Kommunikasjon og personlig kompetanse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
– tidlig kommunikasjon
Fra ord til liv Mars 2011.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
HELSE OG LIVSSTIL.
Samspill og Samhandling
Seksualitet og samliv Ms-konferansen, Stjørdal 6.mai 2014
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Geir Halland PLU, NTNU Tromsø 20.april 2007
Marte Meo i Demensomsorgen Oslo Kongressenter 4.september 2007 Marianne Munch Marte Meo Supervisor NKS Olaviken alderspsykiatriske sykehus.

Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
Språk og sosialisering
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.
Hvorfor kommunikasjon …? 1: Praktisk: - Grunnleggende ”redskap” i sosialpedagogisk arbeid 2: Teoretisk: Kommunikasjonsteorien hevder at det er bestemte.
Goffman, Garfinkel og Giddens
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Dialektisk relasjonsteori
Blikkets betydning Blikkene mellom personalet
Veiledning av studenter
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
Nyresyk og fremmedkulturell
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Etikk og brukermedvirkning
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Hvordan skrive en god utredning?
Anne-Berit Imerslund rådgiver Regionsenteret for døvblinde
May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
Konferanse om ny rammeplan for barnehagen Loen 24. mars 2006
Barns læring, voksnes ansvar!
JobbIntros strategi i forhold til NAV ASVLs landsmøte i Tromsø 2009.
Kvalitet og brukermedvirkning
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Veiledningskurs Stavanger mai 2013
Etikk i pedagogisk arbeid
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
av Yocasta L. Sosa De Veisten
Introduksjon til begreper, definisjoner former og rådgivningsprosessen
Profesjonsfellesskap til beste for barn og unge Lars Gunnar Lingås Førsteamanuensis i profesjonsetikk og veiledning, fil dr
LP-modellen fra et rektorperspektiv
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Strategi- og aktivitetsplan
For lokale tillitsvalgte
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Yrkesidentitet - Kompetanse - Profesjonalitet
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Trygghet Anne Lise Holm.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Kapittel 1 SAMSPILL.
1 Kommunikasjon.
Kommunikasjon; forutsetninger
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjon og personlig kompetanse Internundervisning 03.09.07 Hilde Tyvoll Spesialpsykolog NKS Olaviken alderspsykiatriske sykehus

Disposisjon Hva innebærer det å kommunisere som helsearbeider? Ulike former for kommunikasjon Hva fremmer/hemmer kommunikasjon? Hva menes med personlig kompetanse? Kompetansetrekanten- en modell for profesjonalitet

Hva innebærer det å kommunisere som helsearbeider? Som helsearbeidere ”lever” vi av å møte andre: - enkeltpersoner, grupper, undervisning, behandling, pleie, veiledning og rådgivning. Vi kommuniserer med en eller flere for å bidra til en endring av andres livssituasjon, helse, livskvalitet eller kunnskapsnivå. Våre yrkesroller kan ikke realiseres uten å kommunisere, og vår kommunikative kompetanse er avgjørende for hva vi får oppnådd i vårt arbeide. Det er derfor nødvendig å kunne: - være i stand til å lytte - uttrykke seg forståelig og hensiktsmessig

Ulike former for kommunikasjon Verbal kommunikasjon (språklig kommunikasjon) - valg av ord - Hva ønsker vi å formidle? - Hvem skal vi formidle til? - Hvordan ønsker vi å fremstå? Non verbal kommunikasjon (kroppsspråk) - mindre bevisst kontrollert enn verbal kommunikasjon - bekrefter, svekker eller styrker det verbale budskapet

Non verbal kommunikasjon Paraspråk (vokale aspekt ved talen vår) - stemmebakgrunn (bakgrunnsfaktorer) - vokale kvaliteter (tonehøyde, rytmekontroll) - vokalisering (latter) - trykk - stillhet

Non verbal kommunikasjon Kinetisk kommunikasjon (bevegelse) - gester - kroppsholdning - ansiktsuttrykk - øyebevegelser - gange

Non verbal kommunikasjon Fysisk utseende Berøring Fysisk miljø Plassering/avstand

Kompetansetrekanten -en modell for profesjonalitet (Skau, 2005) Kompetansebegrepet deles inn i tre deler: - teoretisk kunnskap - yrkesspesifikke ferdigheter - personlig kompetanse

Teoretisk kunnskap Faktakunnskap og allmennbasert viten Kunnskap om relevante begrep, modeller, teorier og kjennskap til lover og regler som berører de ulike fagområdene Veier ofte tungt i eksamenssammenheng Tegn på ”flinkhet” En kunnskapsform som i en del tilfeller foreldes ganske raskt.

Yrkesspesifikke ferdigheter Praktiske, tekniske og metodiske ferdigheter I en del grupper utgjør disse ferdighetene en stor del av samlet kompetanse. I en del yrker finnes både ”teoretikere” og praktikere”, der gruppene vil være gjensidig avhengig av hverandre.

Personlig kompetanse Handler om hvem vi er som person, hvem vi lar andre får være i møte med oss, og hva vi har å gi på et mellommenneskelig plan. Tradisjonelt lite fokusert på i utdanningsinstitusjoner. Kombinasjon av menneskelige verdier, egenskaper og ferdigheter som tilpasses profesjonelle forbindelser En type kunnskap som er personlig og knyttet til egne erfaringer vi gjør i livet og hvordan vi bruker disse.

Litteratur Greta Marie Skau: Gode fagfolk vokser Kjell Underlid: Gruppepsykologi