Arbeidet mot tvangsekteskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnas Stasjon – et nettverkstiltak
Advertisements

Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Forventninger og videre arbeid…...
NETTVERK MOT TVANGSEKTESKAP Hvorfor ? •Forpliktende samarbeid •Kompetanseheving •Oversikt over saker.
Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Landskonferanse IKVO 2010 Bjørn Holden IMDi Analyse og tilskudd
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
1 DROF konferanse Fysisk og psykisk helse for beboere i mottak – vår utfordring UDIs ERFARINGER OG VURDERINGER Sigrun Rajendram Underdirektør,
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Joachim Bjerkvik
Politiinspektør Leif Ole Topnes
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Innlegg psykiskhelse- og rusnettverk v/Johanne M. Benitez Nilsen.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse Seniorrådgiver Hildegunn M. Førsund, Arbeids- og velferdsdirektoratet Attføringsmessa januar 2008.
Tvangsekteskap Er vi på riktig vei? Erfaringer og utfordringer
Drammen kommune Anne Bøhm
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Drammen kommunes arbeid for å forebygge kjønnslemlestelse hos jenter
Status og framdriftsplan for gjennomgangen - Hovedprosjektet
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Mari Trommald Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Aktuelt om rådgivertjenesten
Regionale rådgivernettverk Utg.pkt: Kartlegging – drøftinger møte rådgivernettverk 2012 Utkast felles føringer –Mandat/oppgaver –Deltakelse –Organisering.
s. 1 Evaluering av rådgivningstjenesten Foto: Crestock.com.
Identifisering og håndtering av saker
Status for arbeidet mot tvangsekteskap i videregående skole – funn og erfaringer Samarbeidsseminar om tvangsekteskap 16. september Monica Five Aarset Institutt.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Side 1Nordisk konferanse om tvangsekteskap og botilbud / AKER FAMILIEKONTOR - BROBYGGERPROSJEKTET Mellom tvang og autonomi Trine Charlotte Eikrem.
Kompetanse for framtidas barnehage egg/Barnehager/Rapporter%20og%20plan er/Kompetanse_for_fremtidens_barnehag.
Regional nettverkssamling 2012 Tvangsekteskap og kjønnslemlestelse.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Handlingsplan mot tvangsekteskap Presentasjon av Barne- og likestillingsminister Karita Bekkemellem.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Frivillighet og integrering IMDi v/Morten Tjessem Erfaringskonferanse Norsk Folkehjelp
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skoler» Etableringsmøte i Nord-Trøndelag Åse Tea Bachke, Arbeids- og velferdsdirektoratet Baard Johannessen,
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Psykologen i et kommunalt landskap Refleksjoner etter to års arbeid med psykologer i kommune ne Faglig rådgiver Ellen Hoxmark.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
2 80 millioner kroner Øke brannsikkerheten for risikoutsatte grupper i Norge og redusere antall omkomne i brann Øke barn og unges kunnskap om brannsikkerhet.
Status flyktningsituasjonen i Møre og Romsdal Utfordringsbilde – status Møre og Romsdal Flyktningekoordinator Sverre Veiset, Fylkesmannen i Møre og Romsdal.
Krisesenteret i Telemark
Minoritetsrådgivere i den videregående skole 31
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Regionalt Brukerutvalg
Oppfølging av regionale planer PH og TSB
Blikk på barnevernets arbeid med vold i minoritetsfamilier
Nuray Yildirim Gullestad regional koordinator v/IMDi Vest
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
0–24-samarbeidet.
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidet mot tvangsekteskap Veien videre etter 2011 Samarbeidsseminar 16. og 17.09.10 Skjoldvor Fjeldvær Assisterende direktør i IMDi 04.04.2017 •

Arbeidet mot tvangsekteskap i 2011 Forankring av arbeidet i skolen / hos skole-eiere Ansvarsavklaring ( Udir / skole-eiere) Implementering av rutiner og retningslinjer Kompetanseheving Fokus på ungdomsskolen (og nye skoleeiere) Utprøving av ulike arbeids- og samarbeidsformer Spredning av erfaringer fra Drammensprosjektet o.a Kobling til arbeidet med kommunale handlingsplaner mot vold i nære relasjoner Formidling av kunnskap / erfaringer Rapporter Nettsider Kursing / opplæring 04.04.2017 •

