1 Forskningsbasert undervisning i teknisk- naturvitenskapelige fag – muligheter og utfordringer John Håkon Husøy (prodekan for forskning/professor ved.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen en trussel mot forskningsbasert undervisning? Foredrag på nasjonal konferanse «Forskning i utdanningen» Bergen 3.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
Litt mer om PRIMTALL.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Forskning og forskningsbasert utdanning i 3-årig ingeniørutdanning – muligheter og utfordringer John Håkon Husøy (prodekan for forskning/professor ved.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
TALENTUTVIKLING. DAGENS INNHOLD •Intro bakgrunn svømmer/trener •Hva er viktig for meg som trener •A. Veiledningsrollen •B. Trenings og prestasjonskultur.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Vintreets hemmelighet Livet i vennskap og kjærlighet Joh 15,12-17
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Utfordringer for norsk teknologisk utdanning (Trender i tiden / Kan teknololgene komme tilbake i posisjon?) (sett med en elektroingeniørs øyne) John Håkon.
ICF i undervisning og forskning.
Johannes 16, Om sorg og glede
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
”Forskningsbaserte studieprogram: fakta, fiksjon og/eller floskel?” Dag L. Aksnes.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Jan Fridthjof Bernt: Hvordan kan vi sikre til til forskning? Foredrag på seminar «Etter kvalitetsreformen: har vi tid til å forske?» Universitets- og høgskolerådet.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Praktisk erfaring i forbindelse med arbeidet med miljøledelsessystem
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Åpne en luke hver dag og få en gave
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Virksomheten som Campus Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO Utdanningskonferansen –24. oktober Thon Hotel Oslofjord.
1 Peter 2,4-5 Kom til ham, den levende steinen, som ble vraket av mennesker, men er utvalgt og dyrebar for Gud, og bli selv levende steiner som bygges.
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Utskrift av presentasjonen:

1 Forskningsbasert undervisning i teknisk- naturvitenskapelige fag – muligheter og utfordringer John Håkon Husøy (prodekan for forskning/professor ved institutt for data og elektroteknikk)

2 Utgangspunktet Forskningsbasert undervisning er lovpålagt. Lovens bokstav: –”tilby høyere utdanning som er basert på det fremste innen forskning, faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid og erfaringskunnskap” “basert på det fremste innen forskning”, hva betyr dette?

3 ”…. utdanning som er basert på det fremste innen forskning”: Tolkninger ”Jeg har forsket en gang (i fortid) innen ett eller annet fag, på uspesifisert nivå, og er derfor i stand til å formidle nytt fra forskningsfronten til mine studenter innen et vidt faglig spekter.” ”Min egen forsking (som bedrives kontinuerlig (og på høyt internasjonalt nivå)) gjennomsyrer og beriker alle aspekter knyttet til min undervisning på bachelor, master og Phd-nivå.” ”Min egen forskning (som alltid på høyt internasjonalt nivå!) danner fundamentet for min hovedmisjon og hovedinteresse: Doktorgradsutdanningen.”

4 Utviklingstrekk innen teknisk- naturvitenskapelige fag Forskningsfronten er langt fremskreden, avstanden mellom kunnskapsbasen for begynnende bachelor-studenter og forskningsfronten er stor. Dette kunnskapsgapet er økende. Hva kreves for studenters inngrep med forskningsfronten? –Stor kunnskapsbase –Høyt faglig modenhetsnivå Etableres gjennom års hardt arbeid og øvelse –Høy grad av matematisk abstraksjonsevne

5 Eksemplel 1: Telefoner og utviklingen fra Elekrisk Bureau’s telefon anno 1967

6 Bak dekselet

7 Detaljbilde

8 En elektronisk krets, elektroingeniørens abstraksjon av EB’s telefon anno 1967

9 Observasjoner knyttet til EB’s 1967 telefon Dette var verdens mest moderne telefon ved introduksjonen i 1967 –Første ”fullt ut transistoriserte” telefon med hele to transistorer! Etter to års studier, på 1970-tallet, var hver enkelt av våre sivilingeniør-studenter innen elektrofag i besittelse av teorigrunnlaget for en god og rimelig komplett forståelse av denne høyteknologiske telefon. Kontakt med teknologifronten kunne etableres tidlig!

10 Ny teknologi

11 Inne i mobiltelefonene anno 2007/2008 (Blokk diagram)

12 Observasjoner knyttet til moderne mobiltelefoner Hvor mange transistorer? –ca. 2 milliarder (+-) Om de, la oss si 100 studentene, som fyller auditoriet i grunnkurs i elektronikk –tar en bachelorgrad –tar en mastergrad, og til slutt –tar en doktorgrad vil de som kollektiv kunne ha en god forståelse av sentrale sider ved dagens mobiltelefon

13 Eksempel 2: En ”obskur” teknologi, adaptiv utjevning av telekom-kanaler. År: 1965

14 Praksisnær tilnærming

15 Adaptiv utjevning anno 2005

16 Praksisnært? Beherskelse betinger 1) Mye forkunnskaper, 2) Faglig modenhet og 3) Evne til matematisk abstraksjon på høyt nivå

17 Kvantitativt omfang av forskningsaktiviteter innen adaptiv utjevning målt i publikasjoner (Rødt: Artikler, Blått: Eksponential-fit)

18 Det er genuint en utfordring å la forskningsfronten prege teknologiutdanningen Å late som noe annet er politisk opportunisme. Hva gjør vi? –Vi formidler, eller vi burde formidle, siste nytt fra forskningsfronten også i elementære fag. Dette kan tjene som eksempler/motivasjon/perspektiv. Vi formidler ikke forståelse for hva forskningsutfordringene dypere sett involverer. –Doktorgradsutdanningen: I den grad dette betraktes som utdanning (og ikke en ren forskningsaktivitet) har vi full integrasjon av lærerens egen forskningsaktivitet og den doktorgradsstuderendes læreprosess. –Men, gjennomsyrer og beriker den forskningsaktive lærers egen forskning ens undervisning på alle nivå i høyere teknisk-naturvitenskapelig utdanning?

19 Henvendelse til kolleger om forskningsbasert undervisning

20 Respons Fra forelesers notater Fra forelesers forskning

21 Et forsømt område: Forskningsbasert fagutvikling Bibel anno 1975 En av et stort antall små-bibler anno 2003

22 Fremstiling av grunnleggende sanneheter da og nå

23 Om merverdien i en forskende lærer Den aktive forsker, og kompetente pedagog i en og samme person, har potensialet i seg til å kunne formidle også de mer elementære og grunnleggende fagene på en reflekterende, undrende og hypotese-byggende måte uten at en trenger ta skrittet fullt ut i retning av Problembasert Læring (PBL) (som har sine fordeler og ulemper). Den forskende lærer må derfor involveres i undervisning også på grunn-nivå. Er dette ”god latin” i dagens Norge?

24 Avslutning Eller er vi ved våre universiteter og høgskoler i ferd med å utvikle en –Forskningsadel og –et undervisningsproletariat? Jeg vil ha en UoH-adel der det er fyrster, hertuger, grever, baroner, til nød riddere og væpnere i forhold til både undervisning og forskning. Den sanne UoH-fyrste bedriver forskning (på høyt internasjonalt nivå!) og god forskningsbasert undervisning ikke bare på doktorgradsnivå!