04.04.2017.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
Fagskolens nasjonale retningsgivere
2 Kommune og fylkestingsvalget 2011 Fag- og yrkesopplæring.
FINNMARKSMODELLEN for akvakultur og fiskerifag
Læring på arbeidsplassen
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Fagarbeider i bibliotek
- med regionen i fokus Tilbudet 2012 – hovedpunkter •Hovedutfordringer –Toppår målt i antall avgangselever fra grunnskolen – 150 flere.
NHO og partnerskap for karriereveiledning
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Presentasjon av fagseksjonen Kurs Spesialistordningen Veiledning Annen faglig virksomhet.
VEIEN TIL FAGBREV ER BROLAGT MED TÅLMODIGHET METTE K. HAUGEN, FAGFORBUNDET ”Vaktmesterens rolle i fremtiden” 23. – 24. nov, 2010.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
RFF’s ÅRSKONFERANSE 2013 BERGEN 6. – 8. MAI. RFFs vedtekter (utdrag): Navn og formål  Rådet for offentlige fagskoler (RFF) er et koordinerende organ.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Status for Kunnskapsløftet
Ved et veiskille? Landskonferansen 2003 Studieforbundet natur og miljø.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
har vi gleden av å invitere til
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Eller: hvem skal bygge landet? Gode valg i utdanningssystemet.
Fagskoleutvalget André Kristiansen Fagskoleutvalget, sekretariatet 22. september 2014.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Opplæringskontor som lærebedrift Utfordringer og forventninger
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Rådgiversamling 4. november 2015 Tilbudsstrukturen- hva- hvordan-hvorfor Leif B Olsen Rådgiver.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.

Ny tilbudsstruktur- naturbruk
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Fagforbundet Vest-Agder
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

04.04.2017

FRNA Kunnskapsdepartementet Utdanningsdirektoratet (UDIR) Samarbeidsrådet for yrkesopplæring (SRY) 9 faglige råd, ett for hvert utdanningsprogram Faglig råd for naturbruk FRNA dekker hele utdanningsområdet naturbruk UDIR er sekretæreat for alle rådene

FRNA Rådet er partssammensatt og fordeler seg på : 4 arbeidstakerrepresentanter, Fellesforbundet, Sjømannsforbundet, Fagforbundet, Fiskarlagets mannskapsseksjon 4 arbeidsgiverrepresentanter, LA, BNL, NRL, MEF 3 representanter i fra skoleforbund, utd. Forbundet, skolenes landsforbund 1 fylkeskommunerepresentant Alle har personlige vararepresentanter

FRNA Rådene oppnevnes for en 4 års periode, er nå i begynnelsen av den andre Valgt et arbeidsutvalg på tre (partssammensatt) for de første 2 år. 5 rådsmøter i året, 1 fylkesbesøk og 1 utenlandstur hvert andre år Sekretær for rådet Unni Teien

FRNA Har ansvaret for følgende fag: Hest/hovslagerfaget, skogsoperatørfaget, anleggsgartnerfaget, reindriftsfaget, fiske og fangst, akvakulturfaget, skolefagene landbruk og gartneri Skal samarbeide med andre faglige råd i saker som har felles interesse

FRNA Budsjettforliket i stortinget 2003 – 4 dannet rammene for kunnskapsløftet og den modellen som administrativt er lagt til rette. FRNA skal ha et tett samarbeid med UDIR og SRY Saker som skal fremmes, fremmes til SRY og deretter videre til departementet Det står de faglige rådene fritt til å fremme egne saker utover saker som kommer til behandling i fra Dep. UDIR, SRY mv.

FRNA – FORMÅL - MANDAT Formål Rådgivende organ som skal være resurser innen sine fagområder i fag og yrkesopplæring Utvikle kvalitet i fagene sett i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv Se trender og utviklingstrekk slik at fagene dekker arbeidslivets, den enkeltes og samfunnets behov for kompetanse

FRNA – MANDAT - FORMÅL Formål Ivareta en faglig helhet innen utdanningsprogrammet Representantene skal representere hele kompetanseområdet og ikke bare eget fagområde. Samarbeide med UDIR og SRY Kan trekke inn yterlig spisskompetanse etter behov Konstituerer seg selv

FRNA – MANDAT - OPPGAVER Gi råd og innspill i forbindelse med endring av tilbudsstrukturen innen det yrkesfaglige utdanningsprogrammet Bistå i arbeidet med utvikling av læreplaner, vurderingsordninger, kompetanseutvikling og kvalitetsutvikling, evaluering og oppfølging av kunnskapsløftet Bistå med å følge læreplanene i opplæringsløpet

