Samhandling og kommunikasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Samhandling.
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Samspill og Samhandling
Motivasjon.
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Samfunnskunnskap - Makt
- roller og forventinger
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
LÆRING Grunnleggende prosesser
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Samhandling og kommunikasjon
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Mestring og forebygging av depresjon
"God bagasje på livets reise."
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Senter for atferdsforskning
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Opprettholdende faktorområder
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Karriereveiledning i grupper
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Daniel Stern`s Teori.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Forelesning i Ungdomskunnskap 15. september 2004
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Yrkesetikk Forelesning Rakel K.R.Næss Kilder: Hovedsakelig basert på Kristin Tholins bok: ”etisk omsorg i barnehagen og skolen, 2003 Gunn Imsen, lærerens.
Sosial kompetanse Sosial: Forholdet mellom mennesker Kompetanse: Dyktighet.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Kapittel 1 SAMSPILL.
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Samhandling og kommunikasjon Forelesninger 2006 Treningskontaktkurs psykiatrisk sjukepl.; Kjersti Håvardstun

Tema Samtale /kommunikasjon Faser i kontaktforhold Følelsesladede / nøytrale holdninger Balansert involvering Overføring - motoverføring Aggresjonstakling

Hovedtyper relasjoner Symmetriske relasjoner Deltakerne fokuserer på likheter. Forsøker å ligne hverandre. (”Like barn leker best”) Komplementære /Asymmetriske relasjoner Deltakerne fokuserer på ulikheter. (”Motsetninger tiltrekker hverandre”) Parallelle relasjoner

Hvordan skape betingelser for gode relasjoner? Å være personlig Å bekrefte det unike ved pasienten Felles opplevelser Hellige øyeblikk Humor

Kroppsspråk Ikke-verbal kommunikasjon består av: - Kroppsspråk - kroppens positur, holdning og bevegelse. - Kommunikasjon via ansikt, øyne, stemme, stillhet, pust, berøring.

Det unike møtet ”Møtet mellom to mennesker er en enestående hendelse i seg selv. Enestående i den betydning at akkurat dette møtet, mellom akkurat disse to menneskene aldri har skjedd før og aldri kommer til å skje igjen” (Størksen, 1980).

Tilstedeværelse Er jeg nysgjerrig på dette mennesket? Hvordan kan jeg øke min nysgjerrighet?

Holdning - en definisjon En holdning er en relativt varig organisering av tanker, følelser og atferdstilbøyeligheter omkring et fenomen, et spørsmål, en institusjon i samfunnet, en etnisk gruppe og lignende. Utviklingen av holdninger er en del av sosialiseringen fordi de både dannes som et resultat av samspill med andre, og påvirker måten vi omgås andre på (Bunkholdt, 2000).

Treningskontaktholdninger som oppleves som positive: Personlig omsorg Innlevelsesevne Åpenhet og evne til å vise seg som person Håp og optimisme Likeverdighet Fleksibilitet og evne til nytenkning Gi trygghet og støtte Humoristisk sans

Treningskontaktholdninger som oppleves som negative: Manglende innlevelsesevne Moralisering og ”bedre-vitende-holdning” Travelhet Passivitet og ”snillhet” Manglende evne til å skille mellom egne og den som trenes sine problemer

Overføring Betegner de følelsesmessige reaksjoner pasienten får overfor en annen når reaksjonene ikke stammer fra slik den andre faktisk er eller forholder seg, men fra pasientens tidligere erfaring og mellommenneskelige forhold. (A. Evang, 1986).

Motoverføring Betegner de følelsesmessige reaksjoner behandler får overfor pasienten som ikke stammer fra slik pasienten faktisk er eller forholder seg. Reaksjonene stammer fra behandlerens tidligere erfaringer i mellommenneskelige forhold, fra egne nevrotiske konflikter. (A.Evang, 1986)

vold Enkelte situasjoner eller relasjoner kan aktualisere en særlig sårbarhet hos en person som kan gjøre at volden blir en mulighet” (Bøe og Thomassen, 2000).

Sårbarhetssammenhenger som går forut for voldelige handlinger Fysisk kontakt Grensesetting Kommunikasjonsproblemer Omstillinger Personer Risikokontakt Stoff (Bjørkly, 1997).

Ansvar og skyld Gjerningsmannen er ansvarlig for voldshandlingene og skyldig overfor den han har krenket. Volden bør alltid sees som en handling utført av en person uansett hvor dominerende de situasjonelle føringene er.(Bøe og Thomassen, 2000).

Sjå mennesket !