Mangfold Landskonferanse…… Trondheim september 2011 Administrerende direktør Nils Kvernmo
St. Olavs Hospital – Universitetssykehus i toppklasse
De viktigste utfordringene Befolkningens sammensetning og behov endres Tydeligere krav til dokumentert kvalitet Ansatte i helsetjenesten blir en knapphetsfaktor Økonomisk vekst bremses for spesialisthelsetetjensten –Samhandlingsreformen Kilde: Strategi 2020, Helse Midt-Norge
HOVEDPROGRAM FORBEDRING Vi aksepterer utfordringsbildet i Strategi 2020 Muligheten ligger i evnen til å forbedre våre arbeidsprosesser Målet er mer effektive pasientforløp, bedre arbeidsfordeling med primærhelsetjenesten, bedre samhandling mellom sykehusets avdelinger, bedre samhandling mellom profesjoner og arbeidsgrupper internt i sykehuset, bedre styring av ressursbruken mot pasientbehovene, bedre styring av den faglige kvaliteten og riktigere prioritering. Redskapet er Hovedprogram Forbedring
HOVEDPROGRAM FORBEDRING Første gang i 2011 – revideres årlig Skal muliggjøre kvalitetsforbedring Skal muliggjøre årlig produktivitetsforbedring Revisjonsarbeidet konsentreres om: -universitetsklinikksfunksjonen -pasientsikkerhet og kvalitet -samhandlingsreformen -pasient og personallogistikk -lokalsykehusfunksjonen -akuttfunksjonen
Ansatte skaper innholdet
Være åpne for forskjellighet Hva tar vi med oss inn i møtet med andre mennesker? Fra OUS
Kravet til oss ”Helseforetaket skal sørge for at ansatte får innsikt i kulturforståelse og ferdigheter i kommunikasjon med mennesker fra ulike kulturer.” (styringskrav) Prosjekt ”Kulturforståelse og kommunikasjon” ved St. Olavs skal sikre bedre kulturforståelse. Målet er å sikre befolkningen et likeverdig helsetilbud gjennom å gi ansatte innsikt i kulturforståelse og ferdigheter i kommunikasjon med mennesker fra ulike kulturer.
Helhet – Likeverd – Respekt - Medbestemmelse