FRNA- MANDAT - OPPGAVER Skal vurdere tilbudsstrukturen og ved behov ta initiativet til å etablere nye lærefag innen området Gi råd i faglige spørsmål når Dep. UDIR eller SRY ber om dette Kan på eget initiativ ta opp saker av prinsipiell og overordnet karakter. Når det gjelder samarbeid med andre aktører vil dette kunne være organisasjoner mfl. Som har interesse i utdanningsområdet

FRNA – MANDAT - HANDLINGSPLAN 2+2 modell i skoleløpene/struktur Praksisbrev/frafallsproblematikken Karlsen utvalget Rekrutteringsproblematikken Potensielle nye fag/strukturproblematikk Implementering av læreplaner Oppfølging av Fylkeskommunene/YON Oppfølging av fagskoleproblematikken

FRNA – HANDLINGSPLAN - OPPFØLGING Oppfølging 2+2 modell/struktur Lav/nesten ingen søknad til skolefagene landbruk og gartneri Bekymret for rekruttering til yrkene Kamp om ungdom Næringen trenger kvalifisert arbeidskraft Ønsket forsøk 2+2 ikke innfridd Startet forhåndsarbeidet med tange på 2+2 modell/lærefag innen landbruk og gartneri/status

FRNA – HANDLINGSPLAN - OPPFØLGING Oppfølging praksisbrev Urovekkende høyt frafall innen yrkesfag Kunnskapsløftet er bygget på fleksibilitet Praksisbrev er et forsøk der skoletrett ungdom får et toårig tilbud, med mulighet for å gå over i ordinær lære etter to år Ideen er å yrkesrette fellesfagene/gi forståelse for sammenheng mellom teori og praksis

FRNA – HANDLINGSPLAN - OPPFØLGING Oppfølging – Karlsen utvalget FRNA skal behandle høring i rådsmøte i desember Innstillingen inneholder tiltak som er viktig for videreutviklingen av yrkesutdanningen Åpner for nye perspektiver Som spesielt viktig ser FRNA Det videre løp etter endt fagutdanning, Fagskolen og Y veien Forskning kvalitetsutvikling

FRNA – HANDLINGSPLA - OPPFØLGING oppfølging rekrutteringsproblematikk Kun mellom 2,5 – 3 % av ungdommen velger naturbruk Lav søknad vil kunne føre til nedleggelser av videregående skoler innen naturbruk Næringslivet innen naturbruk mangler fagkompetanse FRNA har i samarbeid med UDIR statistikk SSB startet kartlegging av behov for fagarbeider samt forespørsel til ECON om videre materiale

FRNA – HANDLINGSPLAN - OPPFØLGING Oppfølging potensielle nye fag/strukturproblematikk Vurdere landbruk og gartneri som lærefag Signaler om et nytt hundefag Det vil komme søknader angående kryssløp FRNA har tatt initiativ overfor Sørvis og samferdsel hvor det er nedsatt en arbeidsgruppe som skal se på bruk av prosjekt til fordypning i forbindelse med naturbasert reiseliv som satsningsområde

FRNA – HANDLINGSPLAN - OPPFØLGING Oppfølging implementering av læreplaner Et av mandatets klareste arbeidsoppgaver Utfordringer på den enkelte skole Hvordan leggetilrette for opplæring Samarbeid skole/arbeidsliv Hvordan bruke prosjekt til fordypning Er læreplanene i trå med behov? Viktig for faglige råd å være oppdatert

FRNA – HANDLINGSPLAN - OPPFØLGING Oppfølging Fylkeskommunene, YON Fylkeskommunene er nå representert faglige råd De faglige rådene skal ha årlige møter med Fylkeskommunene Viktig med kommunikasjon i forhold til hvordan fungerer system og opplæring i hele kjeden Viktig med kontakt og innspill/toveis kommunikasjon Har så langt meget positiv erfaring med slike møter

FRNA – HANDLINGSPLAN - OPPFØLGING oppfølging fagskoleproblematikk Fagskolen er den mest naturlige vei etter fullført VG. opplæring Er i dag ingen naturlig link/kommunikasjon mellom NOKUT og fag og yrkesopplæring Må få til en mer systematisk opplæring/tilbud tilpasset den enkelte utdanning FRNA tar initiativ overfor NOKUT for å starte en diskusjon

AVSLUTTNING Kunnskapsløftet er enda ikke satt fult ut i live Viktig å få synliggjort problemstillinger og utfordringer på et tidlig stadie Viktig med kommunikasjon mellom sentrale og lokale aktører i utdanningssystemet FRNA ønsker samarbeid og innspil i fra aktuelle aktører innen naturbruk for å få en best mulig utdanning Hvordan gjøre fagene attraktive sett i en fremtid

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN

04.04.2017