Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spesialundervisning - rettigheter og plikter
Advertisements

Inntak og søknad om spesialundervisning
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Abildsø skole - Eksamen 2014.
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Spesialpedagogisk hjelp til barn i førskolealder
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten
Kursdag for foreldre , Inger M. Skar Mouland
Informasjonsplikt og uttalerett
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Felles nasjonalt tilsyn
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Lill Hildonen seniorrådgiver i kommunalavdelinga
Behandling av klagesaker på standpunktkarakter
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Individuell vurdering
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Skoleplass ved Nattland skole høsten 2014
Regionale rådgiversamlinger Desember Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
innholdet i enkeltvedtak
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Alvorlig skolefravær.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
Samarbeidsrutiner vedrørende elever man er bekymret for.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Rådgiversamling i Vrådal nov
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
1 SPESIALPEDAGOGISK HJELP ENDRINGER I BARNEHAGELOVEN Samling for kommunene i Rogaland 18. oktober 2016.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
NYTT RUNDSKRIV OM FRAVÆR!
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
NYTT ikke-diskriminerende regelverk
Vurdering og klage på standpunkt
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Sentrale lover og regler
Utdanningsprogram/programområde over 2 år
Seksjon byggesak.
Felles Velkommen til nytt skoleår v/rektor
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet: I flere av utredningene har PPT ikke vurdert eller tatt standpunkt til flere av de lovpålagte innholdsmessige kravene som følger av § 5-3, annet ledd. De innholdsmessige mangler i de sakkyndige vurderingene må kritiseres, sier Sivilombudsmannen

Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurdering - innholdet: PPTs standpunkt om ikke å uttale noe om spes.undervisningens omfang, er i strid med lovens intensjoner og departementets retningslinjer Det er ikke i samsvar med loven og lovens intensjoner at PPT overlater til kommunen å ta stilling til om ev. ekstra ressurser skal gis i form av tilr. opplæring eller spes.underv.

Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurdering - varighet: Lite tilfredsstillende at flere av de sakkyndige vurd. synes å være gitt virketid ut hele grunnskolen/ikke var tidsbegrenset Sivilombudsmannen ber UFD vurdere å gi forskrifter om de sakkyndige uttalelsenes innhold

Sivilombudsmannen Søknaden Verken oppl.loven eller forv.loven krever at det foreligger en søknad om spes.uv. Oppl.loven krever at det foreligger sakkyndig vurd., at de foresatte har samtykket både i utarbeidelsen av denne og i at det treffes vedtak om spes.uv. - De foresatte skal også få mulighet til å uttale seg før vedtak treffes.

Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurdering - utarbeidelsen Sakkyndig vurdering skal foreligge før kommunen fatter vedtak om spes.uv. Utarbeidelse av sakkyndig vurd. betinger samtykke fra elev eller foreldre Sivilomb. understreker rask saksbehandling særlig for nyhenviste elever Kommunens ansvar å sørge for at PPT har tilstr. ressurser til å gj.føre lovpålagte oppgaver

Sivilombudsmannen Vedtaket-brukermedvirkning: Rektor må rådføre seg med foreldrene før vedtak fattes hvis vedtaket innebærer avvik fra den sakkyndige vurderingen. Der dette ikke har skjedd, må dette kritiseres En endring i IOP forutsetter uttalerett for de foresatte Uttalerett også ved større avvik mellom ressursforutsetningen i IOP og vedtaket

Sivilombudsmannen Vedtaket-utforming av vedtaket: Vedtak om spesialundervisning skal vise opplæringstilbudet-vedtaket skal være skriftlig IOP kan gjøres til en del av vedtaket Av vedtaket må det framgå klart og lettfattelig hva den samlede ressursen er

Sivilombudsmannen Vedtaket - utforming: Begrepsbruken bør være klar-utfordringer: årstimer-uketimer Sivilombudsmannen anbefaler at det samlede tilbudet til eleven går klart og entydig fram av vedtaket

Sivilombudsmannen Vedtaket - begrunnelse: Enkeltvedtak skal begrunnes skriftlig For alle skolene var beskrivelsen av de faktiske forhold som vedtakene bygde på, gjennomgående svært mangelfull Ikke mulig å se hvilket grunnlag rektor hadde for sitt vedtak I det hele tatt vanskelig å få en god oversikt over elevens sit. og konsekv. av vedtaket

Sivilombudsmannen Vedtaket - begrunnelse: Begrunnelsene for standardpreget-lite individuell begrunnelse Når vedtaket avviker fra angitt og begrunnet behov kreves individuell begrunnelse. At dette ikke er gjort, må kritiseres Vedtak som avviker fra PPTs tilråding, må begrunnes. At dette ikke er gjort, må kritiseres

Sivilombudsmannen Vedtaket - informasjon: Vedtakene inneholdt tilfredsstillende oppl. om klagerett, klagefrist, klageinstans og nærmere framgangsmåte Vedtakene manglet oppl. om retten til dokumentinnsyn-dette må kritiseres Vedtakene inneh. ikke informasjon om adgangen til å få tilkjent sakskostnader ved omgjøring av vedtak