1 PILOT Nettverksmøte Noen idéer til bruk av IKT i realfagundervisning Stein Dankert Kolstø Inst. for praktisk pedagogikk 2. september 2002.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
© 2006 IFS AB. All rights reserved.
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Eksperimentelt arbeid
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum.
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Veiledet lesing Mørkved skole
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
Praksislærermøte GLSM-praksis
Arbeidsmåter i naturfag
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Yrkesretting Seminar på Askøy videregående skole Tirsdag 20. august 2002 Innlegg ved Stein Dankert Kolstø, Institutt for praktisk pedagogikk.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Avdeling for sosionomutdanning
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Strategier og kompetanse
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
PBL i praksis? Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Elever som forskere i naturfag – ElevForsk
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Forum for studentaktive læringsformer
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

1 PILOT Nettverksmøte Noen idéer til bruk av IKT i realfagundervisning Stein Dankert Kolstø Inst. for praktisk pedagogikk 2. september 2002

2 Idéoversikt –Gjennomtenkning av laboratoriumprosedyrer (Word) Gjennomtenkning av laboratoriumprosedyrer (Word)Gjennomtenkning av laboratoriumprosedyrer (Word) –Stimulere til tolkning av måledata (Datalogging) Stimulere til tolkning av måledata (Datalogging)Stimulere til tolkning av måledata (Datalogging) –Planlegging av åpne forsøk (Word) Planlegging av åpne forsøk (Word)Planlegging av åpne forsøk (Word) –Læring gjennom skriving (Skoleavisa) Læring gjennom skriving (Skoleavisa)Læring gjennom skriving (Skoleavisa) –Problembasert læring i realfag (FLE) Problembasert læring i realfag (FLE)Problembasert læring i realfag (FLE) –Vurdering av innhold og resultater fra forsøk (LUVIT) Vurdering av innhold og resultater fra forsøk (LUVIT)Vurdering av innhold og resultater fra forsøk (LUVIT) –Oppgavebasert selvstudium (Animasjoner) Oppgavebasert selvstudium (Animasjoner)Oppgavebasert selvstudium (Animasjoner)

3 Gjennomtenkning av laboratoriumprosedyrer n Pedagogisk utfordring ved bruk av lukkede øvelser: –Få elevene til å forstå stegene i forsøket –Få elevene til å se praktiske aktiviteter i lys av teori n Forslag: –Bruke klippe-og-lime muligheten i tekstbehandlingsprogram Bruke klippe-og-lime muligheten i tekstbehandlingsprogramBruke klippe-og-lime muligheten i tekstbehandlingsprogram Ref: Roger Frost URL:

4 Stimulere til tolkning av måledata n Pedagogisk utfordring ved praktisk arbeid: –Få elevene til å koble målinger og resultater med teori n Forslag: –Diskusjon rundt grafisk framstilling av 'kontinuerlige' data

5 Måling av drivhuseffekt n Forsøksoppstilling: –To åpne pappesker, en med plastlokk. Ut i solen!

6 Test av utstyret

7 Arbeidsbok

8 Arbeidsbok

9 Måleresultater Denne måleserien ble tatt inne. Vi brukte en kraftig arbeidslampe som sol.

10 Diskusjon i klassen n Hva har skjedd? n Når satte vi eskene på høykant? n Hvorfor steg temperaturen i begge eskene? EFFEKT 1? n Hvorfor steg temperaturen i esken med plastfolie mest? EFFEKT 2? Til idéoversikten Til idéoversikten

11 Planlegging av åpne forsøk n Pedagogisk utfordring: –Få elevene til å gjennomtenke en plan for systematisk undersøking n Forslag til stillas: –Bruke planleggingsmal i en opplæringsfase –Eksempel Eksempel Ref: Roger Frost URL: Til idéoversikten Til idéoversikten

12 Læring gjennom (prosessorientert) skriving n Pedagogisk utfordring: –Motivere til skriving av lengre faglige tekster n Forslag: –Publisere på klassens 'matematikkavis' / 'naturfagavis' på verdensveven. –URL: skoleavisa.no skoleavisa.no

