Helhetlige pasientforløp Nasjonal PKO-konferanse Tønsberg 08.06.2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Hva kan kommunehelsetjenesten gjøre for å sikre innleggelsesprosessen i sykehus slik at pasienten får et best mulig behandlingsforløp ? Lene L. Østebrøt.
Samhandling i kommunene mellom kommunene og spesialisthelsetjenesten.
Norsk Sykepleierforbunds Faggruppe for eHelse. Hovedmål: Sykepleierne skal: -ha kunnskap og kompetanse til anvende eHelse og velferdsteknologi -ha tilgang.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
AMBULANT MILJØTERAPEUTISK TEAM
STATOIL VEDLIKEHOLDSSTYRING.
HTV-konferanse 28. oktober 2013
Line Hurup Thomsen, PKO sykepleier Stavanger universitetssykehus
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
Samhandling - sett med sykehusets øyne
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Oslo universitetssykehus Praksiskonsulentordningen
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
DELPROSJEKT 2 HELSEFORETAK
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Informasjonsbehov i en klinisk hverdag Kreftpasienter Akutte hendelser
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Samhandlingsreformen St.melding 47
Erfaringskonferanse Kommunalt øyeblikkelig hjelp døgntilbud 18.november.
Erfaringer med etablering av kommunalt øyeblikkelig hjelp døgntilbud
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
ICF som modell i praktisk arbeid
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
Basiskompetanse.
Landsmøte i Medisinsk teknisk forening april 2006 Stavanger Rådgiver Bård Skage Informasjon fra Nasjonal kompetansegruppe for behandlingshjelpemidler.
Strategisk fokus , Helse Øst RHF Målområde 1: Kvalitet i behandling Standardisering av pasientforløp og liggetider, koplet til kvalitetsmålinger.
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Praksiskonsulenter Gunnar Bovim Administrerende direktør St. Olavs Hospital Arrangement, Trondheim,
Hvordan evaluere henvisninger og epikriser PKO landsmøte Kirkenes 3.juni 2010 Trygve Kongshavn, praksiskonsulent Vestre Viken HF, sykehuset Buskerud.
NASJONAL PKO KONFERANSE KIRKENES 2010 Kai Brynjar Hagen
Den faglige styrkingen av sykestuene i Finnmark
Samhandling sett fra Akuttmottaket ”Pasienten i fokus”
Møteplass 28. april 2011 Jens Reigstad Et uløst problem utløser et behov – et viktig problem skaper viktige behov Kan innovasjon bidra til bedre.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Prehospitalt Har anestesisykepleieren sin plass her?
Prosjekt Hverdagsrehabilitering Larvik kommune
Pasientforløp alkohol
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Regionale E-helseseminar 2008 Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling Rådgiver Kjersti Engeseth, avdeling IT-strategi.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Tverrsektorielt forskningssamarbeid mellom sykehus, universitet og kommune for bedre helse og helsetjenester Gunnar Bovim (Helse Midt-Norge RHF) Stig.
PreOB-prosjekt Salten Prehospital observasjons og behandlingsenhet Prosjektleder Anne Karin Forshei Tromsø 25.mai 2010 Saltdal kommuneSteigen kommuneMeløy.
”Gjensidig Hospitering 2008” Prosjekteier: Nygård Undervisningssykehjem Vestfold Prosjektfinansiering: Helsedialog Som følge av Fyrtårnsprosjektet ”helhetlig.
Fylkesmøte NSF Sarpsborg Virtuell avdeling: Visjon: Flere gode år i eget hjem med høy kvalitet på kommunale helsetjenester.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
1 Pasientsikkerhetsvisitter Adm. dir. Einar Magnus Strand.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
Vurderingskompetanse klinisk blikk og ansvar Hensikten er å styrke og videreutvikle medarbeidernes kliniske blikk og ansvar i den tjenesten de utøver.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Miljørettet helsevern
Sykepleierens dokumentasjon av helsehjelp
Ambulansebestilling Bruk av ambulanse
Styrende dokumenter 2013 Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF Protokoll fra foretaks-møte i St. Olavs Hospital HF 18. februar 2013 Krav og rammer.
Tidlig oppdagelse av forverret tilstand
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Utskrift av presentasjonen:

Helhetlige pasientforløp Nasjonal PKO-konferanse Tønsberg

2 Slagordet beskriver hva vi arbeider for og hvordan vi ønsker at andre skal se oss. Kvalitet innebærer å innfri eller overgå forventningen til en tjeneste eller leveranse i forhold til et allment akseptert nivå. Helhet innebærer å tilstrebe at eget arbeid passer inn i et samspill eller en kjede av aktiviteter. Helhet innebærer også å se at helse bare utgjør en del av det som er viktig for det enkelte menneske. Kvalitet og helhet

3 Hva er et helhetlig pasientforløp? ”Biografien” Kronisk sykdom 1 Kronisk sykdom 2 Akutt sykdom 1 Akutt sykdom 2 Akutt sykdom 3

4 ”Biografien” Kronisk sykdom 1 Kronisk sykdom 2 Akutt sykdom 1 Akutt sykdom 2 Akutt sykdom 3

5

6 Helhetlige pasientforløp – utfordrende områder og mulige ”angrepspunkter” Flere kroniske tilstander – noen som behandles av fastlege og noen som behandles av spesialist -Fokus: Avklaring av ansvar. Regelmessig utveksling av informasjon Hyppige vekslinger mellom opphold hjemme, i kommunale institusjoner, og i sykehus -Fokus: Tydelig samhandling og overføring av informasjon (henvisning, epikrise) Behandlere hos pasienten – behandlere pr distanse -Fokus: Avklaring av ansvar. Dekking av kostnader Balansen mellom sykdomsperspektiv og ”resten av livet” -Fokus: Trygghet. Moro

7 Noen parallelle verdener Pasientens opplevelse

8 Noen parallelle verdener Pasientens opplevelse Samhandling – praktisk tilrettelegging

9 Noen parallelle verdener Pasientens opplevelse Samhandling – praktisk tilrettelegging Dokumentasjon - journal

10 Noen parallelle verdener Pasientens opplevelse Samhandling – praktisk tilrettelegging Dokumentasjon - journal Planer - maler

11 Noen parallelle verdener Pasientens opplevelse Samhandling – praktisk tilrettelegging Dokumentasjon - journal Planer - maler Økonomi - krav - intensiver

12 Noen viktige informasjonsressurser i klinisk arbeid Pasientjournalen inkl. kurver Kvalitetssystemet - flytskjemaer Oppslagsverk Beslutningsstøtte Kliniske registre

13 Mange felles informasjonselementer ved ulike former for kurve Tidsakse Pasientadministrative data Kontaktinformasjon personell Sammendrag Cave Vitale observasjoner - Sirkulasjon, respirasjon, bevissthet osv. - Scoringer Medikamenter (piller – injeksjon – infusjon – ernæring - blod) - Ordinasjon - Administrasjon – utdeling - kontroll - Regnskap Utstyr Tverrfaglig verktøy og planstøtte Overlevering av beskjeder

14 Ulike informasjonsressurser som samspiller med pasientjournalen Nå Pasientjournalen – ”skjemaer” Kvalitetssystem Pasientjournalen - historie

15 Ulike informasjonsressurser som samspiller med pasientjournalen Nå Pasientjournalen – ”skjemaer” Kvalitetssystem Klinisk database  forskning, kvalitetsvurdering, ressursbruk osv. Pasientjournalen - historie Beslutningsstøtte

16 I dag: lite kontinuitet i dokumentasjonen  svært arbeidskrevende å forske/evaluere Nå Kvalitetssystem Klinisk database  forskning, kvalitetsvurdering, ressursbruk osv. Beslutningsstøtte Pasientjournaler

17 harald.