Gjennomføring av unge&rus Nordseter skole 2008/09 Lena Bjørnsen Hoff.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldrenes betydning
Advertisements

Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Fra prøving og feiling til
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Elever som ressurs i kulturarbeidet på Kolnes skole
Unge & Rus Bjørnholt skole.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
Fra prøving og feiling til
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
Foreldrekontakter Ved arbeidsutvalget i FAU Utarbeidet av Arly Hauge Presenteres onsdag av Birgitte Engestøl.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Vurdering for læring på Linderud skole
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
FAU Møte 3. september 2013 Velkommen Registrering ved døren.
Bibliotekprosjekt – Mortensrud skole
Ingjerd, Beate, Kristin, Arne Olav
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Cafédialog – elevmedvirkning
Helsesøsters rolle i FRI Lillian Larsen, Helseavdelingen Asker kommune
Overgangsprosjektet NY GIV
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Momenter til planlegging Nileseren. Gratis klassesett av aviser i inntil ni selvvalgte uker. Lesetrening dagsaktuell undervisning.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Hva er en foreldrekontakt?
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Cafédialog – elevmedvirkning
Velkommen til Vikhammer ungdomsskole
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Møte med klassekontaktene
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Medvirkning og medborgerskap i skolen
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
L ÆRINGSMILJØUTVIKLING ETTER RENDALSMODELLEN Praktisk arbeid og entreprenørskap.
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
UNGE OG RUS - AUSK. ALTA UNGDOMSSKOLE Alta ungdomsskole har pr. dato ca. 475 elever og ca. 70 ansatte Skolen består av 17 klasser (inneværende år 6 klasser.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Velkommen til foreldremøte høsten 2017
Gruppelederopplæring Nord-Troms oktober 2008
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Foreldreengasjement ved Lassa Skole
Teinå skoles hjemmeside.
Samarbeidsutvalg (SU)
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Utskrift av presentasjonen:

Gjennomføring av unge&rus Nordseter skole 2008/09 Lena Bjørnsen Hoff

TidArbeidsoppgaverAnsvarligForberedelserUtført 11/9En lærer fra hvert team er på introduksjonskursLenaTeamene har blitt enige om hvem som skal gå på kurs 16/9Lærerne presenteres for oppleggetLenaInfomappe og forslag til gjennomføringsplan lages til lærerne 16/9 Foreldrene informeres om opplegget Kontakt med FAU/foreldrekontakter LenaLærerne er informert Lærere som ikke har vært på kurs setter seg inn i opplegget 8. trinnslærere Tone, Siri og Lena Tid med lærerne på datarom – vise Teamene implementerer opplegget i sine planer TeameneLærerne har satt seg inn i opplegget og forslaget til gjennomføringsplan Uke2 Foreldremøte 1 Gruppelederopplæring Lena + foreldre Teamene Søknadsprosess om å bli gruppeleder er gjennomført (6 gruppeledere pr. klasse). Det er klart hvordan utvelgelse skal skje Uke3 Elevene informeres om opplegget Målsettingen med Unge&Rus diskuteres TeameneBooke datarom (en time for hver klasse) Uke4 En rokering brukes til opplegget søknad + gruppearbeid TeameneLærere og gruppeledere har forberedt hva som skal gjøres Uke5 En rokering brukes til opplegget - gruppearbeid TeameneLærere og gruppeledere har forberedt hva som skal gjøres Uke6 En rokering brukes til opplegget - gruppearbeid Lena + foreldre Teamene Lærere og gruppeledere har forberedt hva som skal gjøres Uke7Foreldremøte 2LenaElevenes fremføringer er klare til fremvisning Gjennomføringsplan ”Unge&Rus” Nordseter skole 2008/09

Min rolle i gjennomføringen Informasjon Planlegging Gruppelederopplæring Foreldremøtene

Tiltaket må sikres forankring og Skolens ledelse må følge opp vedtaket om gjennomføring -obligatorisk og tilsynelatende forankret -inn i skolens planer/årshjul ”Snubletråder” som påvirket implementeringen av tiltaket

”Snubletråder” forts. Kompetanseheving er avgjørende og Den enkelte deltakers motivasjon og kompetanse i forhold til de ulike delene av programmet -motivasjon -introduksjonskurs -nettbasert -gruppelederopplæring

”Snubletråder” forts. Strukturelle forhold ved den enkelte skole har betydning - viktig å integrere fagene -to foreldremøter

Veien videre lærerne på 8. trinn til høsten min rolle