Forventninger til lokalt folkehelsearbeid St.meld. nr. 20 (2006–2007)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om folkehelsearbeid
Advertisements

hva betyr universell utforming i utvikling av gode lokalsamfunn?
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
VELKOMMEN TIL KURS | |.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Sosiale ulikheter i helse
FYLKESMANNEN I AUST-AGDER Fylkesmannens rolle i folkehelsearbeidet i lys av ”Nasjonale mål og hovedprioriteringer” Kristiansand Sidsel Birkeland.
Universell utforming og folkehelse. Helse i plan som verktøy •Femårig utprøvingsprosjekt i samarbeid mellom MD og Sosial og helsedirektoratet –oppfølging.
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Helse i Plan. Bruk av kommuneplan som verktøy i folkehelsearbeidet 11. april 2008 Tromsø INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Folkehelsemeldingen - hovedtema og strategier
Samhandlingsreformen Utfordringer for Troms-kommunene-
Kunnskapsgrunnlaget for folkehelsearbeid i kommunen
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Idedugnader med en rekke frivillige organisasjoner, ungdomsorganisasjoner, faggrupper og profesjoner En egen idedugnad om kvinnehelse Utstrakt samarbeid.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
Påvirkningsfaktorer i kunnskapsgrunnlaget
Partnerskap om folkehelse i Møre og Romsdal
Statistikk – presentasjon av noen parametere Christen Ness, Oppland fylkeskommune.
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Nye rammebetingelser for folkehelsearbeidet Samling for folkehelsekoordinatorer/HEFO koordinatorer 13.april 2010 Kjetil Drangsholt Seniorrådgiver Regionalutviklingsenheten.
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Folkehelse i Nord-Trøndelag
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Aina Tjosås, seniorrådgiver 28. oktober 2011
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Folkehelsearbeid i Lier kommune
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Samdata 2012 Somatikk.
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Levekår og helse i Bergen
Erfaringer med forebyggende helsearbeid og effekter av tiltak i bydel
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Østfoldhelsa og Østfold analyse Tanker rundt Samhandlingsreformen Kjell Rennesund.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde Nina Hjertø Ingebrigtsen, Anne Jensen og Mette Smedstad KS Myndighetskontakt.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 1 Hva gjør fylkeskommunen som folkehelseaktør ? Thore Westermoen Fylkesordfører Vest-Agder.
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Nasjonale mål og hovudprioriteringar for 2010 Koordinatorsamling Skei Hotell.
Friluftsområder. Alle skal gis muligheter til naturopplevelse, uansett alder og ferdighetsnivå "Nasjonal strategi for å utjevne sosiale helseforskjeller"
V/ Øyvind Giæver, Sosial- og helsedirektoratet Sosial ulikhet i helse.
Helsedirektør Bjørn-Inge Larsen Landsmøte i Den norske tannlegeforening 2008.
HVORDAN HAR VI DET I FAUSKE? Folkehelserådgiver Irene Larssen 1.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
Velkommen til konferansen Fysisk aktivitet – fremtidens legemiddel Folkehelseprogrammet i NFR, Sosial- og helsedirektoratet, Norges idrettshøgskole, Den.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Lokalt og regionalt folkehelsearbeid
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Forventninger til lokalt folkehelsearbeid St.meld. nr. 20 (2006–2007) Tromsø, 10. april 2008 Statssekretær Arvid Libak

Mål for folkehelsepolitikken Flere leveår med god helse i befolkningen som helhet Reduserte sosiale helseforskjeller, uten at noen grupper får dårligere helse

Utfordringsbildet Velferds- og livsstilssykdommer For lite fysisk aktivitet Et kosthold med for mye sukker og fett – for lite frukt og grønt Tobakksbruk Rusmiddelmisbruk Psykiske problemer og lidelser Sosiale helseforskjeller

Sosiale helseforskjeller i Norge Gjelder for de fleste aldersgrupper og begge kjønn Store forskjeller uansett uttrykk for sosial bakgrunn Gjelder for mange ulike mål på helse Har vedvart over tid og er økende Angår hele befolkningen – ikke utelukkende marginaliserte grupper

Dødelighet etter inntekt. Aldersjustert, døde pr. 100.000 Menn, 45-59 år 200 400 600 800 1000 1200 1400 1970-77 1980-87 1990-97 døde pr 100.000 lav inntekt lav middels inntekt Kvinner, 45-59 år høy middels inntekt høy inntekt Kilde: Nasjonalt folkehelseinstitutt

Stadig færre røyker i Norge Andel som røyker daglig i aldersgruppen 16-74 år, menn og kvinner, 1973-2007, treårig glidende gjennomsnitt

Dagligrøykere (prosent), 2003-07 Totalt Menn Kvinner Østfold 27 29 25 Akershus 21 Oslo 20 18 Hedmark 26 Oppland 24 Buskerud Vestfold Telemark 30 Aust-Agder 28 Vest-Agder Rogaland 23 Hordaland Sogn og Fjordane Møre og Romsdal Sør-Trøndelag Nord-Trøndelag 22 Nordland 31 Troms Finnmark Finnmárku 32 34 Hele landet

Andel dagligrøykere fordelt på utdanning, 25-74 år, 1976-2005

Andel overvektige 8 og 12 åringer i Oslo i 2004

En kjede av årsaker som påvirker sosiale helseforskjeller Sosio-økonomiske forhold Atferd Tjeneste

