1 Deltagere ITU’s konferanse ”Digital Dannelse” Velkommen til Telenor 16.10.03.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

Teknologi i klasserommet
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
RHS Erfaringskonferanse 19. og 20.november VEILEDNINGSGRUPPENE EVALUERING.
RHS veiledning Bakgrunn: Behovsundersøkelse høst 2000 Veiledningsped 3vt utdanning- des 2001/ februar personer Opprettet grupper fra høst 2001.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
©TNS Norsk Finansbarometer 2014 Norsk Finansbarometer 2014 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Spørsmål 5: Hvilke fag som inneholder miljøelement (i undervisningen) underviser du i? (Spørsmålet er kun stilt til faglærere)
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
DKFU Kunnskapsbyen Drammen - et godt sted å bo, med Norges beste skole 2006: Norges billigste skole 2011: Norges beste skole 2011: Norges billigste skole.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Holdning til aldersgrensesetting © TNS Oktober 2013 Holdning.
Innhold Innhold Side 1.
Valgfag på Kastellet skole
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Litt om FAU, hva vi har gjort, og planene fremover. Rugtvedt Skole - Bamble 2007/2008.
Dagligbankundersøkelsen 2014
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Bredbånd i klasserommet1 Bredbånd i klasserommet – det virker som det ikke virker 12k / HØYKOM-prosjekt Presentasjon v/Torill Lønningdal, leder styringsgruppen.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
LAVA Læring Prosjektbasert læring med IKT støtte i skolen I PERSPEKTIV Bent Foyn, Prosjektleder Ass. forskningssjef Norsk Regnesentral.
Velkommen til Tastarustå skole
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Per Håvard Frilund Orientering Åndalsnes ungdomsskole Onsdag
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Hva står LINK for? Lokale informasjonsnettverk i Numedal.
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Nye IKT-løsninger fra skolestart 2015
Undervisning og barnehage
Utskrift av presentasjonen:

1 Deltagere ITU’s konferanse ”Digital Dannelse” Velkommen til Telenor

2 Kveldens meny og kjøreplan 1900 Velkomstord og så litt å spise! Omvisning V/Kirsten Saga Hva vi gjør V/Marianne Jensen og Bente Brunsgård Expo future V/ Jan Gunnarsen Gruppe AGruppe B Gruppe C Gruppe A Gruppe B Gruppe C 2115 Avreise med buss!

3 Hva gjør vi i Telenor innen skole Telenor-uken med eget prosjekt på skole –Fremtidenes skole handler mer om organisering og finansiering enn tekniske løsninger – de finnes i dag! –Et eksempel på hvordan læring foregår når verktøy ikke lenger er en hindring – vår 9ende klasse og powerpoint –En undersøkelse foretatt av Gallup bland skolesjefer og rektorer Ny fokus på regional utvikling, hvor skole er viktig i forhold vårt budskap og våre tjenester til kommuner Mange års forskning Telenor FOU og vilje til å satse fremover

4 Skoleundersøkelse om IKT – Noen sentrale funn Målgruppe: Skolesjefer (ass. skolesjefer, oppvekstsjefer) Undersøkelse for Telenor 129 intervjuer Uke August 2003 TNS Gallup

5 I hvilken grad synes du at du har generell kjennskap til nytte og bruk av IKT og bredbånd i undervisningen og administrasjon av klassen? n=129 % Norske skolesjefer mener selv de har god nok kunnskap om IKT Flere enn 4 av 5 Skolesjefer mener de har god nok kjennskap ”til nytte og bruk av IKT og bredbånd i undervisning”. Noen flere i de største kommunene.

6 Stor uvitenhet blant skolesjefene om om hvilke støtteordninger for skole som eksisterer i Norge i dag n=129 % Hva har din kommune søkt?Hva har din kommune fått?

7 9 av 10 kommuner har i år planer for IKT-investering/oppgradering av skolene – men lav kunnskap om det faktisk budsjett Finnes det i dag planer i kommunen for investeringer i oppgradering av PC’er, programvare, kommunikasjon, bredbånd med mer til skolene i din kommune? n=129 Hvor mye er budsjettert i inneværende år for investeringer og oppgraderinger? n=116 Hvis ja: % % Merk: Flest planer i de større kommunene – 95% vs. 85% i de små.

8 ’Skole’ står høyt på den lokalpolitiske dagsorden i årets valgkamp. IKT-investeringer rangeres som den nest viktigste enkeltsak n=129 % Hvilke lokalpolitiske saker er aktuelle i din kommune?

9 Investering og oppgradering i inneværende år Finnes det i dag planer i kommunen for investeringer i oppgradering av PC’er, programvare, kommunikasjon, bredbånd med mer til skolene i din kommune? n=129 Hvor mye er budsjettert i inneværende år for investeringer og oppgraderinger? n=116 Hvis ja: % % Merk: Flest planer i de større kommunene – 95% vs. 85% i de små.

