NASJONALT FAGSKOLERÅD

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
RFF årskonferansen 2012 Henvisningen av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) til det europeiske kvalifikasjonsrammeverket EQF.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Seminar 1. juni 2011 Norges Kreative Fagskole Avdelingsdirektør Joar Nybo Database for statistikk om fagskoleutdanning.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Etikkutvalg for fagskolen
Lederutvikling og skreddersøm
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Oppbygning av en nasjonal plan for teknisk fagskole
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Læreforutsetninger: Fagbrev og 2 års praksis fra TIP programmet
Fagarbeider i bibliotek
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Veiledet lesing Mørkved skole
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Veiledning av studenter
ECVET NHO’s perspektiv – kan ECVET svare til bedriftenes behov? Svein Harald Larsen Norsk Teknologi.
Temasamling 4 Spesialitetsstruktur og -innhold 20 mars 2013 Spesialiseringsløpet Irene Sørås Prosjektleder spesialitetsstruktur og -innhold Sykehusavdelingen.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
EQF- hvor står vi nå Terje Bogen. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk på høring Kunnskapsdepartementet har nå sendt et forslag til et nasjonalt kvalifikasjons-
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
MELLOM KVALIFIKASJONER OG KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I EUROPA Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
FAGSKOLEUTDANNING.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Rådet for Offentlige Fagskoler Bernt R. Almedal
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Elvy Saus På oppdrag for Nasjonalt fagskoleråd
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kvalifikasjonsrammeverk
Kvalifikasjonsrammeverket
Gjennomføring av tilsynet
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
MNs læringsdag Kvalitet i utdanning
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

NASJONALT FAGSKOLERÅD Nasjonalt Fagskoleråd er et rådgivende organ oppnevnt av Kunnskapsdepartementet. Fagskolerådet skal bidra til å utvikle rammer og strategier for fagskoleutdanningen som ivaretar den enkeltes, virksomhetenes og samfunnets behov for yrkesrettet kompetanse og livslang læring. Rådet skal arbeide for gode overganger mellom utdanningsnivåene og bidra til synliggjøring av fagskoleutdanningen. Fagskolerådet består av representanter fra fagskolesektoren, arbeidsgivere, arbeidstakere og studenter. Hjemmeside: http://www.vox.no/no/nasjonalt-fagskolerad/

OPPGAVER SOM ER UNDER ARBEID ELLER ER GJENNOMFØRT Opprettelse av studentorganisasjon Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk, og henvisning til det europeiske kvalifikasjonsrammeverket Rådgivning til departementet i forbindelse med ny forskrift angående fagskolepoeng Felles tittel/gradsbetegnelse for all norsk fagskoleutdanning, sett I sammenheng med europa Minstemal for vitnemålsutforming

HVA ER ET KVALIFIKASJONSRAMMEVERK ? EU fremhever tre viktige formål med etablering av EQF: (NKR 15.des. 2011) http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Internasjonalt/UNESCO/NasjonaltKvalifikasjonsrammeverk200612.pdf fremme – eller redusere hindringer for – mobilitet mellom land gjennom likelydende beskrivelse av kvalifikasjoner og definisjoner av nivåer styrke mulighetene for livslang læring i landene, blant annet ved å bidra til koordinering av de ulike delene av utdanningssystemene, unngå blindveier i systemet, og etablere gode ordninger for vurdering, dokumentasjon og formell anerkjennelse av kvalifikasjoner oppnådd utenfor det formelle utdanningssystemet bidra til økt kvalitet i nasjonale utdanningssystemer, blant annet ved at landene stimuleres til å etablere gode systemer for kvalitetssikring

FORMÅLET MED ET KVALIFIKASJONSRAMMEVERK dreie oppmerksomheten fra undervisning til læring – fra innsatsfaktorer til læringsutbytte lette planleggingen av utdanningsløp for den enkelte beskrive de faktiske forskjellene i læringsutbytte mellom de ulike nivåene legge til rette for livslang læring gjøre kvalifikasjonene mer forståelige for yrkeslivet og samfunnet generelt, og klargjøre hva slags overordnede kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse den enkelte kandidat egentlig har lette godkjenningen av kvalifikasjoner over landegrensene sikre bedre utnyttelse av kompetanse for både den enkelte og samfunnet

LÆRINGSUTBYTTEBESKRIVELSER Kunnskaper: Kunnskaper er forståelse av teorier, fakta, begreper, prinsipper, prosedyrer innenfor fag, fagområder og/eller yrker. Ferdigheter: Evne til å anvende kunnskap til å løse problemer og oppgaver. Det er ulike typer ferdigheter – kognitive, praktiske, kreative og komunikative ferdigheter. Generell kompetanse: Generell kompetanse er å kunne anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenkning i utdannings- og yrkessammenheng.

LESING AV PROGRESJON I NKR: Lesningen er progressiv og kumulativ Nivå/Typisk utdanning Kunnskap Ferdigheter Generell kompetanse Nivå 5: Fagskole 1 Kandidaten... • har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor et spesialisert fagområde • har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet • har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap • forstår egen bransjes/yrkes betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger • kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper • har utviklet en etisk grunn-holdning i utøvelsen av yrket • kan utføre arbeidet etter ut-valgte målgruppers behov • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen Nivå 5: Fagskole 2 • har kunnskap om sentrale fakta, begreper, teorier, prinsipper og metoder innen ulike fag • har erfaringsbasert kunnskap som kreves for å praktisere innen ulike fag • har innsikt i sammenhenger mellom faglige problemstillinger og forhold i samfunnet • har kunnskap om ulike læringsstrategier og kan anvende dem i egen læring • har forståelse for egne muligheter innen utdanning og arbeid • kan gjøre rede for sine faglige valg • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling • kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen/ yrket og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis • kan bidra til organisasjonsutvikling

HVA SKJER VIDERE ? NKR er vedtatt 15/12-2011 Forskrift er under arbeid Henvisningsprosessen til EQR (european qualification framework) pågår

FAGSKOLEPOENG ? St. Prop. 161 L vedtatt 3. sept. 2010 har innført bruk av fagskolepoeng for all fagskoleutdanning http://www.regjeringen.no/pages/13949634/PDFS/PRP200920100161000DDDPDFS.pdf Forslag til lov om endringer i fagskoleloven I lov 20. juni 2003 nr. 56 om fagskoleutdanning gjøres følgende endringer § 5 tredje ledd skal lyde: Departementet kan gi forskrift om: 1. et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk 2. fritak for, eller innpassing av, annen likeverdig utdanning og kompetanse 3. fagskolepoeng som beskrivelse for normert studietid 4. felles vurderingsuttrykk ved eksamen, prøve, bedømmelse av oppgave eller annen vurdering. Forskrift er under arbeid

TITTEL/GRAD ? Det Nasjonale Fagskolerådet har hatt en arbeidsgruppe som har arbeidet med denne problemstillingen over lengre tid Arbeidet har vært kontrollert mot tilsvarende utdanningsnivåer i Europa Det er avklart at det skal gis en felles ”grad” og ikke en felles ”tittel”. Det Nasjonale Fagskolerådet har avklart at titler er forbeholdt arbeidsgiver som gir den enkelte ansatte en yrkestittel, altså noe man er. Utdanningstilbyder gir studentene en ”grad”, altså en beskrivelse av en grad man har. Vocational Diploma er ønsket benyttet. Dette er spilt inn til KD med ønske om å få dette inn i forbindelse med pågående forskriftsarbeid. Dette begrepet er også godt kjent internasjonalt.

Takk for oppmerksomheten !