Tine Widerøe Rektor NKF Oslo Utdanningsplaner Tine Widerøe Rektor NKF Oslo
Behov og erfaringer Hvordan skal vi best strukturere og styre våre utdanninger for å: - sikre best mulig læring ift mål - sikre kvalitet (lærer/klasse/avdeling) - ikke være avhengig av enkeltpersoner - unngå overlapp i undervisningen - forutsigbarhet og kvalitetssikring for student
Prosess og kvalitetssikring Ny utdanningsplan Mal Dekkende navn, Innledning, historikk, kontakt med bransje og næringsliv, kvalifiseringsmål og kompetanse, varighet, opptakskrav, bachelor i utlandet, målet med utdanningstilbudet. Obligatorisk lærestoff, tilleggslitteratur, utstyr Utdanningstilbudets organisering og arbeidsformer Fagoversikt med timefordeling, temaoversikt Temaplaner med fag, mål, vurderingskriter og hvordan evaluering gjennomføres Oversikt over studentarbeidstimer Vurderingsordning og vurderingsformer
Prosess og kvalitetssikring Ny utdanningsplan forts. Prosess Behovsanalyse Nedsettelse av bredt sammensatt prosjektgruppe; fagpersoner tilknyttet skolen, pedagogisk personell fra skolens utviklingsavdeling, representanter fra bransjen, studentrepresentant Utkast sendes på høring til bransjeorganisasjoner/andre bransjerepresentanter Søknad om fagskolegodkjenning utarbeides og sendes NOKUT
Prosess og kvalitetssikring Kvalitetssikring og videreutvikling av eksisterende planer Evaluering Skolens lærere, hovedlærere, studieleder - fortløpende Studenter – alle klasser evaluerer plan og gjennomføring årlig Bransjen – tett kontakt med bransjen – både formell og uformell tilbakemelding Revidering/videreutvikling Årlige hovedlærermøter som reviderer utdanningsplan basert på forutgående evaluering Revidert utdanningsplan gjeldende fra neste skoleår (2 årig) Ved vesentlige endringer sendes søknad om dette til NOKUT
Struktur Styringsdokumenter Utdanningsplaner Progresjonsplaner Helhetlig plan for utdanningstilbudet Progresjonsplaner Timeplanlegging Leksjonsplaner Undervisningsplanlegging og gjennomføring Detaljerte oppgavebeskrivelser Undervisningslogg
Utdanningsplan Overordnet og vid nok for studentene Lett å forholde seg til Vide nok til å være slitesterke over tid Vide nok til å gi lærere frihet
Eksempel temaplan Tema; avis/magasin Fag Mål Vurderingskriterier Hva som evalueres og hvordan Idéutvikling (9t) Introduksjon til tema Kreative teknikker Stilhistorie (3t) - Illustrasjons-historie Studentene skal: Kunne vurdere etiske og moralske problemstillinger ifht. Illustrasjons-uttrykk Ha kjennskap til forskjellige aviser og magasiner Prosess Reaserch Tolkning Idé/konsept Skisser Produkt Illustrasjonsteknikk Komm.verdi Helhet Hva som evalueres Obl. temaoppgave Diverse øvingsoppg Skissebok/logg Refleksjonsnotat Presentasjon Hvordan: Presentasjon av prosess og produkt Formativ vurdering Medstudenter Faglærere
Studentene Utdanningsplanen som styringsverktøy Mål og vurderingskriterier Bruker utdanningsplanen aktivt i sitt arbeid Bruker det som kvalitetssikring både av skolen og eget arbeid
Refleksjon Våre utdanningsplaner og styringsdokumenter er ikke til for NOKUT Våre utdanningsplaner er styrings- og kvalitetssikringsdokumenter for våre studenter og lærere Målet er å sikre best mulig undervisning og læring for alle våre studenter