Tine Widerøe Rektor NKF Oslo

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
KVALITET I FJERNUNDERVISNING
Advertisements

Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Godkjenning av fagområde – en ny mulighet Hva kreves av tilbyder? Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
©Byrådsavdeling for oppvekst
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Vurdering for læring på Linderud skole
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Praksislærermøte GLSM-praksis
Pedagogisk utviklingsarbeid
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Læringsmiljøutvalgsleder som student - Tanker og erfaringer etter et år i lederstolen Marianne Torp.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
1 Sitat Dekanus, september 2010 «Vi har aldri levert en mer gjennomarbeidet og kvalitetssikret tertialrapport enn denne gangen.»
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
VARDAL UNGDOMSSKOLE Utnevnt til demonstrasjonsskole i 2002/2004 Utnevnt på nytt i 2004/2005.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Fagdag på DH: Stilhistorie – vg1
Foreldrekontaktenes rolle
”Studenttinget oppfordrer Rektor til å nedsette et utvalg som går igjennom ex.phil.- emnets form og innhold” Hva har skjedd?
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4. Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan.
Akuttklinikken, Avd. for Anestesisykepleie ALNSF FAGKONGRESS 2013 PEDAGOGISK- OG LEDERSEMINAR, 31/8-13 FAGUTVIKLING I PRAKSIS Bjørg Ingunn Fjogstad Ledende.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Kunst og håndverk 10. trinn
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Presentasjon Eilert Sundt vgs. Kompetanse for mangfold
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Tine Widerøe Rektor NKF Oslo Utdanningsplaner Tine Widerøe Rektor NKF Oslo

Behov og erfaringer Hvordan skal vi best strukturere og styre våre utdanninger for å: - sikre best mulig læring ift mål - sikre kvalitet (lærer/klasse/avdeling) - ikke være avhengig av enkeltpersoner - unngå overlapp i undervisningen - forutsigbarhet og kvalitetssikring for student

Prosess og kvalitetssikring Ny utdanningsplan Mal Dekkende navn, Innledning, historikk, kontakt med bransje og næringsliv, kvalifiseringsmål og kompetanse, varighet, opptakskrav, bachelor i utlandet, målet med utdanningstilbudet. Obligatorisk lærestoff, tilleggslitteratur, utstyr Utdanningstilbudets organisering og arbeidsformer Fagoversikt med timefordeling, temaoversikt Temaplaner med fag, mål, vurderingskriter og hvordan evaluering gjennomføres Oversikt over studentarbeidstimer Vurderingsordning og vurderingsformer

Prosess og kvalitetssikring Ny utdanningsplan forts. Prosess Behovsanalyse Nedsettelse av bredt sammensatt prosjektgruppe; fagpersoner tilknyttet skolen, pedagogisk personell fra skolens utviklingsavdeling, representanter fra bransjen, studentrepresentant Utkast sendes på høring til bransjeorganisasjoner/andre bransjerepresentanter Søknad om fagskolegodkjenning utarbeides og sendes NOKUT

Prosess og kvalitetssikring Kvalitetssikring og videreutvikling av eksisterende planer Evaluering Skolens lærere, hovedlærere, studieleder - fortløpende Studenter – alle klasser evaluerer plan og gjennomføring årlig Bransjen – tett kontakt med bransjen – både formell og uformell tilbakemelding Revidering/videreutvikling Årlige hovedlærermøter som reviderer utdanningsplan basert på forutgående evaluering Revidert utdanningsplan gjeldende fra neste skoleår (2 årig) Ved vesentlige endringer sendes søknad om dette til NOKUT

Struktur Styringsdokumenter Utdanningsplaner Progresjonsplaner Helhetlig plan for utdanningstilbudet Progresjonsplaner Timeplanlegging Leksjonsplaner Undervisningsplanlegging og gjennomføring Detaljerte oppgavebeskrivelser Undervisningslogg

Utdanningsplan Overordnet og vid nok for studentene Lett å forholde seg til Vide nok til å være slitesterke over tid Vide nok til å gi lærere frihet

Eksempel temaplan Tema; avis/magasin Fag Mål Vurderingskriterier Hva som evalueres og hvordan Idéutvikling (9t) Introduksjon til tema Kreative teknikker Stilhistorie (3t) - Illustrasjons-historie Studentene skal: Kunne vurdere etiske og moralske problemstillinger ifht. Illustrasjons-uttrykk Ha kjennskap til forskjellige aviser og magasiner Prosess Reaserch Tolkning Idé/konsept Skisser Produkt Illustrasjonsteknikk Komm.verdi Helhet Hva som evalueres Obl. temaoppgave Diverse øvingsoppg Skissebok/logg Refleksjonsnotat Presentasjon Hvordan: Presentasjon av prosess og produkt Formativ vurdering Medstudenter Faglærere

Studentene Utdanningsplanen som styringsverktøy Mål og vurderingskriterier Bruker utdanningsplanen aktivt i sitt arbeid Bruker det som kvalitetssikring både av skolen og eget arbeid

Refleksjon Våre utdanningsplaner og styringsdokumenter er ikke til for NOKUT Våre utdanningsplaner er styrings- og kvalitetssikringsdokumenter for våre studenter og lærere Målet er å sikre best mulig undervisning og læring for alle våre studenter