Helsedelen av regjeringens utjevningspolitikk Denne stortingsmeldingen er en del av regjeringens samlede innsats for sosial utjevning, inkludering og fattigdomsbekjempelse, som blant annet omfatter: Tre aktuelle handlingsplaner: 1) handlingsplanen mot fattigdom med mål og strategier for å forebygge og avskaffe fattigdom 2) handlingsplanen for integrering og inkludering av innvandrerbefolkningen for å bedre deres mulighet til arbeid og deltagelse 3) og handlingsplanen for bedre kosthold i befolkningen, som vi lanserte i vår Tre stortingsmeldinger som vi skal komme tilbake til i dag: 4) stortingsmeldingen om arbeid, velferd og inkludering. Sammen med NAV- reformen utgjør forslagene i denne meldingen en ny arbeids- og velferdspolitikk. 5) stortingsmeldingen om tidlig innsats for livslang læring, for å utjevne sosiale forskjeller i læring 6) Strategien for å utjevne sosiale helseforskjeller utgjør helsedelen av innsatsen for sosial utjevning. I tillegg kunne vi vist fram bl.a.: * St.meld. nr. 35 (2006-2007) Tilgjengelighet, kompetanse og sosial utjevning, Framtidas tannhelsetjenester * Ny strategiplan for det tobakksforebyggende arbeidet i Norge 2006-2010 * Nasjonal strategi for barn og unges miljø og helse * Opptrappingsplanen for rusfeltet, slik denne er presentert i St.prp. nr. 1 (2006–2007) Helse- og omsorgsdepartementet

Nasjonal strategi for å utjevne sosiale helseforskjeller Legger føringer på departementenes og regjeringens arbeid Bred tilnærming: synliggjør ansvar i alle sektorer Vekt på universelle velferdsordninger og målrettede tiltak Langsiktig perspektiv: 2007-2017

4 hovedgrep Redusere sosiale forskjeller som bidrar til helseforskjeller (inntekt, oppvekst, arbeid) Redusere sosiale forskjeller i helseatferd og bruk av helsetjenester Målrettet innsats for sosial inkludering Utvikle kunnskap og sektorovergripende verktøy

Andel sluttet vgs. 2006 i Troms

Andel ikke bestått vgs. Troms 2006

Sluttet i vgs totalt - alle fylker og gjennomsnitt for landet

Sluttet i vgs menn - alle fylker og gjennomsnitt for landet

Sluttet i vgs kvinner - alle fylker og gjennomsnitt for landet landet

Bedre folkehelse Økt fysisk aktivitet Bedre kosthold Redusert tobakksbruk Redusert rusmiddelmisbruk Styrke det lokale folkehelsearbeidet Redusere sosiale ulikheter i helse

Folkehelse og folkehelsearbeid Folkehelse: Befolkningens helsetilstand og hvordan helse er fordelt i en befolkning Folkehelsearbeid: Samfunnets samlede innsats for å styrke faktorer som virker positivt og svekke faktorer som medfører helserisiko, og arbeid for en jevnere sosial fordeling av faktorer som påvirker helse Helsetjenesten og sektoren for øvrig: Forebygging i helsetjenestene, oversikt og kunnskap om helseforhold, og være bidragsyter i samspill med andre sektorer

Ja takk, begge deler! Befolkningsstrategier – innsats rettet mot samfunnsforhold og miljøfaktorer som kommer hele befolkningen til nytte Gode oppvektsvilkår Gang- og sykkelveger, god tilgjengelighet til grøntområder og natur Matvarepriser, frukt og grønt i skolen Helsestasjons- og skolehelsetjeneste Risikostrategier – målrettet innsats mot grupper med helserisiko Inntekstssikring Målrettede livsstilstiltak og helsetjenester

Utjevning skal prege lokalt folkehelsearbeid Lavterskeltiltak tilpasset lokale utfordringer, muligheter og behov Ekstra statlig innsats til Områdesatsinger – eks. Groruddalssatsingen og Oslo Sør, samt i et utvalg øvrige fylker fra 2008 Videreutvikle partnerskap for folkehelse – solid forankring i plan- og styringsdokumenter, samt inkludere flere tematiske satsinger Offentlig planlegging som virkemiddel for universelle ordninger og en jevnere sosial fordeling av påvirkningsfaktorer

www.shdir.no/kommunehelseprofiler

Kommunebarometer Troms fylke

Kommunebarometer Tromsø

Kommunebarometer Lenvik

Muligheter for alle – ivaretas i planlegging Erkjennelse: beslutninger med konsekvenser for befolkningens helse tas ofte utenfor helsesektoren Plan- og bygningsloven (ny plandel): verktøyet for sektorovergripende planlegging Plansystemet: arenaen for forankring, prioriteringer og samordning Helsesektoren har viktig kunnskap – men vi må bli flinkere til å bringe kunnskapen inn i plan- og beslutningsprosesser Nødvendig med bedre kompetanse hos helsepersonell: Studietilbud ved 3 høgskoler

Partnerskap for folkehelse – gir muligheter for regionale og lokale tilpasninger Alle fylker med i partnerskapsordningen fra 2007 – omkring halvparten av kommunene Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør og planmyndighet er pådriver for regionalt og lokalt folkehelsearbeid - og har lederrollen i regionale partnerskap for folkehelse – ytterligere vektlagt i forvaltningsreformen Fylkesmannen som formidler av statlig politikk og nasjonale satsinger – har en viktig rolle i å bidra med helsefaglig kunnskap, verktøy og metoder til arbeidet regionalt og lokalt Tilskuddsmidler til lokale folkehelsetiltak kanaliseres gjennom regionale partnerskap