-strategiske vurderinger og anbefalinger/råd

Retningslinjer for panelenes arbeid Ikke omtale av enkeltforskere eller forskergrupper ved angivelse av personnavn Evalueringen avgrenses til forskergruppenivå De evaluerte instituttene/forskergruppene får anledning til å kvalitetssikre faktaopplysninger. Retningslinjene blir gjort kjent for panelene ved oppnevning

Evaluering av forskning innen ingeniørvitenskapelige fag Erfaringer, trusler og muligheter Ved prosjektleder Malena Bakkevold

Hva har vi lært? Planlegge (prosjektplanlegging) Avgrense (faglig og organisatorisk) Informere og gå i dialog Sette rammer for panelenes arbeid Spre resultatene! Forskningsrådets rolle: Legge til rette, følge opp, gi råd til myndighetene

Styrke og muligheter I DAG Grundig planlegging Tilgjengelige ressurser God kontakt med miljøene Vilje til dialog Bevisst bruk av faglige rådgivere I MORGEN Høyere forskningskvalitet og bedre samspill forskningsmiljøer - samfunn Mer offensive råd fra Forskningsrådet Forskningsmiljøer bevisste egne muligheter Styrket dialog med fagmiljøene

Svakheter/farer og trusler I DAG Tidspress Ekspertproblemer Mangelfull prioritering av evalueringen Svake egenvurderinger I MORGEN Manglende oppfølging: –For få ressurser –Manglende evne til gjennomføring av tiltak –Tretthet i miljøene

Oppfølging av evalueringer – hva har skjedd? Konkrete resultater: Reorganisering av institutter, sammenslåing av avdelinger Etablering av nye forskergrupper og av større grupper Etablering av allianser Funksjoner som styrker strategisk utvikling og forskningskoordinasjon (bla.interfakultære utvalg) Endret ressursfordeling Økning av driftsmidler til postdok.stipendiater Fagevalueringer gir resultater!

Evaluering av forskning innen ingeniørvitenskapelige fag Fordeling av forskningsmiljøer på paneler Ved spesialrådgiver Dag Kavlie

Hvem skal evalueres ? Teknologiske fagmiljøer som gir utdanning på mastergradsnivå, og som ikke har vært evaluert sammen med naturvitenskapelige fagmiljøer: Ingeniørvitenskapelige fagmiljøer ved NTNU inkludert elkraft og materialteknologi Institutter ved Høgskolene i Narvik og Stavanger som har mastergradsprogram Teknologiske institutter ved NLH

Ingeniørvitenskap –klassisk inndeling Benyttet ved evaluering av teknologiske fagmiljøer i Nederland Maskinteknikk Bygningsingeniørfag Elektroteknikk Marin teknikk Petroleumsteknologi

Kriterier for inndeling i fagpaneler Legge faggrupper med likeartet kunnskapsbase i samme panel Dette er en evaluering av fagmiljøer, trenger derfor ikke være bundet av de utdanninger som gis Medlemmene av ekspertpanelene skal kunne gi gode vurderinger av faggruppene Om lag samme antall fagmiljøer i hvert panel Maksimalt tre paneler og åtte medlemmer i hvert panel

Forslag til paneler Panel 1: Bygg-, produksjons-og driftsteknikk Panel 2: Konstruksjons-og produktteknikk Panel 3: Energi- og prosessteknikk

Fag fordelt på paneler Panel 1: Bygg-, produksjons- og driftsteknikk Prosjektering Byggteknikk Geoteknikk Anleggsteknikk Veg- og samferdselsteknikk Vann- og avløpsteknikk Geomatikk og kartfag Produksjonsteknikk Driftsteknikk

Fag fordelt på paneler Panel 2: Konstruksjons- og produktteknikk Metallurgi Bygningsmaterialer Plast og kompositter Konstruksjonsteknikk Konstruksjoners sikkerhet Produktutvikling Produktdesign

Fag fordelt på paneler Panel 3: Energi- og prosessteknikk Elkraftteknikk Termisk energiteknikk Industriell prosessteknikk Klimatisering av bygninger Strømningsteknikk Petroleumsteknologi

Evaluering av forskning innen ingeniørvitenskapelige fag Instituttenes egenvurderinger i forhold til mandatet Ved spesialrådgiver Dag Kavlie

Fakta-ark Merk: Fakta-arket skal være til hjelp for ekspertpanelene Innhold: Organisation – Organisation chart Personell involved in research List of professors Statistics of graduates, M. Sc. and Doctors R&D expenditures by main source of funding Contact person Frist for fakta-arket: 15.november 2003

Egenvurderinger:  Gir grunnleggende informasjon om instituttet og forskningen  Er et viktig dokument for panelene Frist: 1.desember 2003 Forutsetter: Høy kvalitet: –Innhold –Framstilling Instituttet har ansvar for kvalitetssikringen Forskere må involveres Sendes samlet fra instituttet

Egenvurderinger – Disposisjon Instituttnivå 1.Organisation of the department 2.Leadership of the research 3.Strengths and weaknesses of the department 4.Strategy and plans for the future 5.Infrastructure (including major pieces of equipment) 6.The recruitment of researchers 7.Other information of relevance to the evaluation

Egenvurderinger – Disposisjon Forskergruppenivå 1.Collaboration with business and public sector and research impact 2.International relations 3.Strategy organization and national cooperation 4.The strengths and weaknesses of the research group 5.Description of research activities 6.Training and mobility of researchers 7.General conditions applying to the research

Egenvurdering - Vedlegg Brief CV, max. 4 pages, for all staff members in academic positions and post-doctoral fellows, including list of selected publications. List of doctoral candidates.

Hva er spesielt viktig for dere? Egenvurderingen: -sentrale, korrekte opplysninger, godt gjennomarbeidet dokument, oversiktlig -Godt bilde av forskningsaktiviter og betydningen denne har for næringsliv og samfunn Høringsmøtene: -korte, godt forberedte presentasjoner på engelsk; SWOT-analyse har fungert godt.