Satsingsforslag til statsbudsjettet 2012 Forslag er under arbeid, basert på Skolens og IMDis erfaringer med minoritetsrådgivere i vgs DU og IMDis erfaringer med integreringsrådgivere Representerte direktoraters erfaringer med kompetanseteamet (POD, Bufdir, UDI og IMDi) ISFs følgeevaluering (tillegges stor vekt) Innspill fra ulike samarbeidspartnere, bla direktorater representert i Forum for integrering og mangfold IMDis forslag oversendes BLD innen 22.10.10 04.04.2017 •

Generelt: Arbeidet mot tvangsekteskap, kjønnslemlestelse, annen æresrelatert kontroll, vold og tvang må sees i sammenheng under paraplyen vold i nære relasjoner generelt, og arbeidet må samordnes (ikke deles opp i flere handlingsplaner som nå) De omtalte voldsformene lar seg ikke bekjempe på kort tid. Enkelte tiltak bør videreføres som permanente ordnoinger og legges til det eksisterende tjenesteapparatet Sektoransvarsprinsippet må gjelde. Det er behov for ansvarsavklaring, økt handlingskompetanse, gode samarbeidsmodeller og ressursmessig styrking av 1.linjen. Forebygging av ekstrem kontroll, tvang og vold må starte tidlig –med foreldresamarbeid i barnehage og grunnskole 04.04.2017 •

Tiltak 4: Minoritetsrådgivere Ordningen med minoritetsrådgivere foreslås erstattet av en styrket sosialpedagogisk rådgivertjeneste i skoler med høyt antall elever med opprinnelse i aktuelle landområder IMDi bør følge med på måloppnåelse og effekter av arbeidet i skolen i en periode, sammen med utdanningsmyndighetene/ skole-eierne. IMDi bør fortsatt ha et ansvar og være en pådriver for det forebyggende arbeidet i skolen, og for kunnskaps- og kompetanseutvikling i samarbeid med sektormyndighetene Overgangen til permanente og dels nye ordninger i arbeidet mot tvangsekteskap og annen æresrelatert kontroll og vold bør følgeevalueres over en 3-årsperiode 04.04.2017 •

Tiltak 31: Integreringsrådgivere Ordningen med integreringsrådgivere ved utvalgte utenriksstasjoner videreføres i justert form fra 2012 Integreringsrådgiverne ( 3-5) ansettes som spesialutsendinger i UD, mens IMDi opprettholder fagansvaret. Arbeidet mot tvangsekteskap sees i sammenheng med utenriksstasjonenes innsats for likestilling og menneskerettigheter, samtidig som de skal styrke kompetansen i arbeidet med utlendings- og konsulærsaker. Integreringsrådgiverne skal bidra til å utvikle migrasjonsfeltet i UD og IMDi, og øke kompetansen om transnasjonale (familie)liv som følger av migrasjon. 04.04.2017 •

Tiltak 19: Kompetanseteam mot tvangsekteskap Kompetanseteamet mot tvangsekteskap utvides og videreføres. KT tilføres en representant i 100% stilling fra Arbeids- og velferdsdirektoratet og styrkes ytterligere fra Bufdir Faste kontaktpersoner utpekes i Utdanningsdirektoratet, DU og Helsedirektoratet for samarbeid omproblemstillinger knyttet til enkeltsaker og kompetanseheving i direktoratene KT s virksomhet skal fortsatt være konsentrert om æresrelatert kontroll, tvang og vold, herunder tvangsekteskap og kjønnslemlestelse, for å holde fokus og sikre /videreutvikle spisskompetanse på feltet 04.04.2017 •

Nytt tiltak: Etablere regionale kompetansenettverk Det etableres regionale kompetansenettverk som kan bidra med veiledning og kompetansebygging i arbeidet mot tvangsekteskap og æresrelatert kontroll og vold for 1.linjetjenesten regionalt. Nettverket vil avlaste KT for operative oppgaver, sikre en regional tilnærming til oppgaveløsningen, og være sentralt aktører i kunnskapsutvikling og -formidling regionalt. Mulige representanter vil være fra Bufetat, skolesektoren, politiet v/ familievoldskoordinator, NAV , UDI, RVTS, Familievernkontorer, IMDi Nettverkene foreslås drifte av RVTS • 04.04.2017