Mangfold Landskonferanse…… Trondheim 22-23 september 2011 Administrerende direktør Nils Kvernmo.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pasientbehandling – tilgjengelighet og kvalitet
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
KOORDINERING OG SAMHANDLING
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Regional HR handlingsplan for perioden
Kommunen og samhandling - utfordringer
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
KS Samhandlingsreformen
Tilpassede helsetjenester
Likeverdige tjenester – tilpassede tjenester Pasient- og brukarombodet Pasient- og brukarombodet i Hordaland Rune J. Skjælaaen.
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Konsernutvalget Adm.dir. Gunnar Bovim Helse Midt-Norge RHF.
Hvorfor arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring i sykepleietjenesten? Hei –Temaet i denne presentasjonen handler om hvorfor det er viktig å prioritere.
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Hvordan kan vi vite at denne store helsereformen virker i henhold til mål og intensjoner, for pasientene og kommunen som tjenesteyter? Nasjonal helsekonferanse.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
Strategi 2020 Rådgiver Arild Vassenden
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Visjoner for samhandling Geiranger Christian Bjelke.
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
Framtidige helsetjenester - behov for desentralisering
Toril Lahnstein Divisjonsdirektør Divisjon primærhelsetjenester
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
1 Gunnar Bovim DMF Rollerydding mellom RHF(HF) FHI SHDir NFR KS-senter Universitetene.
Praksiskonsulenter Gunnar Bovim Administrerende direktør St. Olavs Hospital Arrangement, Trondheim,
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
Innledning Av Rusbehandling Midt-Norge HF Seminar vurderingsinstansene
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Helse- og omsorgskonferansen 2011 High-tech for de få eller nyvinning for de mange? Adm. direktør Gunnar Bovim, Helse Midt-Norge RHF 7. november 2011.
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
VELKOMMEN Til samarbeidsmøte mellom Kommunene og St. Olavs Hospital, avd. Orkdal sykehus Adm. direktør Nils Kvernmo den 24. mars 2010.
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Dimensjonering og organisering av mottaksfunksjoner St. Olavs Hospital
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Tverrsektorielt forskningssamarbeid mellom sykehus, universitet og kommune for bedre helse og helsetjenester Gunnar Bovim (Helse Midt-Norge RHF) Stig.
Pilotprosjektet Samhandling innen helse – og omsorgstjenester
Organisering av arbeidet med Samhandlingsreformen Daniel Haga Direktør for samhandling HMN Hvilke forventninger og planer har helseforetakene?
Hva skal til – sett fra en helseregion Christel G. Meyer Spesialrådgiver Medisinsk og helsefaglig avdeling HELSE ØST.
Samhandlingsreformen Ønsker fra Holmestrand Kommune SERVICE – STOLTHET - TRIVSEL.
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Helseforetakene og kommunalt selvstyre i skjønn forening
OUS, mai 2015.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
SiS – Førde Samhandlingsreformen fra ord til handling Politisk rådgjevar Tord Dale.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Trondheim kommune Helsetjeneste, utdanning og forskning i Trondheim Utfordringer Forventninger til helseklyngen Adm. direktør Gunnar Bovim, St. Olavs Hospital.
Strategisk Helseplan for Fjellregionen
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Styrende dokumenter 2013 Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF Protokoll fra foretaks-møte i St. Olavs Hospital HF 18. februar 2013 Krav og rammer.
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Halvdan Skard 2. September 09
IKT Handlingsplan Versjon 0.9.
Tvungent psykisk helsevern – orienteringssak til styret i HMN RHF febr 2017 Presentasjon for RBU 6.februar 2017 Lov om psykisk helsevern: § 2.1 Frivillig.
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Utskrift av presentasjonen:

Mangfold Landskonferanse…… Trondheim september 2011 Administrerende direktør Nils Kvernmo

St. Olavs Hospital – Universitetssykehus i toppklasse

De viktigste utfordringene Befolkningens sammensetning og behov endres Tydeligere krav til dokumentert kvalitet Ansatte i helsetjenesten blir en knapphetsfaktor Økonomisk vekst bremses for spesialisthelsetetjensten –Samhandlingsreformen Kilde: Strategi 2020, Helse Midt-Norge

HOVEDPROGRAM FORBEDRING Vi aksepterer utfordringsbildet i Strategi 2020 Muligheten ligger i evnen til å forbedre våre arbeidsprosesser Målet er mer effektive pasientforløp, bedre arbeidsfordeling med primærhelsetjenesten, bedre samhandling mellom sykehusets avdelinger, bedre samhandling mellom profesjoner og arbeidsgrupper internt i sykehuset, bedre styring av ressursbruken mot pasientbehovene, bedre styring av den faglige kvaliteten og riktigere prioritering. Redskapet er Hovedprogram Forbedring

HOVEDPROGRAM FORBEDRING Første gang i 2011 – revideres årlig Skal muliggjøre kvalitetsforbedring Skal muliggjøre årlig produktivitetsforbedring Revisjonsarbeidet konsentreres om: -universitetsklinikksfunksjonen -pasientsikkerhet og kvalitet -samhandlingsreformen -pasient og personallogistikk -lokalsykehusfunksjonen -akuttfunksjonen

Ansatte skaper innholdet

Være åpne for forskjellighet Hva tar vi med oss inn i møtet med andre mennesker? Fra OUS

Kravet til oss ”Helseforetaket skal sørge for at ansatte får innsikt i kulturforståelse og ferdigheter i kommunikasjon med mennesker fra ulike kulturer.” (styringskrav) Prosjekt ”Kulturforståelse og kommunikasjon” ved St. Olavs skal sikre bedre kulturforståelse. Målet er å sikre befolkningen et likeverdig helsetilbud gjennom å gi ansatte innsikt i kulturforståelse og ferdigheter i kommunikasjon med mennesker fra ulike kulturer.

Helhet – Likeverd – Respekt - Medbestemmelse