13 Skoleavisa ’vår’

14 Fersk artikkel Til idéoversikten

15 Problembasert læring i realfag n Pedagogisk utfordring: –Få elever til å arbeide selvstendig med lærestoffet n Forslag til stillas: –Åpen bruk av gruppevare (its'learning, ClassFronter, LUVIT, …) –Diskusjoner på nett med kategoriserte innlegg –Tilgang til læringsressurser, samtalepartnere og veiledning –Future Learning Environment (FLE) Future Learning Environment (FLE)Future Learning Environment (FLE) Til idéoversikten Til idéoversikten

16 Vurdering av innhold og resultater fra forsøk n Pedagogisk utfordring: –Få elever til å vurdere hverandres arbeid kritisk og konstruktivt n Forslag til stillas: –Styrt bruk av gruppevare –LUVIT LUVIT

17 Vurderingsoppgave n ”Kvaliteten på de konklusjoner som er framskaffet skal vurderes gjennom en prosess hvor faggruppene studerer og gir tilbakemeldinger på hverandres rapporter. Hver student skal vurdere to andre rapporter, og gi tilbakemelding på to vurderinger av egen rapport.” n ”Det er her viktig at du prøver å gi seriøse vurderinger hvor du gjør bruk av det du vet om betydningen av naturvitenskapelige begreper, metode, rapportering osv.”

18 Videre bruk av studentenes innlegg Hvordan konkluderte studentene? Kontekstualisert? ”Vi tror likevel at vi har funnet en generell indikasjon på ledningsevnen til de materialene som vi har undersøkt” Fakta? ”Ut av resultatene ser vi at volum er viktigere enn materiale og form på beholderen”

19 Hvorfor skriftlig? n Fremme gjennomtenkning n Skriftliggjøring krever, og fremmer, klarere tanker n Demokratisk n Kan gå tilbake til innlegg i etterkant Til idéoversikten Til idéoversikten

20 Oppgavebasert selvstudium? n Pedagogisk utfordring: –Differensiert tilrettelegging for læring –Elevers forståelse av, og evne til å kunne forklare, prosesser i fagene n Forslag: –Læring gjennom skriving med animasjoner som læringsressurs

21 Bruk av cd-rom n Jf. Bruk av lærebok! n Animering av prosesser! n Dyrt? Sjekk animasjoner på nettet –Skolenettet Skolenettet –Earth web Earth webEarth web –Physics Physics –Animations Animations –How Stuff Works How Stuff WorksHow Stuff Works –Gen-etikk Gen-etikk

22 Oppgave 1 Studer animasjonen som viser hjertets virkemåte. Lag en beskrivelse av hjertets virkemåte der du forklare hvordan tokammersystemet fungerer.

23 Oppgave 2 Forklar også hvorfor hjertet vårt har fire kamre og hvordan blodet flyter gjennom alle fire kamre. I besvarelsen din skal du prøve å gjøre bruk av ordene hjertekamre, kjerteklaffer, sinusknuten, store og lille blodomløp, hovedarterie,...(?)

24 Oppgave 3 Fiksjonsskriving: Mari ble født med et hjerte som manglet hjerteklaffen mellom de to store hjertekamrene. Forklar Mari sine foreldre, på en skånsom måte, hvordan hjertet virker og hvorfor fravær av en hjerteklaff er så alvorlig at Mari må opereres så snart som mulig.

25 Oppgave 4 Simulering av kastelengde: n Velg noen tilfeldige parameterverdier og start simuleringen. Hold utgangsfarten konstant, men velg ellers stadig nye parameterverdier. Studer hvordan kastelengden varierer med utgangsvinkelen. n Forsøk å regulere utgangsvinkelen (men konstant utgangsfart) slik at du får lengst mulig kast. n Lag en hypotese for sammenhengen mellom utgangsvinkel og kastelengde. –Motivere for nytt stoff?

26 Oppgaver n NÅR? n I en tidlig fase? n HVORFOR? n Bli kjent med variabler og mulige fenomener. n Stimulerer til kreativitet, og til hypotesetenkning n Motiverer for etablert teori? Til idéoversikten Til idéoversikten

27