” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UTDANNINGSVALG Nytt fag?.
Advertisements

I.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Møte med Norrbottens len Siri Halsan, KS Utdanning
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
S TORHAMAR VIDEREGÅENDE SKOLE. ” M IN LÆRINGSHISTORIE ” O VERGANGSSAMTALEN – HVILKE ERFARINGER ER GJORT G ERD VASAASEN OG MARIT RØHR BØ STORHAMAR VIDEREGÅENDE.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Overgangsprosjektet.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
Rådgiversamling Levanger Torsdag 29. november. Kort repetisjon - Bakgrunn, mål og tiltak Bakgrunnen er et alt for stort frafall i vgo. Målet er å øke.
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Rådgivernettverk fylkesnivå Fauske, 18 – 19. mars 2013 Foto: Peter Hamlin.
s. 1 Velkommen!. Kompetansestyring i Nordland fylkeskommune Kunnskaper = å vite at (pedagogisk, y-faglig, ) Ferdigheter = kunne gjøre (samarbeidevne,
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
Prosjekt til fordypning
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Ta fag fra videregående skole
Foreldremøte 8. trinn 28. September 2010.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Og.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Velkommen til Vikhammer ungdomsskole
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Velkommen til et nytt skoleår!
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Utdanningssektoren Østlandssamarbeidet
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Utdanningsvalg – 9. trinn 16-17
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
Hva nå? Prosjektleder Knut Alfarnæs
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
Geir Løkhaug, seksjonsleiar
Slik gjør vi det på Bekkevoll ungdomsskole
Utskrift av presentasjonen:

” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker det de holder på med.” (Sandra, 15) ” vi ble fortalt at ny giv var en mer personlig hjelp. for de som er smartere i hue enn det de får ut på arket.” (Linda, 15) ”

NyGIV NyGIV- tre prosjekter Prosjektets sluttfase, hvor er vi? Tallenes tale Veilederen Milepælplan Rådgivers oppgaver Dokumentasjon Veien videre

NyGIV- tre prosjekter. Gjennomføringsbarometeret – felles data- og statistikkgrunnlag for å vurdere måloppnåelse i prosjektet. Oppfølgingsprosjektet – bedre samarbeid mellom fylkeskommunen og NAV om ungdom som over tid har vært ute av utdanning og arbeidsliv. Inkluderer også OT. Overgangsprosjektet – systematisk samarbeid mellom kommune og fylkeskommune om tett oppfølging av svakt presterende elever på 10.trinn. Dette for bedre å mestre videregående opplæring. FYR-prosjektet – underlagt overgangsprosjektet. Fokus er yrkesretting av fellesfagene innen de yrkesfaglige utdanningsprogrammene. Midlene i Nordland er gitt til Polarsirkelen videregående skole i Rana.

Suksessfaktorer http://nova.no/id/24598 (Novas rapport) Flertallet av elevene som har deltatt i Ny GIV-arbeidet for bedre gjennomføring i videregående, opplever at de har blitt flinkere på skolen. Rundt halvparten sier at motivasjonen for å jobbe med skolearbeidet har økt. Elevene opplever også at de har fått økt læringsutbytte fordi opplæringen har vært mer praktisk rettet og relevant. Elevene opplever at de har blitt flinkere på skolen. Rundt halvparten sier at motivasjonen for å jobbe med skolearbeidet har økt. Elevene opplever også at de har fått økt læringsutbytte fordi opplæringen har vært mer praktisk rettet og relevant.

Grunnskole

Videregående skole

Rådgivers oppgaver i grunnskolen Rådgiver er en sentral person i arbeidet med NyGIV elevene. Han/hun har tett kontakt med alle elever gjennom utdanningsvalg og karriereveiledning. I tillegg må rådgiver bidra med støtte: Være til hjelp i identifisering og utvelgelse av NyGIV elever Sørge for at NyGIV elevene får hjelp og veiledning til realistiske valg til videregående opplæring, og hjelp til å søke Vg 1 Følge opp NyGIV elevene spesielt i overgangen mellom ungdomsskole og vg1 ved overgangsmøter og samtaler Distribuere NyGIV-mappene ut til videregående

Ansvar for elevenes NyGIV mappe. Rådgivers oppgaver i videregående skole Rådgiver har en sentral rolle for elevene i forbindelse med overganger og videresøking. Rådgiver har følgende oppgaver overfor NyGIV elevene: Sørge for at NyGIV elevene får hjelp og rettledning til realistiske valg i fortsettelsen av sin videregående opplæring Gi informasjon til elever som har spesielt behov for sommerjobb, dersom det er muligheter for dette i kommunen, og i den grad eleven trenger hjelp med å søke Ansvar for elevenes NyGIV mappe.

Veien videre Tredje og siste fase av prosjektet NyGIV skal implementeres MÅL: videreføre samarbeidet mellom grunnskole og videregående skole som vi har klart å få på plass gjennom prosjektet. (nettverk, forkurs, foreldremøter) At skolene fortsatt har fokus på varierende og mer praksisrettet metodikk og at det gis rom for spredning blant lærerne.

Kunnskapsdepartementet http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/kampanjer/ny-giv.html?id=632025

”De andre lærerne bryr seg ikke så mye om hver enkelt elev ”De andre lærerne bryr seg ikke så mye om hver enkelt elev. de bryr seg mer om å lære bort og rette karakterer. og det kan hende de dømmer litt fort. og de vil ikke hjelpe deg personlig. mens ny giv lærerne har litt ferre elever, og kan sette seg inn i hver enkelt elev. og de elsker og lære bort og det er det de brnner for. det lyser ut av dem” (Linda, 15)