Bilkø til evig tid. Stavanger, 5

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Klimagassregnskap for utbyggingsprosjekter. Klimaproblemet: Vekst i velferd og vekst i utslipp?
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Forelesning mars 2008 LAA 234 Landskapsanalysemetoder 2008
”Min vei gjennom fagfeltet” – voldtektsforskere deler sine erfaringer Professor Ragnhild Hennum Institutt for offentlig rett, Juridisk fakultet, UiO.
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Hvordan kan kommunene gripe an arbeidet med klima?
FORURENSING FRA BIL.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Kort om virkninger av handlingsprogram og nytten for programmet Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene.
Mobilitetsplanlegging/ felteksperiment med Kunnskapsbyen Lillestrøm
Seminar januar 2012 Geir Berg
Miljøpakken for transport i Trondheim
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
Er evig vekst i luftfarten mulig?
Side 1 Fremtiden er ikke hva den en gang var Rolf Hagman, forsker TØI Øyvind Thomassen, professor ved NTNU.
Ved Ola T. Heggem Statssekretær Landbruks- og matdepartementet Jordvern og arealpolitikken.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Klima – status og mulig fremtid
1. Gran kommune – planstatus:  Kommuneplanens samfunnsdel: – vedtatt i 1989 – vedtatt i 1998 – vedtatt i 2007  Kommuneplanmelding: – vedtatt i 2008.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Helge Drange Geofysisk institutt Universitetet i Bergen Klimaforhandlingstemperatur Helge Drange (en øvelse i å tenke globalt og.
Helge Drange Geofysisk institutt Universitetet i Bergen Klimautviklingen med og uten utslippsreduserende tiltak Helge Drange
© Transportøkonomisk institutt Side 1 Bilens betydning for barns og unges aktivitetsmønster Randi Hjorthol, Transportøkonomisk institutt, Oslo.
HOVEDSTADEN FORNYER OG STYRKER SIN MILJØPOLITIKK Byrådsleder Stian Berger Røsland.
Christian Grorud
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Foto: Geir Hageskal Mobilitetsuka Viktigste arrangement  Åpning av første smarte gangfelt.  Kampanje for mer sykling.  Demonstrasjon av el-sykler.
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
TØI-rapport nr 761/2005 Nils Vibe, Øystein Engebretsen og Nils Fearnley: Persontransport i norske byområder Samferdselsdepartementets Program for overordnet.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Bærekraftig transport: Fysisk planlegging, livsstil eller teknologi?
Transport og miljø: Utfordringer og løsninger Samferdselsseminar 17
Ny klima og energistrategi i Troms
En kort introduksjon til byplanlegging
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Kollektivtransport Hallgeir H. Langeland LO Kommune Rogaland 18. oktober 2009.
Partnerskapskonferansen 2016 Orientering i VSV 2.12.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
KLIMAVENNLIG AREALPLANLEGGING. FAKTA OM NORSKE BYER Høy bilandel Høye transportkostnader Vanskelige å betjene med kollektivtransport.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Landeveistrening Kjøring i feltformasjon © IF Frøy.
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Presentasjon 14. juni 2017 Rådgiver Magnar Simensen
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Grenseløs Attraktivitet.
Presis, ofte og behagelig
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
EUROPEISKMOBILITETSUKE
Møte med Styringsgruppen. Sortland kommune
Utskrift av presentasjonen:

Bilkø til evig tid. Stavanger, 5 Bilkø til evig tid? Stavanger, 5. september 2011 Av Holger Schlaupitz, fagleder i Naturvernforbundet

Hvorfor er transport viktig for en natur- og miljøorganisasjon? Viktige utfordringer som påvirkes av trafikkmengden: Klimagassutslipp og energiforbruk Lokal og regional luftforurensing Støy Nedbygging av matjord Nedbygging av naturområder Folkehelse (Trafikksikkerhet)

Hvor mye må utslippene ned? 2˚C er maks! 50–85 % kutt Toppen må nås innen 2015 85 % kutt i forhold til IPCC A1 (MESSAGE) referansebane. Grafikk: Norges Naturvernforbund

Høye klimagassutslipp fra transport På landsbasis har vegtrafikkens klimagassutslipp økt med 30 prosent i perioden 1990–2010 og forventes å øke ytterligere dersom det ikke iverksettes kraftige tiltak. Norges totale klimagassutslipp har i samme periode økt med 5 prosent I Stavanger står vegtrafikken for 53 prosent av kommunens klimagassutslipp. I nabokommunen Sandenes er andelen 50 prosent

Om ingen kursendring: Kraftig vekst Kilde: Rapporten "Langsiktige kapasitetsutfordringer i Oslo-området" (2011) fra transportetatene

Arealpolitikken har stor innvirkning på transportbehovet Jåttavågen. Foto: Naturvernforbundet i Rogaland 6

Arealpolitikken har stor innvirkning på transportbehovet Kilde: Aud Tennøy, Transportøkonomisk institutt 7

Vegutbygging gir mer trafikk Det blir mulig å bosette seg lenger unna arbeidsplass, butikker etc. Det blir mer attraktivt å bruke bil framfor sykkel eller buss/bane I sum blir reisene lengre, og de utføres i større grad med bil framfor buss/bane Eventuelle nye butikksentre etc. ved nye vegkryss skaper enda større bilavhengighet Og: Pengene kunne vært brukt annerledes Buss og bil i samme kø. Foto: Naturvernforbundet i Rogaland

Rikspolitiske retningslinjer Fra rikspolitiske retningslinjer for samordnet areal- og transportplanlegging: "Når kapasitetsproblemer i vegsystemet oppstår, skal andre alternativer enn økt vegkapasitet vurderes på lik linje, f.eks regulering av trafikk, forbedring av kollektivtransporttilbudet" Statens vegvesen har fulgt opp med sitt firetrinnsprinsipp i vegnormalene, som sier at nyinvesteringer om ombygginger er "siste utveg" 9

Gulrot og pisk nødvendig! a g Kilde: TØI-rapport 677/2003 Byreiser Stilt til disposisjon med tillatelse fra Øystein Engebretsen, TØI g Denne kjenner du. Har skjult linjene som viser situasjonen for folk uten tilgang til bil. Husk at dette gjelder for Oslo på vanlige arbeidsdager.

God og ond sirkel Kilde: Aud Tennøy, Transportøkonomisk institutt

Avslutning Viktigste forhold som påvirker bilbruken (utover befolkningsutvikling og BNP-utvikling): Arealbruken, som må være konsentrert og ikke utflytende "Kostanden" for bilkjøring: Jo raskere, enklere og billigere det er å kjøre, jo mer bilkjøring blir det Trondheim som forbilde? Byen har innført tidsdifferensiert bomring Byen har omgjort bilfelt til kollektivfelt Byen har gjort mye for å forbedre kollektivtilbudet 12