Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Advertisements

Nedlasting av Adobe Reader Adobe Reader brukes bl.a. for å åpne vedlegg i en E-post. Åpne Internett og skriv, adobe.no i adressefeltet, klikk Enter. Rull.
I.
Internett for nybegynnere
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hvordan bruke en videokanon
Nedlasting av Adobe Flash Player Adobe Flash Player brukes for å se video på Internett, YouTube, nett-TV osv. Åpne Internett og skriv, adobe.no i adressefeltet,
13 Lese fra dataskjerm.
-ikke bare for zippylæreren…
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
En innføring i spillet: Lag En Setning
Fra ord til liv August 2012.
Evaluering av oktober på blå
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Veiledning av elever / lærlinger
Dialogforedrag av nyhetsredaktør Per Skøien i Laagendalsposten Hva tenner redaksjonen?
Aggression Replacement Training
Velkommen til dommerkurs
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Her begynte vi NRK Super vi skal være et viktig veksthus for barn
Oppdatering for Adobe Reader Når du får oppdateringer fra Adobe Reader, kommer det en tekstboble nede til venstre på skjermen (se bildet under), her klikker.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Rolighetsmoen barnehage
Hva er Fronter.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Sammensatte tekster.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Ny rammeplan for barnehagen
Månedsbrev Smørblomst
TARKUS OG MEG I TRAFIKKEN
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Bøy substantivene i ubestemt form flertall og forklar setningene nedenfor Ta det piano! Kapittel 1 oppgave c.
Sett inn nok på riktig plass.
Lag leddsetninger med som
Bildebehandling i Paint
Fra ord til liv April 2010.
Fra ord til liv Februar 2010.
Kvalitet og brukermedvirkning
Hvorfor motstand mot teknologi? Voksnes motstand mot teknologi, redsel for å miste kontroll? –I kontroll ligger makt og den vil også barnet ha. (Frode.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
I dag snakker vi om psykiske problem:
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Hentet Av Johann Grip Hentet Barn har en egen måte Å bruke språket på.
-ikke bare for zippylæreren…
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
STUDIETEKNIKK og gode vaner
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Litterære virkemidler
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Og.
Barn og bevegelse Si JA til barnas bevegelsesglede!
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Barnehagens samfunnsmandat
Digital lekeplass – nye muligheter. 1 Presentasjon av Smartus. 2 Hvordan lage egne spill til Smartus? 3 Hva er erfaringene i Norge? 4 Hvordan implementere.
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
BARNAS BARNEVERN 2020.
Slik lager du sjablonger med Gimp!
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
SKRIVEDANS Skrivedans er en metode for å utvikle skriftsspråket. Her trenes skriveforberedende bevegelser gjennom lek og musikk. MAIKEN MAASBACH- Gruppeleder,
O PPGAVE 28 Side 151 – 152 Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Utskrift av presentasjonen:

Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?

Den digitale leken hvorfor? Digitalt leketøy gir utgangspunkt for engasjement og gode opplevelser Den digitale leken i barnehagen er en sosial setting og derved sosial læring Digital lek er på lik linje med annen lek Digital lek bidrar til å jevne ut gapet mellom barn fra forskjellig hjemmemiljø

Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen? Eksempel: Frøydis 1,9 år mestrer ikke øye-hånd koordinasjonen som skal til for å styre musa. Hun sitter derfor bare å ser på skjermen og det gjør hun en stund uten at det skjer noe i skjermbildet. Hun beveger seg i takt med musikken og ser på bildet. Broren Sigurd (3,6 år) kommer for å hjelpe henne. Typisk for denne situasjonen er at Sigurd ”forhandler” og tar avgjørelser om hva som blir neste tastetrykk: ”Frøydis, skal jeg trykke her?” spør han stadig vekk, og Frøydis svarer alltid ”ja!”.

Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen? Datamaskinen bør få en plass på lik linje med annet pedagogisk materiale som stimulerer barns lek, språk, kognitive og sosiale utvikling