10 Skoleundersøkelse om IKT – Noen sentrale funn Målgruppe: Rektorer ved grunnskoler i Norge Undersøkelse for Telenor 311 intervjuer Uke August 2003 TNS Gallup

11 I hvilken grad synes du at du har generell kjennskap til nytte og bruk av IKT og bredbånd i undervisningen og administrasjon av klassen? n=311 % For store kommuner er resultatet 86% - For små kommuner er tallet kun 73% 4 av 5 norske rektorer mener selv de har god nok kunnskap om IKT, men betydelig forskjell mellom små og store kommuner

12 Dersom du fikk tilgang på nye ressurser utover det du har i dag, og som du kunne prioritere fritt innenfor skole, hva ville du prioritere først av…? n=311 Kun 1 av 4 rektorer vil prioritere IKT-investeringer hvis de fritt kunne disponere nye ressurser % Én av fire prioriterer IKT som førstevalget. Noen flere i små kommuner

13 Tilstrekkelig tilgang på IKT kompetanse: Andel rektorer som svarer ’JA’ når det gjelder……. og Har du som leder tilstrekkelig tilgang på IKT kompetanse…? (andel ja) n=311 % Det er ikke overlapp mellom svarene på de to spørsmålene. Ca 80 % av de som svarer ’lokalt på skolen’ svarer ’sentralt i kommunen og vice versa. 15% av samtlige svarer ’nei’ på begge spørsmål

14 2 av 3 rektorer mener at skolens lærere har nok kompetanse til å ta i bruk IKT hjelpemidler Har lærerkollegiet kompetanse nok til å ta i bruk nye IKT hjelpemidler? Hvis nei : Hva er årsaken? % Her svarer 72% JA i store kommuner og 56% JA i små.

15 Samarbeid mellom skoler innenfor kommunene praktiseres meget ulikt i Norge, men flertallet ser for seg en forbedring over tid. I hvilken grad er det i dag samarbeid mellom skoler innen din kommune? Med samarbeid mener vi, felles planer, dele lærer- og andre ressurser, osv. Er det…? n=311 I dag:3 år frem i tid: Hvis du ser 3 år frem i tid – hvordan tror du samarbeidet mellom skoler innen din kommune vil være? Tror du det vil være…? % % Halvparten forventer en forbedring i løpet av en tre-års periode Et meget splittet utvalg

16 regionalt Kommunikasjon Skole – skole LS – skole Skole – hjem Lærer – lærer Mellom elever osv Prosesser Organisering Pedagogiske Samarbeid Osv…. Rammeverk Standardisering og

Forskning på IKT og læring i Telenor Fra fjernundervisning til skolehverdag

18 Brukerorientert forskning Brukerforsøk –ny teknologi –gammel teknologi på nye måter Nettbasert –Kringkasting –Satellitt –Videokonferanser –Internett –Mobilkommunikasjon I skjæringspunktet mellom pedagogikk, teknologi og organisering

19 Digitale læremidler: EduAction ( ) et forskningsprosjekt som har utviklet 2 nettbaserte 3D-miljø for samarbeidslæring innen natur- og miljøfag og utprøvd disse i ungdomsskolen. Corpus Callosum Dronning Maud Land

20 Skole-hjem kommunikasjon Behovsundersøkelse 2002 –Lærere og foreldre har ulike behov Flesberg ungdomsskole: Yrkesveiledningsprosjektet 2002 –Bruk av ClassFronter “Digital Ranselpost” –Utprøving på Bøler ungdomsskole 2003/2004 –Web-basert –Uttesting av SMS og multimedia

21 Multimedia i skolen Landsdekkende undersøkelse blant norske grunnskoler og videregående skoler –Dyrt, men stort pedagogisk potensiale Elever som innholdsprodusenter –Krav til utstyr og båndbredde –Lærernes kompetanse –Pedagogisk utfordring

22 Elever som fleksible arbeidere Skolen lite tilpasset fleksibilitet mht teknologi og organisering Dårlig sammenheng mellom bruk og tilgang til IKT hjemme og på skolen Læring i lokalsamfunnet, bibliotek, næringsliv etc. Mobilitet: lærere bruker private mobiler mot elevene for koordinering/kommunikasjon –Innovative løsninger for administrasjon, koordinering, og pedagogisk bruk –Små bærbare terminaler i felten

23 Suksessfaktorer for bredbånd i skolen Fra pilot til innføring i skolen –Fra de få til de mange Ressurseffektiv drift, tynne klienter Relevant innhold og tjenester –Relevante og nyttige tjenester –Innhold som kan brukes i undervisningen –Digitale ressurser til inspirasjon og gjenbruk Best Practice (Guide) –Lære av andres erfaringer

24 Våre nettsider for IKT og læring: