Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Anton Punsvik, kapellan, Sortland
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Møteplass for etisk refleksjon
VERDIGHETSPRINSIPPER
Normer, verdier og holdninger
Barn og unges rett til deltakelse
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Det gode Det rette Det rettferdige
Religioner og livssyn i dag
Poteten – kjærlighet og glede!
Nærhet vs. stoppeklokke
Etiske modeller - hva er det?
Penger & etikk to sider av samme sak? Henrik Syse, forsker og filosof
Samfunnet og meg – eller meg og samfunnet?
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
KRL Av Karina Schjølberg
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Rolighetsmoen barnehage
Leken i et samfunnsperspektiv
Etikk.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Kirken har fått en ny plan for diakoni, en plan som gjelder fra 1. 1
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Mestring og forebygging av depresjon
De usynlige Hva vet vi om situasjonen i Oslo i dag? Noen inntrykk fra Kirkens Bymisjons virksomheter Sturla J. Stålsett Generalsekretær.
Etikk og moral i lederskap
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Kreftavdelingen skal ved hjelp av egne ressurser være en OASE for kreftpasienter, pårørende og helsepersonell. Avdelingen skal være en BASE for kreftomsorgen.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Etikk i Haugesund Kommune
Bokollektivet Målgruppe:
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Profesjonsfellesskap til beste for barn og unge Lars Gunnar Lingås Førsteamanuensis i profesjonsetikk og veiledning, fil dr
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Etikk og helseprofesjonene
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Etikk og verdier – bare ord
Den entusiastiske lærer
«Hvorfor gjør vi det?» Refleksjoner om etikken – og grunnmuren
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
For å samhandle godt med mennesker med forskjellig livssyn og kulturbakgrunn, er det viktig med kunnskap om religiøs tro og tradisjoner.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Tverrfaglige tema.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett

Prostitusjonsfeltet Prostitusjonsfeltet – et utfordrende felt med store motsetninger sterke meninger, sterke interesser et ’gammelt’ felt, i stor endring et felt med store praktiske, faglige og politiske utfordringer. ikke minst, og først og fremst, store etiske utfordringer.

Mennesker ’Prostitusjonsfeltet’ handler om mennesker Om medmennesker Om oss mennesker Om enkeltmennesker....og grupper –Kvinner, menn –Norske, utenlandske –Rusmiddelavhengige eller ikke –Utsatt for menneskehandel eller selvstendige –Etc... Etisk utfording: Se det mennesket

Hvorfor etikk? Fordi her er mye makt og mye maktmisbruk. Den etiske utfordring, eller den etiske fordring oppstår fordi vi mennesker er avhengige av hverandre. Avhengigheten er der alltid Avhengigheten er alltid asymmetrisk Asymmetri som skaper makt Makt skaper krav om etisk handling

Ny lov: Å se, og ikke lenger se Viktig: Gjøre opp status Så godt vi kan: se hva som skjer, tolke utviklingstrekk – i lys av den enkelte berørte, ikke av hva vi har ment, tenkt, trodd...etc. Et spørsmål om ærlighet vis-a-vis virkeligheten Bekymring: En generell, offentlig glede over å ikke lenger se noen bestemte (med)mennesker. (Loven ’virker’) Hvordan virker loven? For hvem virker loven?

Etikk: Handler om å se Se den enkelte, som (med)menneske Etikk: Menneskesyn + samfunnssyn + verdisyn

Menneskesyn Ingen er uunnværlig ENHVER ER UERSTATTELIG

Menneskesyn Ethvert menneske må alltid være MÅL i seg selv og aldri kun et middel. (I. Kant)

Menneskesyn Den enkeltes verdi – uavhengig av prislapp, status eller nytteverdi. Uavhengig av moralsk vandel eller gyldig oppholdtillatelse. Krevende. Fundamentalt

Samfunnssyn et samfunn der fellesskapet struktureres etter det prinsipp at ethvert menneske er uerstattelig – alltid mål i seg selv og aldri kun et middel

Verdisyn Verdisyn – hva er et gode? Verdier: Noe det blir mer av, jo fler som deler Motsatt: verdisaker Vår tids viktigste verdispørsmål: Å vite forskjellen på verdier og verdisaker

Respekt, rettferdighet, omsorg Visjon: at mennesker i byen erfarer respekt, rettferdighet og omsorg Hva betyr det i ’prostitusjonsfeltet’ – i dagens situasjon? Noen konkrete etiske utfordringer

Respekt Re-spectare: ’se om igjen’ Usynlighet/usynlighet, synliggjøring/usynliggjøring Talsmannsrollen, ’på-vegne-av’-rollen –Nødvendig –Umulig? Hvordan respektere den enkeltes forskjellighet, mangfoldet, nyansene –uten å svekke solidariteten, –og samtidig tydeliggjøre og avvise maktmisbruk, undertrykkelse, urettferdighet Talsmannsrollen og brukermedvirkning: –Respektere retten til å tale på egne vegne, også ’på tvers’

Rettferdighet Et felt med mye urett, mye utbytting, stort maktmisbruk Fokus på mønstre og systematiske skjevheter Rettferdighet mellom kjønnene Rettferdighet mellom fattig og rik...mellom kulturene, folkegruppene Prostitusjon + globalisering = menneskehandel

Prostitusjon og innvandringspolitikk Hvilke alternativer tilbys? Hvor reell er den politiske viljen til å hjelpe ofre for menneskehandel? Asylpolitikken går foran alt? Menneskerettigheter er egentlig borgerretter? Menneskeverd er avhengig av statsborgerskap? Anmeldelse av menneskehandel og retten til opphold: –Interessestyrt instrumentalisering av den enkelte?

Menneskerettigheter = borgerrettigheter ”I nasjonalstatens system viser de såkalt ukrenkelige og uomtvistelige menneskerettighetene seg å være blottet for enhver form for beskyttelse i det selvsamme øyeblikk det ikke lenger er mulig å oppfatte dem som rettighet for borgerne av en stat. Og hvis man tenker seg om er dette allerede tilstede i erklæringen fra 1789, Déclaration des droits de l’homme et du citoyen,....” Giorgio Agamben: Midler uten mål s 26.]

Omsorg Hvordan vise omsorg –I praksis –I offentligheten –I det enkelte møtet –For ofrene –For ’den Andre’ –...også den (med)skyldige, den som utbytter... –Uten å gå på akkord med rettferdigheten, solidariteten

Omsorg Hvilke alternativer tilbys? Omsorg: Holde håpet levende, hos den enklte, for den enkelte La handlinger holde liv i håpet Endringens tid = mulighetens tid Stor utfordringer, stort ansvar Felles ansvar for alle aktører i ’feltet’

Konferansens mål Å sette hverandre bedre i stand til å ivareta det ansvaret...og sette fokus på mulighetene, alternativene, løsningene Holde liv i håpet:

De kan skjære ned alle blomstene, men de kan aldri stanse våren Pablo Neruda